Przed Szkołą Podstawową nr 17 im. Władysława Sikorskiego w Zielonej Górze 18 września posadzono 7 dębów, symbolizujących ofiary Katynia. Inicjatywa szkoły związana jest z ogólnopolską akcją „Katyń - ocalić od zapomnienia”
Zokazji wypadającej w tym roku 70. rocznicy zbrodni katyńskiej wybrane podmioty, w tym zielonogórska SP nr 17 oraz Zespół Szkół Katolickich, wzięły udział w akcji sadzenia dębów, noszących imiona zamordowanych przez NKWD.
Jarosław Skorulski, dyrektor SP nr 17, w swoim przemówieniu powiedział: - Nie pojedyncze dęby, to las katyński wyrasta w Zielonej Górze. Przywiodła nas tutaj pokora wobec daniny krwi, jaką złożyli ci, o których dzisiaj pamiętamy.
Obecni byli przedstawiciele rodzin ofiar. - Myślę, że ta uroczystość to bardzo pozytywna rzecz - twierdzi Irena Swatowska. - Z mojej strony zginął stryjek, który był nauczycielem. To bardzo miło, że taka akcja organizowana jest na terenie szkoły - mówi. Wiesława Stopyra i Irena Kukla okazują duże wzruszenie. - To takie ważne momenty, takie wzruszające. Dla nas, po tylu latach. Przez całe życie szukaliśmy grobu ojca, dowiedziałyśmy się bardzo późno, że został rozstrzelany. Mieliśmy jedną wiadomość, że był w Ostaszkowie, a potem kontakt się urwał - mówi p. Wiesława, wycierając łzy.
W trakcie uroczystości odsłonięto tablicę, na której znajdowały się nazwiska rozstrzelanych. Posadzono także 7 dębów, symbolizujących każdego z nich. Do obecnych skierował swoje słowa gość specjalny bp Stefan Regmunt. - Jestem dumny z Zielonej Góry - powiedział, podkreślając, jak ważna jest pamięć o ofiarach tamtych dni. Wyraził radość, że o zbrodni katyńskiej pamięta także młode pokolenie.
W uroczystości wzięli udział przedstawiciele parlamentu (poseł Jerzy Materna i senator Walerian Piotrowski), władz miasta oraz lubuskiego kuratorium oświaty. Akcję zaszczycili swoim udziałem delegaci 6. Zielonogórskiego Pułku Przeciwlotniczego, Komendy Miejskiej Policji, Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, a także Związku Harcerstwa Polskiego. Obecni byli przedstawiciele zarządu regionu NSZZ „Solidarność” oraz Władysław Bogucki, przewodniczący Stowarzyszenia Lubuskiej Rodziny Katyńskiej. Liczną grupę stanowili uczniowie.
Spotkanie uświetniły występy recytatorskie uczniów oraz bezpośrednie wspomnienia związane z zamordowanymi.
John Singleton Copley, "Wniebowstąpienie Chrystusa"/commons.wikimedia.org
Przypisywana Homerowi „Odyseja” powstała w VIII w. przed Chr. Łukasz pisał kilkadziesiąt lat po zmartwychwstaniu Chrystusa. Homer w swoim geniuszu fabułę poematu zakuł w kształty heksametru. Ewangelista z Antiochii pisał wyszukaną nieco, aczkolwiek zrozumiałą prozą. „Odyseja” składa się z dwudziestu czterech części, dzieło Łukasza natomiast podzielone zostało na dwadzieścia cztery rozdziały. Ta ostatnia zbieżność to oczywiście zwykły przypadek. Nie wiadomo jednak, czy przypadkiem jest również i to, iż Łukaszowa Ewangelia rozpoczyna się i kończy w świątyni jerozolimskiej.
Podobnie jak wędrówka mitycznego Odyseusza rozpoczyna się i kończy na Itace. Homer sięgnął po znany później w literaturze greckiej motyw wędrówki cyklicznej. Akcja narracji rozpoczyna się w tym samym miejscu, w którym się kończy, jednak w toku narracji mają miejsce wydarzenia, które całkowicie odmieniają sytuację początkową. Pierwsza scena dzieła Łukasza to modlitwa Zachariasza w świątyni, podczas której otrzymuje on zapowiedź narodzin poprzednika Chrystusa. Ostatnia scena Ewangelii to modlitwa uczniów Chrystusa, również w świątyni, już po Jego zmartwychwstaniu: „z wielką radością wrócili do Jerozolimy, gdzie stale przebywali w świątyni wielbiąc i błogosławiąc Boga” (Łk 24,52-53).
Kard. Pizzaballa: Jerozolima ma wymiar duchowy i teologiczny
2025-05-29 13:08
st /KAI
Adobe Stock
„Dla uczniów każde miejsce będzie Jerozolimą, będzie miejscem, gdzie podobnie jak ich Mistrz, będą wezwani do oddania życia. I podobnie jak ich Mistrz, doświadczą, że także dla nich Jerozolima będzie bramą, otwartą bramą, przez którą będą mogli powrócić do Ojca” - stwierdza kard. Pierbattista Pizzaballa OFM. Łaciński patriarcha Jerozolimy skomentował fragment Ewangelii (Łk 24,46-53) czytany w obchodzoną w tym roku 1 czerwca uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego.
Ewangelia św. Łukasza ponownie interpretuje ziemskie dzieje Jezusa, traktując je jako jedną wielką drogę, która ma określony cel, którym jest Jerozolima. Jest to cel fizyczny, ale przede wszystkim duchowy i teologiczny: Jerozolima jest miejscem, do którego się wstępuje, żeby oddawać cześć Bogu. Natomiast Jezus, po przybyciu do Jerozolimy, złoży Ojcu prawdziwą ofiarę, swoje życie, ofiarowane jako dar miłości dla zbawienia wszystkich. Z powodu grzechu człowieka ofiara ta będzie krwawa i przybierze formę bolesnej śmierci na krzyżu. Droga Jezusa ku Jerozolimie prowadzi Go do tego kroku, którego Jezus jest w pełni świadomy i aby stawić mu czoła, Jego twarz staje się wyrazistsza i podejmuje stanowczą decyzję, że pójdzie aż do końca (Łk 9,51).
W tym roku czytanie rozpoczęło się w niedzielę 1 czerwca po Mszy św. o godz. 18.00, którą odprawił bp Tadeusz Lityński, który przeczytał pierwsze wersy Pisma Świętego
U zielonogórskich franciszkanów już po raz piąty rozpoczęła się akcja „Biblia 24/7”.
Wydarzenie od kilku lat odbywa się w parafii św. Franciszka z Asyżu w Zielonej Górze i rozpoczyna się na tydzień przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego. W tym roku czytanie rozpoczęło się w niedzielę 1 czerwca po Mszy św. o godz. 18.00, którą odprawił bp Tadeusz Lityński, który przeczytał pierwsze wersy Pisma Świętego. Kolejni lektorzy będą czytać całe Pismo Święte, aż do soboty 7 czerwca.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.