MARCIN KONIK-KORN: – Jak przygotować się do tego, aby móc w pełni skorzystać z łask związanych ze Świętem Miłosierdzia Bożego?
S. ELŻBIETA SIEPAK, ZMBM: – Na świętowanie tajemnicy miłosierdzia Bożego wybrał Chrystus pierwszą niedzielę po Wielkanocy. Związał z nią wielkie obietnice uproszenia wszelkich łask i doczesnych dobrodziejstw (zgodnych z Jego wolą). Największa obietnica dotyczy łaski zupełnego odpuszczenia win i kar, którą Jezus przywiązał do Eucharystii, a ściśle mówiąc do Komunii św. Aby skorzystać z tych wielkich Bożych darów trzeba Niedzielę Miłosierdzia przeżywać z czystym sercem, bez przywiązania do choćby lekkich grzechów (spowiedź święta nie musi być odprawiona w tym dniu, może być wcześniej), w duchu zaufania Bogu i miłosierdzia wobec bliźnich (spełnienie choćby jednego dobrego uczynku wobec bliźnich z miłości do Jezusa przez czyn, słowo lub modlitwę), bo to należy do autentycznej praktyki nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego. Do tego święta przygotowujemy się także przez odprawianie nowenny z Koronki do Miłosierdzia Bożego (od Wielkiego Piątku). Z pobożności wierni odmawiają także tę nowennę, którą Pan Jezus podyktował Siostrze Faustynie i każdego dnia przyprowadzają do zdrojów Bożego Miłosierdzia inną grupę dusz. Ilość łask, jakie uprosimy w tym dniu dla siebie i innych, zależy od miary naszej ufności wobec Pana Boga, czyli pełnienia Jego woli, która – jak mawiała Siostra Faustyna – jest dla nas samym miłosierdziem.
– Trzeba pokazywać prawdę o Karolu Wojtyle – św. Janie Pawle II, o jego wielkości, w dużej mierze o ciągłej aktualności jego przemyśleń i dzieł – mówił abp Marek Jędraszewski, który w Sali Królewskiej Pałacu Arcybiskupów Krakowskich zainaugurował działalność fundacji Collegium Voytylianum.
W swoim wystąpieniu abp Jędraszewski podkreślił, że to w Krakowie rodziła się antropologiczna myśl kard. Karola Wojtyły, która jest kluczem do zrozumienia jego najważniejszych dokumentów pontyfikatu. To w Krakowie rodziło się duszpasterstwo małżeństw i rodzin, w które był zaangażowany; to w Krakowie uczył się rozumienia wyzwań społecznych.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
Łodzianie w niedzielne popołudnie przeszli w marszu pamięci dla św. Jana Pawła II,
z racji na niedawną 20. rocznicę śmierci papieża.
Łódzki Marsz papieski św. Jana Pawła II wyruszył z okolic pomnika św. Faustyny -
przy kościele św. Faustyny w Łodzi, ulicą Piotrkowską, do pomnika papieża
znajdującego się przy archikatedrze łódzkiej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.