Reklama

Niedziela Łódzka

20 lat Galerii ECK LOGOS

Jubileuszowa wystawa w Galerii Logos

W Galerii Ośrodka Duszpasterstwa Środowisk Twórczych w Łodzi swoje prace prezentowali m.in.: Andrzej Kabała, Jerzy Nowosielski, Stanisław Fijałkowski, Henryk Płóciennik, Jerzy Duda-Gracz, Aldona Mickiewicz, Tadeusz Boruta, Tadeusz Michał Siara, Barbara Wesołowska-Kowalska, Izabela Trelińska, Agata Zygadło, Anna Miszalska-Gąsienica, Andrzej Marian Bartczak, Wiesław Przyłuski i inni. Obrazy, grafiki, rysunki, rzeźby, których motywem przewodnim była wiara w Boga, odzwierciedlały nade wszystko wewnętrzne, duchowe życie twórców. Ukazując tajemnice cierpienia, przemijania, śmierci, nadziei zmartwychwstania zawsze skłaniały widzów do zadumy i kontemplacji. Wzbudzały zainteresowanie nie tylko swoim mistrzostwem wizualnym, ale również ładunkiem emocjonalnym

Niedziela łódzka 10/2013, str. 4-5

[ TEMATY ]

sztuka

Henryk Tomczyk

Ks. prał. Waldemar Sondka i Andrzej Gieraga

Ks. prał. Waldemar Sondka i Andrzej Gieraga

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Galeria Ośrodka Duszpasterstwa Środowisk Twórczych w Łodzi powstała w 1993 r. Swoje prace prezentowało tu wielu artystów zarówno początkujących, jak i tych o niekwestionowanym dorobku artystycznym.

Europejskie Centrum Kultury LOGOS

Artystyczne inicjatywy Ośrodka Duszpasterstwa Środowisk Twórczych kontynuuje i rozwija Europejskie Centrum Kultury LOGOS, które erygował 5 listopada 2004 r. abp Władysław Ziółek. Jest ono usytuowane przy kościele środowisk twórczych pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22. Na długo przed powstaniem Centrum działał tu Teatr Logos, funkcjonowała wspomniana na wstępie Galeria oraz organizowany był Festiwal Kultury Chrześcijańskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Obecnie Centrum prowadzi działalność na wielu płaszczyznach, m.in. organizuje wystawy prac plastycznych w Galerii ECK. Wernisaże, które odbywają się raz w miesiącu, zawsze po niedzielnej Mszy św. dla twórców kultury, gromadzą licznych widzów. Przychodzą oni nie tylko po to, aby obejrzeć prezentowane obrazy, grafiki czy rysunki, ale także w celu podzielenia się wrażeniami czy też poglądami na temat sztuki. Jest to możliwe dzięki sali kominkowej, specjalnie przygotowanej jako miejsce dyskusji. Publiczność, która przychodzi do galerii może być pewna, iż nie zobaczy tutaj piramidy stworzonej z wypchanych zwierząt, nie będzie obcowała z patologiami, brzydotą, bylejakością, szmirą. Od samego początku istnienia Teatru Logos, czyli od 1987 r., dyrektorem i opiekunem duchowym wspólnoty artystów oraz ludzi kultury, skupionej najpierw wokół Ośrodka Duszpasterstwa Środowisk Twórczych, a obecnie Europejskiego Centrum Kultury LOGOS jest ks. prał. Waldemar Sondka.

Wystawa Andrzeja Gieragi

Ostatnio w Galerii ECK miała miejsce wystawa małych form grafiki Andrzeja Gieragi. Te nieduże, niekiedy miniaturowe dzieła graficzne cechuje szczególna oszczędność zastosowanych środków wyrazu. Dzięki temu Artysta otwiera szerokie pole dla aktywności intelektu i wyobraźni widzów. Jego graficzne etiudy wyznaczają drogę, wskazują kierunek, w którym należy podążać, aby zbliżyć się do metafizycznego piękna. Przepojona umiarem plastyczna narracja opowiada o radości, smutku, tajemnicy. Kontrasty bieli i czerni służą nie tylko budowaniu kompozycji, ale spełniają niemniej istotne zadanie - zwracają uwagę widza na wartości uniwersalne, nieprzemijające.

Reklama

Andrzej Gieraga w sposób mistrzowski wykorzystuje światło, które w jego pracach uwydatnia efekt przestrzenności. Ono nasyca grafiki wewnętrznym blaskiem, wydobywa nieskazitelną czystość i głębię barw. Artysta czerpie inspiracje z natury. Widok, pejzaż lub jego fragment utrwalony w pamięci pobudza wyobraźnię. Jednocześnie poprzez zastosowanie oszczędnych rozwiązań artystycznych nadaje pracom wieloznaczny charakter. Stąd też prosty znak graficzny staje się nośnikiem istotnych znaczeń. Prace „Ikar II” i „Bez tytułu VI” mogą posłużyć jako przykład uzyskania maksimum wyrazu przy minimum zastosowanych środków.

Światło - barwa - konstrukcja

Znaczącą rolę w twórczości Andrzeja Gieragi spełnia intuicja. To ona podpowiada, w jakim kierunku należy podążać, aby uzyskać najciekawsze rozwiązania artystyczne. Ona pozwala dostrzec w naturze coś wyjątkowego oraz odtworzyć to przy zaangażowaniu umysłu i wyobraźni. W ten sposób powstają prace wyróżniające się niepowtarzalnym światłem, zderzeniem barw, konstrukcją kompozycji. Wyjątkowa umiejętność wykorzystywania kolorów, wspaniałe operowanie światłem, a także używanie form wypukłych, czyli reliefów to cechy, którymi odznaczają się miniatury graficzne Andrzeja Gieragi. Silny kontrast walorowy przekształca się w ciekawe zjawisko kolorystyczne, oddające zadziwiającą grę zachodzącą między barwami przy udziale światła. Prace przyciągają oczy widza, pobudzają do filozoficznej refleksji, aktywizują sferę duchową i umysłową. Wysublimowane grafiki zdają się opowiadać o poznawaniu świata i jego tajemnic, wędrówce w głąb własnego odczuwania. Nawet wówczas, gdy źródłem doznań prowadzących do decyzji o stworzeniu nowego dzieła jest szeroko rozumiana natura, owoc tej pracy jest zawsze wynikiem osobistego doświadczenia i wewnętrznych przeżyć Artysty.

W minionym dwudziestoleciu, w salach obecnej Galerii Europejskiego Centrum Kultury LOGOS widzowie mieli możliwość zetknąć się z wybitnymi dziełami plastycznymi. Dyrektorowi ECK LOGOS ks. prał. Waldemarowi Sondce wypada życzyć, aby kolejne wystawy były wydarzeniami artystycznymi pierwszorzędnej rangi.

2013-03-11 09:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Artyści” i „tolerancja” we współczesnej Europie

Idea zjednoczenia kontynentu europejskiego, której ojcami założycielami po II wojnie światowej byli wybitni europejscy chadecy: Alcide de Gasperi, Jean Monnet, Robert Schuman i Konrad Adenauer, miała, opierając się na chrześcijańskich wartościach, przezwyciężyć kryzysy gnębiące dotychczas kontynent – kryzysy, które w XX wieku doprowadziły do dwóch światowych wojen wraz z ich niewyobrażalnymi cierpieniami i okrucieństwami. Nowa, zjednoczona Europa miała zarazem stworzyć dla każdej ludzkiej jednostki przestrzeń, w której, będąc wolną i bezpieczną – będzie mogła swobodnie realizować swoje aspiracje dla dobra swojego i społeczności, której jest członkiem. Z biegiem lat, gdy twórcy Zjednoczonej Europy odeszli i gdy ich zadania przejęły kolejne pokolenia polityków, jakkolwiek nie uległa zmianie polityczna frazeologia, to odeszły w niebyt idee, które przyświecały wielkiej czwórce ojców zjednoczonej Europy.

CZYTAJ DALEJ

Trwam w Winnym Krzewie

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 22

[ TEMATY ]

rozważanie

Adobe Stock

Jakiś czas temu spotkałem mężczyznę, który po wielu latach przeżytych z dala od Boga i Kościoła odnalazł skarb wiary i utracony całkowicie sens życia. Urodził się w dobrej katolickiej rodzinie. Rodzice zadbali o jego religijną formację. Pokazali mu prawdziwe rodzinne życie, jednak już jako nastolatek zaczął się od tego wszystkiego odcinać. Spotkał takie osoby, które przekonały go, że religia to ludzki wymysł, że Boga nie ma, a Kościół i jego ludzie to zwykli hipokryci. Począł się zatracać, zaczął bowiem nadużywać alkoholu, zażywać narkotyki, prowadzić rozwiązłe życie, w niczym nieskrępowanej wolności. Porzucił dom, zrozpaczonych rodziców i związał się z towarzystwem, które wyznawało podobne „wartości”. Tam poznał swoją przyszłą żonę. Zawarli nawet sakrament małżeństwa, bo ktoś ich przekonał, że to fajna „impreza”. Dali życie trzem córkom, których nawet nie ochrzcili. Małżeństwo tego człowieka rozpadło się, a córki totalnie pogubiły się w życiu. Został sam z poczuciem przegranego życia. Postanowił ze sobą skończyć. I wtedy spotkał kogoś, kto przypomniał mu o Bogu, o sakramentach świętych, o Różańcu i zaprowadził do wspólnoty działającej w parafii, która otoczyła go miłością i modlitwą. Dzisiaj odbudowuje swoje życie, porządkuje swoje sprawy. Na jego dłoni widziałem owinięty różaniec, z którym, jak powiedział, nigdy się już nie rozstaje. Na pożegnanie przyznał, że nareszcie czerpie pełnymi garściami z Bożej miłości.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji dwóch Papieży – czcicieli Matki Bożej Jasnogórskiej

2024-04-27 15:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

rocznica

Adam Bujak, Arturo Mari/„Jan Paweł II. Dzień po dniu”/Biały Kruk

Eucharystię młodzieży świata na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło nocne czuwanie modlitewne, podczas którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż, ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

Eucharystię młodzieży świata
na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło
nocne czuwanie modlitewne, podczas
którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż,
ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

10. rocznica kanonizacji dwóch wielkich papieży XX wieku, która przypada 27 kwietnia, jest okazją do przypomnienia, że nie tylko św. Jan Paweł II był człowiekiem oddanym Matce Bożej Jasnogórskiej i pielgrzymował do częstochowskiego sanktuarium. Był nim również św. Jan XXIII.

Angelo Giuseppe Roncalli, późniejszy papież Jan XXIII, od młodości zaznajomiony z historią Polski, zwłaszcza poprzez lekturę „Trylogii”, upatrywał w Maryi Jasnogórskiej szczególną Orędowniczkę. Tutaj pielgrzymował w 1929 r. Piastując godność arcybiskupa Areopolii, wizytatora apostolskiego w Bułgarii ks. Roncalli 17 sierpnia 1929 r. przybył z pielgrzymką na Jasną Górę. Okazją było 25-lecie jego święceń kapłańskich. Późniejszy papież po odprawieniu Mszy św. przed Cudownym Obrazem zwiedził klasztor i sanktuarium, a w Bibliotece złożył wymowny wpis w Księdze Pamiątkowej: „Królowo Polski, mocą Twojej potęgi niech zapanuje pokój obfitości darów w wieżycach Twoich”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję