Reklama

Niedziela Kielecka

Kult relikwii

Niedziela kielecka 20/2013, str. 1, 6

[ TEMATY ]

relikwie

aborcja

T. D.

Relikwie bł. Jana Pawła II w Topoli

Relikwie bł. Jana Pawła II w Topoli

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

AGNIESZKA DZIARMAGA: - Ostatnio obserwujemy pozyskiwanie przez parafie - to fakt stosunkowo częsty - relikwii bł. Jana Pawła II. Czy można oszacować, do jak wielu parafii diecezji kieleckiej one już trafiły? Na pewno są w Bilczy, w Topoli, w Wolicy - Tokarni, w kościołach kieleckich. Proboszczowie „młodych” parafii powtarzają: nie mieliśmy dotąd żadnych relikwii, sprowadzimy relikwie bł. Jana Pawła II, bo to najlepszy z możliwych patron... Zatem, czy chodzi o cześć dla Papieża - Polaka, czy w ogóle o budowanie wiary?

Reklama

KS. DR BARTŁOMIEJ PIERON: - Zapewne mamy jeszcze w żywej pamięci wydarzenia, jakie miały miejsce przed ośmioma laty, kiedy to Ojciec Święty Jan Paweł II przechodził do „domu Ojca”. W przekonaniu rzeszy wiernych zgromadzonych na Placu św. Piotra w Watykanie oraz wiernych tworzących Kościół został uznany za świętego. Znalazło to swoje potwierdzenie na podstawie przeprowadzonego postępowania beatyfikacyjnego, w ogłoszeniu przez Kościół Jana Pawła II błogosławionym. Osoba, która zmarła, a która przez Kościół została wyniesiona do chwały ołtarzy, nie jest uznawana za zmarłą, lecz uznawana za świętą. Relikwie, które są pozostałościami ziemskimi po świętych i błogosławionych, niemalże od pierwszych wieków chrześcijaństwa cieszą się kultem wiernych. Należy jednak pamiętać, że fundamentem kultu relikwii jest prawda o zmartwychwstaniu Chrystusa, ku któremu powołani są wszyscy wierzący, godność dzieci Bożych, która rozciąga się również na ciało ludzkie, co wynika z zamieszkania w nim Ducha Świętego oraz wiara we wstawiennictwo świętych u Boga. Zaprzeczeniem kultu relikwii byłoby wyłączne zatrzymanie się na ich wymiarze materialnym. Kościół zwraca uwagę, że kult relikwii winien prowadzić ku samemu Chrystusowi, który jest wzorcem świętości. Relikwie winny pozostawać znakiem i zachętą, że Misterium Paschalne Chrystusa, które w różny sposób zrealizowało się w życiu świę, winno realizować się także w życiu wszystkich wierzących. Tak powinien być pojmowany szerzący się, również w naszej diecezji, kult relikwii bł. Jana Pawła II. Należy wyrazić radość, że wierni poprzez praktykę kultu relikwii wyrażają wiarę w tajemnicę świętych obcowania oraz deklarują pragnienie podążania śladami świętości, jakie wyznaczył nasz Święty Rodak. Trudno jednak precyzyjnie określić, ile parafii czy różnych wspólnot naszej diecezji szczyci się możliwością kultu bł. Jana Pawła II poprzez posiadanie jego relikwii.

- Jak to jest z relikwiami? Czy z definicji nie chodzi o cząstki ciała zmarłej osoby, której kult został uznany przez Kościół?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Zgodnie ze swoją definicją, za relikwie należy uważać materialne pozostałości związane z życiem Jezusa Chrystusa. Są nimi także zachowane po śmierci doczesne szczątki świętych lub błogosławionych czy też - w szerszym znaczeniu - rzeczy związane z ich życiem i prowadzoną działalnością. Sobór Watykański II w Konstytucji o liturgii świętej potwierdził tradycję Kościoła, w której oddaje się cześć świętym, a także otacza szacunkiem autentyczne ich relikwie.

- Co oznacza stopniowanie relikwii?

Reklama

- Tzw. stopniowanie relikwii określa stopień ich związania z osobą świętego. Relikwie nie są bowiem równe, różnią się między sobą. Relikwie można podzielić na kilka kategorii. Do pierwszej z nich zalicza się ciało zmarłego łącznie z partykułami relikwii, czyli dla przykładu cząstkami kości. Kolejną kategorię stanowią relikwie wtórne, czyli takie rzeczy, które miały bezpośredni styk z relikwiami. Może to być płótno, w które owinięte było ciało świętego. Do relikwii zaliczane są także przedmioty, które jeszcze za życia świętego miały bezpośredni z nim kontakt. Mogą to być jego szaty, modlitewnik czy też inne rzeczy przeznaczone do codziennego użytku. W Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1917 r. wyróżniano tzw. relikwie znaczne, którymi są poszczególne części ciała świętego.

- Jakie regulacje prawne i procedury dotyczą pozyskiwania relikwii?

Reklama

- W obecnej chwili kompetentnym organem Stolicy Apostolskiej odnośnie do kultu relikwii jest Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Wszystko natomiast, co odnosi się do autentyczności relikwii i sposobu ich przechowywania, podlega kompetencji Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych. W trakcie przeprowadzanego procesu kanonizacyjnego (beatyfikacyjnego) zabezpiecza się szczątki ciała w celu sporządzenia z nich relikwii. Procedura pobierania relikwii przebiega pod nadzorem specjalnie powołanej komisji, która winna sporządzić odpowiedni protokół. Na jego podstawie można potwierdzić autentyczność relikwii. Należy podkreślić, że zgodnie z prawem kanoniczym bezwzględnie zakazany jest jakikolwiek handel relikwiami. W tym względzie dyspozycja prawodawcy kościelnego jest jasna i precyzyjna. Zgodnie z prawem kanonicznym relikwie znaczne i inne doznające wielkiej czci ze strony wiernych nie mogą być w jakikolwiek sposób alienowane (łac. alienatio, czyli przeniesienie prawa własności na inną osobę prawną lub fizyczną) ani też na stałe przenoszone bez zezwolenia Stolicy Apostolskiej (KPK 1983, kan. 1190 § 1-2). W ten sposób prawodawca chce nie tylko zapobiegać różnym nadużyciom, jakie mogą wiązać się z pozyskiwaniem relikwii, ale przede wszystkim powyższa dyspozycja stanowi wyraz ogromnego szacunku, jakim winny być otaczane relikwie.

- Wracając do bł. Jana Pawła II. Jak podała PAP (26 kwietnia), metropolita krakowski kard. Stanisław Dziwisz „zdradził, że otrzymał w tych dniach także ząb Jana Pawła II, który lekarze przez przypadek wybili papieżowi, ratując jego życie po zamachu w 1981 r. «To relikwia, ale co z tym będzie, jeszcze nie wiem» - mówił kardynał. Prawdopodobnie ząb pozostanie przynajmniej na razie w Pałacu Arcybiskupów Krakowskich. Nie zapadła też decyzja, co stanie się z przechowywaną przez kard. Stanisława Dziwisza sutanną z dnia zamachu na papieża”. Kardynał w dalszej części wypowiedzi dodał, że jest bardzo dużo parafii, które starają się o relikwie bł. Jana Pawła II. Z tego wniosek, że udzielanie relikwii będzie długotrwałe, tak długie, jak o to parafie czy instytucje Kościoła będą zabiegały?

- Słusznie zauważa jeden z teologów, że współczesny człowiek poprzez kult relikwii szuka pewnego wzorca postępowania. Dostrzega się ogromne zapotrzebowanie na aktualnych świętych, bo panuje głód autorytetów. Ich życie pozostaje zatem drogowskazem, w którym kierunku należy podążać, aby tak jak oni doświadczać bliskości Boga. Trudno określić, jak długotrwałe będzie zapotrzebowanie na relikwie, zależy to od wielu czynników. Niemniej opieranie swojej wiary i pobożności wyłącznie na kulcie relikwii jest zaprzeczeniem sensu chrześcijaństwa, które polega na doświadczeniu bliskości Boga, obecnego w sakramentach i wiecznie Żywym Słowie. W ten sposób Bóg zaprasza nas do wstępowania ku rzeczywistości, która stała się udziałem świętych i błogosławionych.

2013-05-16 13:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Aborcyjny projekt Trzeciej Drogi to powrót do legalizacji zabijania dzieci niepełnosprawnych

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe.Stock

W piątek tworzące Trzecią Drogę - Polska 2050 i PSL złożyły w Sejmie projekt ustawy, który przywraca możliwość dokonania aborcji na podstawie wystąpienia prawdopodobieństwa wady rozwojowej u dziecka. - Jeśli projekt wejdzie w życie powróci okrutna rzeczywistość, w której możliwe było zabijanie dzieci z Zespołem Downa, Zespołem Turnera czy z nie w pełni rozwiniętymi kończynami - podkreśla wiceprezes Fundacji Grupa Proelio Zbigniew Kaliszuk. Fundacja przygotowała apel, w którym sprzeciwia się projektowi. Zwraca też uwagę że autorzy projektu dodali do niego także zupełnie nowe przepisy - m. in. umożliwiające aborcję w związku z zagrożeniem zdrowie psychicznego kobiety czy wymuszające wykonywanie aborcji na wszystkich placówkach posiadających kontrakt z NFZ w zakresie opieki nad kobietą w ciąży.

