Reklama

Wiara

Sąd stwierdza winę „Nergala”. Muzyk znieważył wizerunek Jezusa

Sąd Okręgowy Gdańsk-Południe uznał Adama D., ps. „Nergal” winnym popełnienia przestępstwa z art. 196 Kodeksu karnego, czyli obrazy uczyć religijnych. Sprawa dotyczyła nagrania zamieszczonego przez muzyka w Internecie w 2018 r.

[ TEMATY ]

krzyż

profanacja

Jezus

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na filmie „Nergal” w sposób obsceniczny znieważył wizerunek Jezusa Chrystusa. Sąd jednocześnie warunkowo umorzył postępowanie z okresem próby na okres dwóch lat. Muzyk musi też zapłacić 2 tys. zł świadczenia pieniężnego. Sąd nie podzielił argumentacji oskarżonego, który wskazywał, że jego działanie mieściło się w granicach swobody artystycznej.

Reklama

W dniu 8 marca 2018 r. Adam D. umieścił w Internecie film pod pozorem złożenia życzeń z okazji Dzień Kobiet. Na nagraniu publicznie znieważył on przedmiot czci religijnej (krzyż z wizerunkiem ukrzyżowanego Chrystusa) poprzez prezentowanie instalacji krzyża przybitego do sztucznych męskich genitaliów. Zachowanie to obraziło uczucia religijne wielu osób i wywołało liczne protesty. O sprawie informowały media w licznych publikacjach. Na skutek protestów, „Nergal” usunął nagranie z sieci.

Podziel się cytatem

Zawiadomienie w tej sprawie złożyło kilkanaście osób, w tym m.in. europoseł Dominik Tarczyński. W postępowaniu dwóch pokrzywdzonych reprezentowali prawnicy Instytutu Ordo Iuris zapewniając bezpłatną pomoc prawną w ramach programu interwencji procesowej.

Prokuratura Rejonowa Gdańsk-Śródmieście wniosła akt oskarżenia do Sądu Rejonowego Gdańsk-Południe, zarzucając muzykowi popełnienie 3 przestępstw. Sąd Rejonowy po rozpoznaniu sprawy wydał dziś wyrok, w którym uniewinnił Adama D. od popełnienia dwóch czynów zawartych w akcie oskarżenia. Jednocześnie sąd podzielił argumentację prawników Ordo Iuris, że w publikacja z 8 marca 2018 r. miała charakter znieważający i obrażała uczucia religijne pokrzywdzonych, którzy złożyli w tej sprawie zawiadomienie.

Reklama

W ocenie sądu, wina Adama D. popełnienia przestępstwa z art. 196 KK nie budziła wątpliwości. Publikacja filmu, na którym muzyk prezentował figurę ukrzyżowanego Jezusa Chrystusa przymocowaną do męskich sztucznych genitaliów, stanowiło znieważenie przedmiotu czci religijnej i mogło wywołać przykrość wśród osób wierzących. Za nietrafny uznał sąd argument obrońców Adama D., że oskarżony informował na swoim profilu Facebook, iż treści umieszczane tam przez niego mogą być obraźliwe dla ludzi wierzących. Sąd nie podzielił również argumentacji oskarżonego, że jego działanie mieściło się w granicach swobody artystycznej. Uznając jednak niewysoki stopień społecznej szkodliwości czynu, sąd warunkowo umorzył postępowanie karne wobec muzyka, wyznaczając mu dwuletni okres próby, w którym ten nie może popełnić przestępstwa. Jednocześnie sąd zasądził świadczenie pieniężne w kwocie 2 tys. zł na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym i Pomocy Postpenitencjarnej.

Wyrok nie jest prawomocny. Prawnicy Instytutu Ordo Iuris - po analizie pisemnych motywów wyroku - przygotują w tej sprawie apelację.

- To pierwszy wyrok, w którym po przeprowadzeniu szczegółowego postępowania dowodowego, Sąd uznał winę Adama D. „Nergala” w związku z popełnieniem przez niego czynu z art. 196 KK. To ważne orzeczenie, bowiem pokazuje, że przepis art. 196 KK nie jest przepisem martwym i zachowania prowokujące oraz obrażające chrześcijan, nie są dopuszczalne w polskim porządku prawnym. Nie zgadzamy się natomiast z warunkowym umorzeniem postępowania karnego. To zbyt mało dolegliwa konsekwencja działań p. Adama D., które były szeroko komentowane w mediach i dotknęły wiele osób wierzących - wskazuje adw. dr Bartosz Lewandowski, pełnomocnik oskarżycieli posiłkowych.

To kolejna sprawa, w której prawnicy Ordo Iuris występują przeciwko Adamowi D. Inne postępowania dotyczą publikacji przez muzyka obrazu Matki Boskiej przydeptanej butem oraz znieważenia polskiego godła.

2024-05-22 19:27

Oceń: +18 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Twoi jesteśmy

Niedziela Ogólnopolska 24/2021, str. 13-14

[ TEMATY ]

Jezus

Grażyna Kołek

... i do Ciebie należeć chcemy”. Ta deklaracja może przybrać formę zawierzenia, oddania się lub poświęcenia. Co je różni?

Kult Najświętszego Serca Jezusa kształtował się stopniowo, począwszy od starożytności chrześcijańskiej. Bardzo ważnym etapem w jego rozwoju był okres średniowiecza, związany zwłaszcza z postaciami wielkich mistyczek cysterskich z Helfty w Saksonii, m.in. św. Gertrudy Wielkiej (zm. 1302), ogłoszonej przez papieża Benedykta XVI doktorem Kościoła, i św. Mechtyldy z Hackeborn (zm. 1299). Kluczową rolę w tym kulcie odegrała św. Małgorzata Maria Alacoque (1647-90), która doznała szczególnych objawień związanych z tajemnicą Serca Jezusa. Wszystko zaczęło się w grudniu 1673 r. i stało się początkiem wielkiego nurtu duchowego i pobożnego, który stopniowo ogarnął cały Kościół. Kult Serca Jezusa zaznaczył się także w Polsce; przyczynił się do wzbudzenia wielu świętych i stale zachęca do nawrócenia oraz podjęcia praktyki wynagrodzenia za grzechy własne i całego świata.
CZYTAJ DALEJ

Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Łukasza

Niedziela Ogólnopolska 12/2016, str. 32-33

[ TEMATY ]

Ewangelia

Niedziela Palmowa

Piotr Drzewiecki

+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu

E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
CZYTAJ DALEJ

Co daje wspólna Wielkanoc

Lubię ten okres, kiedy wszystkie Kościoły chrześcijańskie: wschodnie i zachodnie, w tym samym czasie celebrują Wielkanoc, a więc i Wielki Tydzień. Tak jest w tym roku. To pomaga uświadomić, że największe święto chrześcijańskie tak naprawdę łączy nas wszystkich. Bo wierzymy w tego samego Jezusa Chrystusa i mamy wiele wspólnych elementów naszej wiary i praktyk liturgicznych.

Zatem Anno Domini 2025 w Niedzielę Palmową w wielu miejscach Polski krzyżują się procesje z palmami, gdy katolicy i prawosławni świętują uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy. W Wielki Czwartek w tym samym czasie będziemy świętować ustanowienie sakramentu eucharystii i kapłaństwa, które mają takie samo znaczenie w obu kościołach: wschodnim i zachodnim. Także w Wielki Piątek czcimy Mękę Pana Jezusa, nawet jeśli w nieco inny sposób, to wymowa celebracji jest taka sama. W obu Kościołach centrum obchodów stanowi adoracja krzyża. Kościół prawosławny nie zna wprawdzie drogi krzyżowej i nie umieszcza Najświętszego Sakramentu nad udekorowanym Grobem z figurą Jezusa, za to wierni niosą w procesji – nieznaną u nas - Świętą Płaszczenicę, czyli tkaninę z wizerunkiem Chrystusa leżącego w grobie, a następnie przed Płaszczenicą oddają głębokie pokłony, dotykając czołem posadzki świątyni. To właśnie Płaszczenica symbolizuje Grób Pański. Liturgie wschodnie są też dłuższe, mają więcej śpiewów chóralnych, ale też nasze Wielkopiątkowe obrzędy i śpiewy pieśni pasyjnych mają wyjątkowy charakter, pozwalają się skupić i autentycznie włączyć w Mękę Chrystusa. To chyba sprawia, że to nabożeństwo jest dla mnie co roku ogromnym przeżyciem i mocnym doświadczeniem wiary.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję