Reklama

Stanisława Markowskiego zachwyt nad tangiem

Mało kto nie widział fotografii jego autorstwa. Wielu - świadomie lub nieświadomie - mija go nieraz, gdy zamyślony wędruje uliczkami ukochanego Krakowa. Stanisław Markowski, jeden z najlepszych polskich fotografików, znów nas zaskakuje. 5 lipca 2013 r. w Dworku Białoprądnickim w Krakowie odbył się inspirujący wernisaż jego fotografii pt. „Tango - smutek, który się tańczy”

Niedziela Ogólnopolska 29/2013, str. 34-35

Stanisław Markowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na klasycystycznych ścianach Dworku Białoprądnickiego w Krakowie wiszą zdjęcia. Nie jest ich wiele, ale wystarczająco dużo, by stworzyć napięcie, które już od wejścia udziela się odwiedzającym to miejsce. Skupienie i nostalgia w oczach par zatopionych w tańcu, półmrok kawiarenek Buenos Aires i tęsknota za jakimś niewypowiedzianym dopełnieniem człowieczeństwa - to treść tych fotografii.

Wyrazić tęsknotę

Stanisław Markowski zakochał się w tangu, będąc na festiwalu w Lizbonie. Obserwując ludzi przez całe noce zatopionych w tańcu, postanowił uwiecznić ich na fotografii. Stary bandoneon (instrument muzyczny, który przybył do Argentyny wraz z emigrantami niemieckimi, często mylony z harmonią), kupiony w jednym z krakowskich komisów, stał się dla niego inspiracją do przygotowania wystawy. - Kiedy zacząłem interesować się tangiem, odkryłem, że przyniosło ono przełom w różnych moich rozterkach życiowych. Ktoś, kto zakosztował tego tańca, będzie inaczej patrzył na świat. Tango daje odnalezienie fizycznej i psychicznej równowagi. W dzisiejszym świecie ludzi samotnych, gdy nie potrafimy wyjść do drugiego człowieka, kiedy tańczy się tango, łatwiej jest żyć w harmonii z innymi. Gdy tańczysz, czujesz w sobie wahadło, nie możesz przerwać kołysania, ten rytm niesiesz w sobie. Tańczysz tango, nawet nie tańcząc - takie refleksje snuł artysta podczas wernisażu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Gdy słucham tanga, czuję się tak, jakbym przeniósł się w inną epokę. Żyjemy w czasach nieciekawych, więc złapanie takiej chwili w obiektyw to prawdziwa frajda! - mówi Stanisław Markowski. - Najważniejsze jest jednak to, czego nie ma na zdjęciach - muzyka. To pierwszy krok wejścia w tango. Ona otwiera te najgłębsze przestrzenie w człowieku, budzi w nim chęć ekspresji, ale przynosi także melancholię. Tą melancholią, tęsknotą pragniemy się z kimś podzielić. Przychodzi druga osoba - mężczyzna czy kobieta - i w tańcu nawiązujemy dialog o tej tęsknocie. Czujemy, że myślimy podobnie. Ta muzyka wzbudza specyficzny - pozytywny, ciepły, dobry niepokój. My bardzo chcemy świata jasnego. Tęsknimy za dobrem i tango to wyraża...

Milongi

Tango nie jest tańcem zespołowym, lecz kameralnym. Powstało w początkach XX wieku w portowych przedmieściach Buenos Aires. Początkowo tańczyli je tylko mężczyźni tęskniący za miłością namiętną. Tango rozwijało się w spelunach i domach publicznych. To pochodzenie tanga sprawiło nawet, że papież Pius X zakazał wiernym jego tańczenia. Jednak, niesione w sercach tancerzy poszukujących miłości i dobra, tango stawało się powoli ulubionym tańcem różnych grup społecznych, aż w końcu dotarło na salony. - Ale takie salony niepretensjonalne, jakich nam dziś brakuje - mówi fotografik. Dziś, jak wiemy, nawet papież Franciszek nie ukrywa swojej miłości do tanga, szczególnie do milongi. Milonga jest dynamiczniejsza od tanga, to rodzaj pratanga. Milongą nazywa się także miejsce - czas, gdzie tańczy się tanga, milongi i tanga-walce.

W Buenos Aires jest wiele lokali, do których wieczorami przychodzą miłośnicy tanga, by tańczyć niemal do rana. To osoby młode i starsze. Fotografie Stanisława Markowskiego pokazują ich twarze - piękne i młode, ich iskrzące się oczy, w których odbijają się światła przygaszonych lamp. To niekiedy także staruszkowie u kresu życia, ale równie piękni, z tym samym błyskiem i nostalgią w oczach.

Reklama

Tango ma swoje osobowości. Starsi przekazują tę naukę z pokolenia na pokolenie. Dziś mamy kilkaset starych melodii tangowych. Powstają też nowe interpretacje brzmieniowe. - Prawdziwe tango, choć przeważnie w molowej tonacji, ma ciepłe barwy, nie ma w nim śladu zła - mówi Stanisław Markowski. - Ale by odnaleźć w tangu ukojenie i radość, trzeba zdegradować własne ambicje, z prostotą słuchając serca.

Głęboko ludzkie historie

Za zdjęciami Stanisława Markowskiego kryją się historie głęboko ludzkie. Gabriel Clausi - nieżyjący już genialny kompozytor argentyński, wdowiec mieszkający na przedmieściach Buenos Aires z 12 kotami, który na swoim starym, trzeszczącym bandoneonie wygrywał niezwykłe melodie.

Na innej fotografii - mężczyzna przyglądający się tańczącym. Przychodzi do kawiarni od 10 lat, po śmierci żony. Już nie tańczy. Przez kilka godzin obserwuje, sącząc schłodzone piwo - podane jak szampan, na który go nie stać. To już rytuał.

Inne zdjęcie przedstawia pracę dwóch kobiet: wdowy po jednym z najlepszych restauratorów bandeonów i jej córki. Po śmierci męża i ojca przejęły zakład. Musiały samodzielnie nauczyć się trudnej sztuki naprawiania instrumentów. Pracują w skupieniu.

Café Tortoni - najbardziej znana kawiarnia, do której przychodzili artyści - Borges, Gardel, Piazzolla. Dziś są tam ich figury z wosku, czas jakby się zatrzymał...

Mierząc się z namiętnościami

Tango, w którym spleceni w zmysłowym uścisku partnerzy wywołują tak wiele emocji, może sprawić, że zapytamy o to, czy taką namiętność (da się pogodzić z czystością serca).

Reklama

- Myślę, że tak - mówi Stanisław Markowski. - Czystość serca jest sprawą dotykającą każdej cząstki naszego życia. Nigdy nie jest tak, że mamy serce w stu procentach czyste. My do tej czystości cały czas dążymy. Jest to proces, w którym ogromną rolę pełni nasza wola...

- Wszystkie rzeczy, którymi Pan Bóg darzy człowieka, a więc i emocje, i namiętności, to zjawiska i wyzwania, z którymi jako ludzie musimy się jakoś zmierzyć - zauważa artysta. - Dla mnie namiętność zawarta w tangu jest pewnym doznaniem estetycznym. A w tym jest jakiś świat Bożej transcendencji, która wyraża się w słowach św. Augustyna: „Niespokojne jest serce nasze dopóki w Tobie nie spocznie”. Ten rodzaj tęsknoty jest wpisany w naszą naturę, to jest głęboko ludzkie.

- Taniec już od czasów starożytnych wyrażał emocje - podkreśla Stanisław Markowski. Widać to i w psalmach. Oczywiście, tanga nie tańczy się w kościele, ale tegoroczne spotkanie na Lednicy pokazało, że tango mogą tańczyć wszyscy, wyrażono bowiem tęsknotę za dobrem, pięknem, za obecnością Boga. Tango uzmysławia wartość przeżywania piękna. To przeżywanie, doświadczanie piękna łączy się nieraz nawet z cierpieniem, ze wzruszeniem, które wywołuje łzy...

Doświadczyć człowieczeństwa

- Tango pomaga nam zdać sobie sprawę ze swoich emocji zmysłowych - analizuje artysta. - One są na miarę tego, co nosimy w sobie, na miarę naszych doświadczeń. W tym tańcu wręcz doświadczamy swojego człowieczeństwa. Tango wyzwala w kobiecie kobiecość, u mężczyzny zaś uwidacznia cechy typowo męskie: odpowiedzialność, umiejętność prowadzenia, pewność siebie.

- Oczywiście, nie wszystkim ten taniec będzie się podobał - zaznacza Stanisław Markowski. - Niektórzy pozostaną tylko jego słuchaczami. Nieraz wynika to ze strachu przed drugim człowiekiem, przed otwarciem się. A przecież tango nie dotyka wyłącznie sfery zmysłów - to tylko pozór. Ten taniec sięga o wiele głębiej. Otwiera człowieka na człowieka, tańczący przeżywają silne emocje, ale taniec się kończy i każdy idzie w swoją stronę, jakby z ulgą, że wytańczył swoje uczucia. Większość milong zresztą kończy się wspólnym tańcem wszystkich par - chacarerą. W tym tkwi także coś więcej - etniczna głębia tanga, którą wyrażają rytmy i delikatny puls tradycyjnych tańców andyjskich, Argentyny, Chile. Tango ma wiele barw. Warto go zakosztować... - zachęca fotograf.

2013-07-16 08:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo s. Marii Druch: uratował mnie mój Anioł Stróż

[ TEMATY ]

świadectwo

Anioł Stróż

Krzysztof Piasek

S. Maria Druch prowadzi rekolekcje i głosi konferencje na temat aniołów.

S. Maria Druch prowadzi rekolekcje i głosi konferencje na temat aniołów.

Historia, którą specjalnie dla was, Drodzy Czytelnicy, dzieli się tu siostra Maria, dotyczy czasów jej dzieciństwa. Jednak mocno utkwiła jej w pamięci i z pewnością miała wpływ na późniejszy wybór drogi życiowej.

„Nie ma dzisiaj zakątka ziemi, nie ma człowieka ani takich jego potrzeb, których by nie dosięgła ich (aniołów) uczynność i opieka”. Wiecie, Drodzy Czytelnicy, kto jest autorem tych słów? Wypowiedział je nieco już dziś zapomniany arcybiskup mohylewski Wincenty Kluczyński, który założył w Wilnie (w 1889 r.) żeńskie bezhabitowe zgromadzenie zakonne – Siostry od Aniołów. Wspominam o tym nie bez powodu, bo autorką kolejnego świadectwa jest siostra Maria Druch z tego właśnie anielskiego zgromadzenia. Historia, którą specjalnie dla was, Drodzy Czytelnicy, dzieli się tu siostra Maria, dotyczy czasów jej dzieciństwa. Jednak mocno utkwiła jej w pamięci i z pewnością miała wpływ na późniejszy wybór drogi życiowej. Oddajemy zatem jej głos. „Miałam wtedy 13 lat. Spędzałam ferie zimowe u wujka. Jego dom był położony nieopodal żwirowni. Latem kąpaliśmy się w zalanych wykopach. Trzeba było uważać, ponieważ już dwa metry od brzegu było tak głęboko, że nie dało się złapać gruntu pod stopami. Zimą było to doskonałe miejsce na spacery. Woda zamarzała, lód był bardzo gruby, rybacy łowili ryby w przeręblach. Czułam się tam bardzo bezpiecznie. W czasie jednego z takich moich spacerów obeszłam dookoła wysepkę i znalazłam się w zatoce, gdzie temperatura musiała być wyższa. Nagle usłyszałam dźwięk… trtttttt. Zorientowałam się, że lód pode mną pęka. Nie znałam wtedy zasady, że powinno się położyć i wyczołgać z zagrożonego miejsca. Wpadłam w panikę. Zrobiłam rzecz najgorszą z możliwych. Zaczęłam szybko biec do oddalonego o około dziesięć metrów brzegu. Lód pode mną się nie łamał, ale był rozmokły i czułam, że im bliżej jestem celu, tym moje stopy coraz głębiej się w niego zapadają. Kiedy ostatecznie dotarłam do brzegu, serce chciało ze mnie wyskoczyć. Byłam w szoku. Dopiero po dłuższej chwili dotarło do mnie, co się wydarzyło. Według zasad fizyki powinnam znajdować się w wodzie. Nie miałam prawa dobiec do brzegu po rozmokłym lodzie, naciskając na niego tak mocno. Wiem też, jak tam było głęboko – nie biegłam po dnie pokrytym lodem. Pode mną były wielometrowe otchłanie. Wtedy uznałam to za przypadek, szczęście.
CZYTAJ DALEJ

W Krakowie więcej uczniów uczęszcza na religię niż edukację zdrowotną

2025-10-02 06:50

[ TEMATY ]

religia

edukacja zdrowotna

religia w szkole

Adobe Stock

Około 33 proc. uczniów szkół w Krakowie będzie chodziło na lekcje edukacji zdrowotnej – wynika z danych urzędu miasta. To mniej niż przewidywały władze samorządowe. Im starsi uczniowie, tym mniejsze zainteresowanie przedmiotem.

To 17 081 uczniów z 51 116 uprawnionych – powiedziała w środę PAP dyrektor Wydziału Edukacji i Projektów Edukacyjnych w Urzędzie Miasta Krakowa Magdalena Mazur.
CZYTAJ DALEJ

Quo vadis, European education? Debata w Parlamencie Europejskim o przyszłości szkoły

2025-10-02 19:41

[ TEMATY ]

szkoła

parlament europejski

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

1 października 2025 r. w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyła się międzynarodowa konferencja „Quo vadis, European Education?”, poświęcona konsekwencjom i ryzykom związanym z projektem Europejskiego Obszaru Edukacji. Wydarzenie zorganizowała europoseł Małgorzata Gosiewska (ECR), która w swoim wystąpieniu otwierającym wskazała na zagrożenia, jakie niesie ze sobą unifikacja systemów edukacyjnych w Europie.

Konferencję otworzyła poseł do Parlamentu Europejskiego Małgorzata Gosiewska, zwracając uwagę, że projekt Europejskiego Obszaru Edukacji może prowadzić do osłabienia tożsamości narodowych. Podkreśliła, że edukacja to nie tylko wiedza, ale również fundament kulturowy i aksjologiczny, bez którego Europa może utracić swoje korzenie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję