Reklama

Niedziela Lubelska

II Lubelski Festiwal Chórów Parafialnych

W kościele Matki Bożej Różańcowej w Lublinie odbył się Lubelski Festiwal Chórów Parafialnych. Druga edycja przeglądu chórów była poświęcona utworom wielkopostnym

Niedziela lubelska 14/2013, str. 6-7

[ TEMATY ]

festiwal

Lublin

Paweł Wysoki

Na zakończenie festiwalu zaprezentowały się połączone chóry

Na zakończenie festiwalu zaprezentowały się połączone chóry

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniach 1-24 marca przed publicznością zarówno podczas koncertów, jak i nabożeństw, zaprezentowali się chórzyści z kilkunastu parafii. Uroczyste zakończenie festiwalu przebiegającego pod hasłem „Gorzkie żale przybywajcie…”, połączone z Mszą św. i wręczeniem pamiątkowych statuetek, odbyło się w Niedzielę Palmową z udziałem abp. Stanisława Budzika.

Pomysłodawcą i głównym organizatorem festiwalu pomyślanego jako przegląd dorobku chórów parafialnych jest dr Barbara Pazur. Znana z umiłowania muzyki sakralnej dyrygentka postawiła sobie za cel popularyzację polskiej i obcej twórczości chóralnej, związanej z różnymi okresami roku liturgicznego. Chciała też, aby z jednej strony mieszkańcy województwa lubelskiego mogli poznać wartościowe utwory sakralne, a z drugiej - by chóry parafialne, których tak wiele funkcjonuje w naszym regionie, mogły dzielić się doświadczeniami codziennej pracy. Do swojego pomysłu przekonała ks. Józefa Dziducha - proboszcza parafii pw. Matki Bożej Różańcowej, ks. Piotra Drozda - prezesa Centrum Jana Pawła II w Lublinie, Stanisława Diwiszka i Agatę Szlązak, którzy utworzyli radę artystyczną, Jadwigę Leleń - prezes parafialnego oddziału Akcji Katolickiej oraz licznych darczyńców i patronów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Duchowa uczta

Reklama

Przed publicznością gromadzącą się w kościele przy ul. Bursztynowej w ośmiu koncertach zaprezentowali się liczni artyści. 1 marca nabożeństwu Drogi Krzyżowej towarzyszył śpiew chórów: „Benedictus” z Dąbrowicy, „Salve Regis” z parafii pw. Chrystusa Odkupiciela w Świdniku, „Stella” z Końskowoli, „Familia” z parafii pw. Świętej Rodziny w Lublinie, Chór św. Cecylii z parafii św. Stanisława w Lublinie oraz Chór św. Kingi ze Świdnika. Drugi koncert zdominowany był przez muzykę organową w wykonaniu Stanisława Diwiszka. Organiście towarzyszyli Anna Barska (sopran) i Michał Wajda-Chłopicki (kontratenor). Artyści wykonali utwory m.in. F. Rączkowskiego, A. Vivaldiego i J. S. Bacha. W trzecim koncercie zaprezentował się chór „Iubilaeum” z parafii pw. Wieczerzy Pańskiej w Lublinie. Pod batutą Tomasza Orkiszewskiego chór wykonał m.in. „Gorzkie żale” w opracowaniu dyrygenta. 8 marca pieśni pasyjne towarzyszyły kolejnemu nabożeństwu Drogi Krzyżowej, a wykonywały je chóry: „Lutnia” z Bełżyc, Chór Cecyliański z parafii pw. św. Antoniego w Lublinie, „Dwie korony” z lubelskiej parafii pw. św. Maksymiliana oraz gospodarze - chór „Rosarium”. W kolejnym koncercie organowym (9 marca) publiczność wysłuchała Gabrieli Klauzy oraz towarzyszącego jej na trąbce Kacpra Pazura. W drugą niedzielę marca w kościele przy ul. Bursztynowej koncertował Chór Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS oraz Orkiestra Trybunału Koronnego w Lublinie. W przedostatnim dniu festiwalowych prezentacji organizatorzy gościli Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej „Consonanza”, chór mieszany „Fraza” z Ośrodka Kultury w Kosinie, chór chłopięcy „Słowiki Lubelskie” oraz zespoły wokalne „Immo Pectore” ze Świdnika i „Sine Nomine” z Lublina.

W finałowym koncercie, jaki 24 marca odbył się podczas Mszy św. celebrowanej pod przewodnictwem abp. Stanisława Budzika, połączone chóry parafialne pod batutą Barbary Pazur wykonały kilka utworów pasyjnych oraz Pasję według św. Mateusza w opracowaniu ks. Tadeusza Miazgi. Jako soliści wystąpili: ks. Krzysztof Flis (głos Jezusa), ks. Edward Duma (narrator) i Stanisław Diwiszek (pozostałe głosy). Uczestnicy liturgii wysłuchali również Toccaty d-moll BWV 565 J.S. Bacha w wykonaniu Stanisława Diwiszka oraz utworu „Pie Jesu” Andrew Lloyd Webbera w wykonaniu Małgorzaty Rudnickiej (sopran). - Jestem wdzięczny wielu osobom i instytucjom, dzięki którym w naszej parafii mógł odbyć się tak wartościowy festiwal. Dziś abp Stanisław Budzik sprawuje Mszę św. w intencji wszystkich wykonawców, odbiorów, darczyńców i organizatorów, prosząc o Boże błogosławieństwo dla nich - mówił Ksiądz Proboszcz.

Dzwon i organy

Podczas zakończenia festiwalu maryjna parafia na lubelskich Czubach dziękowała Bogu za dar dwóch nowych instrumentów kościelnych: organów i dzwonu. Jak wyjaśnił ks. Józef Dziduch, 32-głosowe organy zostały zakupione w Niemczech i zmodernizowane dla potrzeb lubelskiej parafii przez firmę Andrzej Madej i spółka. Drugim instrumentem, o poświęcenie którego Ksiądz Proboszcz poprosił Metropolitę, był ważący 290 kg dzwon o imieniu „Józef”. Zarówno organy, jak i dzwon są darem wspólnoty parafialnej „dla większej chwały Chrystusa i Jego Matki”.

Zwracając się do wiernych, gromadzących się na modlitwie w kościele przy ul. Bursztynowej, Ksiądz Arcybiskup podkreślał, że przybywa tu z radością i już daleka widział pnącą się ku niebu wieżę, będącą znakiem, że wspólnota żyje i pracuje dla wspólnego dobra. - Dzięki organom może z mocą rozbrzmiewać Boża chwała, a dzwon wzywa nas na modlitwę i pozwala nam odróżnić głos Boży od głosów tego świata. Cieszę się, że tak wielkie parafialne święto wpisuje się w zakończenie przeglądu chórów, które kolejny już raz sprawiły nam niezwykłą ucztę duchową - mówił abp Stanisław Budzik. Dziękując wszystkim za troskę o piękno liturgii, Pasterz błogosławił zgromadzonym, by Boża harmonia towarzyszyła im w codziennym życiu.

2013-04-05 14:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chóralne sacrum

[ TEMATY ]

Lublin

Grzegorz Jacek Pelica

W kościele garnizonowym w Lublinie miał miejsce koncert dyplomowy studentów licencjackich studiów w zakresie sztuki muzycznej.

Umiejętności dyrygenckie zaprezentowali: Agata Wośko (klasa dr. P. Wijatkowskiego), Melania Szczepanowska (klasa prof. M. Nowak), Katarzyna Szydłowska (klasa prof. U. Bobryk), Milena Kowalska (klasa prof. M. Mielko-Remiszewskiej), Katarzyna Hać (klasa prof. T. Tkaczyk) i Paulina Chwojko (kasa prof. M. Mielko Remiszewskiej). Utwory o tematyce sakralnej wykonywały chóry: akademicki im. Jadwigi Czerwińskiej z UMCS, przygotowany przez prof. U. Bobryk, św. Jana Pawła II przy parafii św. Urszuli Ledóchowskiej (przygotowanie ks. dr Lisiecki) i kameralny chór Sacrum (przygotowanie Angelika Iwaniuk, doktorantka muzykologii ChAT). Chóry wykonały m.in.: Magnificat J. Pachelbela, Missa Brevis St. Kwiatkowskiego, Laudate Dominum Ch. Gounoda, Bogorodice Diewo S. Rachmaninowa, Da isprawitsa molitwa moja M. Goltisona. Koncert prowadził Arkadiusz Kostecki. Mistrzowskim wykonaniem popisał się chór Sacrum.
CZYTAJ DALEJ

Służą – strzegą – prowadzą

Są jednymi z najbardziej tajemniczych istot pojawiających się na biblijnych kartach. Uczestniczą w najważniejszych momentach historii zbawienia. Interweniują w naszym życiu niczym agenci do zadań specjalnych i nie afiszują się ze swoją obecnością. Kim są, czym się zajmują i jak wyglądają?

Anioły znajdują się nie tylko w niebie, choć wydaje się, że jako dla istot czysto duchowych jest to dla nich naturalne miejsce. Ich najważniejszymi zadaniami są poznawanie, wielbienie, chwalenie i miłowanie Boga. Pełnią jeszcze jedną funkcję: opiekują się ludźmi. Poznajmy Bożych posłańców przez ich czyny na Ziemi.
CZYTAJ DALEJ

Dom misjonarek stał się domem dla uchodźców z Ukrainy

2025-10-02 18:49

[ TEMATY ]

uchodźcy

Ukraina

Holandia

siostry misjonarki

Vatican Media

Siostry Najdroższej Krwi dały nadzieję uchodźcom z Ukrainy

Siostry Najdroższej Krwi dały nadzieję uchodźcom z Ukrainy

W czasie, gdy Europa doświadcza spadku powołań, Siostry Najdroższej Krwi w holenderskim Aarle-Rixtel oferują schronienie uciekającym przed wojną, przemieniając zabytkowy klasztor w dom nadziei.

W Aarle-Rixtel, w Holandii, wiekowy zamek, który niegdyś gościł setki sióstr Misjonarek Najdroższej Krwi, dziś daje dach nad głową rodzinom uciekającym przed okropnościami wojny. Miejsce, które dawniej było Domem Macierzystym rozbrzmiewającym modlitwą i hymnami, stało się sanktuarium dla uchodźców szukających bezpieczeństwa i nadziei.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję