Porta Fidei” - wokalno-instrumentalna kompozycja młodego, warszawskiego twórcy Filipa Andrzeja Matuszewskiego miała swoje światowe prawykonanie w łódzkiej archikatedrze w obecności m.in. abp. metropolity łódzkiego Marka Jędraszewskiego. Zatytułowana została tak samo, jak list apostolski Benedykta XVI na Rok Wiary, zainaugurowany w Rzymie 11 października w 50. rocznicę rozpoczęcia Soboru Watykańskiego II.
Niespełna półgodzinny, kilkuczęściowy utwór przeznaczony na mezzosopran, chór mieszany i orkiestrę powstał do wybranych tekstów poetyckich Karola Wojtyły („Pieśni o Bogu ukrytym”, „Wybrzeża pełnego ciszy” i innych). „Porta Fidei” nie ma nic wspólnego z coraz częściej dziś komponowanymi pseudooratoriami, stanowiącymi zlepek piosenek. Zarówno forma, jak i język dźwiękowy są niezależne od schematów typowych dla muzycznej komercji, aczkolwiek potraktowane zostały w ten sposób, że nowoczesność środków idzie w parze z komunikatywnością.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Kompozytor podkreśla, że sztuka powinna wzbogacać nas o nowe estetyczne doznania, potęgując podziw dla stworzonego świata i zacieśniając relacje ze Stwórcą. W tym wypadku Matuszewski dążył do zjednoczenia warstwy dźwiękowej z poezją tak, aby całości nadać intymny i osobisty charakter.
Prawykonanie zrealizowane zostało przez uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi - chór oraz orkiestrę Łódzkie Smyczki pod dyr. Ryszarda Osmolińskiego. Do współpracy zaproszono mezzosopranistkę Urszulę Kryger, saksofonistę Jacka Delonga, organistę Marcina Sówkę i narratora, Jerzego Zelnika. Zróżnicowane nastrojowo sekwencje „Porta Fidei”, niekiedy bazujące tylko na śpiewie z organami, kulminowały w przedostatniej, dynamicznej części z udziałem wszystkich wykonawców.
Starannie przygotowany występ spotkał się z niezwykle ciepłym przyjęciem ze strony słuchaczy. Powtórzony został po tygodniu w kościele pw. Matki Boskiej Jasnogórskiej.