- Na mocy obowiązujących do 2020 r. przepisów, co roku zabijano ponad 1000 dzieci z podejrzeniem wady rozwojowej. 40% takich aborcji dokonywanych było na dzieciach z diagnozą zespołu Downa. Zabijano także dzieci z Zespołem Turnera, rozszczepem kręgosłupa, nie w pełni rozwiniętymi kończynami i innymi wadami, które nie wykluczały długiego i szczęśliwego życia. Dla dzieci z Zespołem Downa obowiązujące prawo było niestety w większości przypadków wyrokiem śmierci. Zabijano ok. 60% dzieci, u których diagnozowano tą wadę. W przypadku wejścia w życia tej ustawy ta okrutna rzeczywistość powróci - mówi Zbigniew Kaliszuk, wiceprezes fundacji Grupa Proelio.
CZYTAJ DALEJ

O Górskiej Drodze Krzyżowej (GDK) na Podhalu: modlitwa towarzysząca wysiłkowi staje się owocniejsza

2025-04-11 08:11

[ TEMATY ]

Wielki Post

ekstremalna Droga Krzyżowa

EDK

Podhale

GDK

Ks. Marek Kordaszewski MIC_Zakopane - Głos z Cyrhli / Facebook

Jeśli podejmiemy trud pójścia razem z Chrystusem przez to życie, nie będzie łatwo, ale widoki, jakie będą nam towarzyszyć i przeżycia na tej drodze są niepowtarzalne - powiedział w rozmowie z Polskifr.fr ks. Marek Kordaszewski MIC, organizator Górskiej Drogi Krzyżowej (GDK) na Wielki Kopieniec (1328 m n.p.m.) w Tatrach.

Marianin ks. Marek Kordaszewski z parafii Miłosierdzia Bożego w Zakopanem-Cyrhli, wspominając początki GDK na jej terenie, wskazał, że „na początku było sceptycznie”, bo z pewnością „łatwiej jest uczestniczyć w drodze krzyżowej, będąc w kościele w ławce”. Przekonywał jednak, że „warto zaryzykować”. Tak trzy lata temu odbyła się pierwsza GDK na Wielki Kopieniec z udziałem ok. 20 osób. Z każdym rokiem przybywa pątników. W roku 2024 uczestniczyło 29, a w tym roku 2025 uczestniczyło 49 osób. „Każdy szedł indywidualnie, w tempie jakim chciał, miał tekst do rozważania lub wsłuchiwał się w audio, które były przekazane z Ekstremalnej Drogi Krzyżowej (EDK) ogólnopolskiej” - opowiedział ks. Marek.
CZYTAJ DALEJ

USA: przywódcy chrześcijańscy żądają od Rosji oddania prawie 20 tysięcy wykradzionych dzieci ukraińskich

2025-04-11 19:28

[ TEMATY ]

Ukraina

przywódcy chrześcijańscy

wykradzione dzieci

PAP/EPA

Ambasada USA w Moskwie

Ambasada USA w Moskwie

Koalicja amerykańskich organizacji chrześcijańskich poprosiła prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa i sekretarza stanu Marco Rubio, aby wpłynęli na władze Rosji w sprawie natychmiastowego powrotu do kraju prawie 20 tysięcy dzieci ukraińskich, wywiezionych stamtąd od wybuchu wojny w lutym 2022 roku. Prośbę tę zawiera list otwarty, podpisany przez 40 zwierzchników i wysokich przedstawicieli organizacji chrześcijańskich różnych wyznań i poglądów politycznych.

Dokument ten zwraca uwagę, że dzieci ukraińskie w wieku od 4 miesięcy do 17 lat doświadczyły reedukacji politycznej, przymusowej rusyfikacji, przeszły szkolenie wojskowe, zaznały przemocy fizycznej oraz pozbawiono je podstawowej troski. Niektóre z nich przekazano rodzinom rosyjskim, zmieniono im świadectwa urodzenia, żeby zatrzeć ich tożsamość ukraińską.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję