Reklama

Kościół

W kwestii nauczania religii: Kościół nie chce niczego więcej niż tego, by respektowano prawo

- Strona kościelna chce rozmawiać, jest otwarta na ustępstwa, przedstawia konkretne kompromisowe rozwiązania. Niestety ze strony MEN brakuje chęci wysłuchania jakichkolwiek innych opinii. Jest forsowanie swojego programu, z pominięciem prawa - mówi prof. Aneta Rayzacher-Majewska, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP. W rozmowie z KAI prof. Rayzacher-Majewska wskazuje na przyczyny impasu w rozmowach miedzy stroną kościelną a rządową w ramach Podkomisji ds. religii w szkole. Zwraca również uwagę na problemy i trudności, które w związku z polityką MEN mogą dotknąć katechetów.

[ TEMATY ]

katecheza

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Maria Czerska (KAI): Rozmowy między stroną rządową i kościelną w ramach Podkomisji ds. religii w szkole znalazły się w impasie. Z czego, Pani zdaniem, to wynika?

- Strona kościelna nie chce niczego więcej niż to, by respektowano prawo. Prawo polskie wyraźnie stanowi, że w kwestii nauczania religii w szkole Kościoły i Związki wyznaniowe są jedną ze stron. Odpowiadają za program przedmiotu oraz za podręczniki. Prawo stanowi też, że wszelkie zmiany dotyczące nauczania religii w polskiej szkole powinny być wprowadzane za porozumieniem strony rządowej i kościelnej. Zatem obie strony powinny być szanowane.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Niestety mamy chyba do czynienia z sytuacją, w której strona ministerialna, wbrew wszystkim konsultacjom społecznym, nie zamierza wysłuchać niczyjego zdania ani brać pod uwagę żadnych innych opinii. Ma swoje przekonania, które chce przeforsować. Niezależnie od tego, co o tym myśli ogół społeczeństwa oraz inne strony dialogu…

Czy strona kościelna jest gotowa na jakieś ustępstwa?

Reklama

- Oczywiście! Strona kościelna wyszła zresztą z kompromisową propozycją zakładającą możliwość ograniczenia lekcji religii w szkole do jednej godziny tygodniowo (co zresztą już się dzieje, gdy jest taka potrzeba). Zajęcia z religii lub etyki (do wyboru) miałyby się jednak w myśl tej propozycji stać zajęciami obowiązkowymi, co rozwiązywałoby dodatkowo problem „okienek” i tego, co zrobić w czasie godzin lekcyjnych z uczniami, którzy nie uczęszczają na religię.

Propozycja strony kościelnej to jasny sygnał, że nie jesteśmy „skostniali” w naszych oczekiwaniach. Już od dłuższego czasu zresztą, jeśli gdzieś, w jakiejś szkole pojawia się potrzeba zredukowania liczby godzin religii do jednej w tygodniu, to za zgodą biskupa jest to możliwe i, jak wspomniałam, to się dzieje. Szanujmy jednak te miejsca, w których takiej potrzeby nie ma.

Myślę, że ta propozycja byłaby korzystna dla obu stron a przede wszystkim dla uczniów. W tej perspektywie patrzę na starania o wprowadzenie obowiązkowych zajęć z etyki. Pozwalanie uczniom na to, by nie wybierali niczego, to nie jest wcale ułatwianie im życia. Wyrazem troski o młode pokolenie jest raczej dbałość o to, by w tym szczególnym czasie jakim jest dzieciństwo i dorastanie, miało ono kontakt z formacją moralną, by podejmowało refleksję o wartościach. To mogą zapewnić zarówno lekcje religii jak i etyki. Wszyscy na takie zajęcia zasługują.

Reklama

Podsumowując - jesteśmy gotowi na rozmowy, jesteśmy gotowi na ustępstwa ale takie, które nie będą się wiązały z jakimkolwiek uszczerbkiem dla dzieci i młodzieży. Wbrew temu, co czasem się słyszy z drugiej strony, zabiegi o to, by nie ograniczać i nie utrudniać nauczania religii w szkole, to nie jest żadne „wołanie o kasę” ani jakieś inne działania na rzecz własnego interesu ale troska o dzieci i młodzież, które naprawdę, szczególnie w tym momencie, potrzebują wychowania do wartości.

Strona rządowa twierdzi, że brakuje nauczycieli etyki.

- Tak. W ogóle brakuje nauczycieli różnych przedmiotów, takich jak np. matematyka czy fizyka. Ale to nie jest problem, którego konsekwencje powinny ponosić dzieci i młodzież. To nie jest też problem, który powinien być rozwiązywany przez stronę kościelną. To ministerstwo jest odpowiedzialne za to, by zapewnić odpowiednie kadry. Nauczycieli etyki można przecież stopniowo kształcić. W tym kontekście pojawia się pytanie o to, jak w ogóle traktuje się nauczycieli, jaki jest autorytet tej grupy zawodowej wśród społeczeństwa. I drugie pytanie - dlaczego ministerstwu nie przeszkadza brak przygotowanych nauczycieli do prowadzenia planowanego obowiązkowego (!) przedmiotu edukacja zdrowotna?

Jak ocenia Pani proponowane przez rząd zmiany w zakresie nauczania religii w szkole?

- Niepokojący jest dla mnie całokształt propozycji MEN w zakresie edukacji. Z propozycji tych wyłania się chęć przemodelowania roli szkoły. Dotychczas mówiło się o tym, że szkoła ma kształcić dzieci i wspierać rodziców w procesie wychowawczym. Teraz, mam wrażenie, chodzi o to, by wyrwać cały obszar wychowania spod władzy rodziców, przejąć to wychowanie i sterować nim tak, jak życzy sobie ministerstwo…

Reklama

W tym kontekście niepokojące jest też rozporządzenie MEN dotyczące organizacji lekcji religii. Proszę zauważyć, że blisko 80 proc. rodziców posyła dzieci na te zajęcia. To bardzo dużo. To najlepszy dowód na to, że większość rodziców chce takiego właśnie kształtu formacji i wychowania. Dlatego też nie rozumiem działań MEN w tym kierunku. Jest to w mojej ocenie jakaś próba marginalizowania religii albo wręcz chęć jej wyrugowania. Wprowadzone już niewliczanie oceny z religii do średniej, plany łączenia klas, redukowania godzin, umieszczania religii na pierwszych i ostatnich godzinach lekcyjnych - to idzie w jednym kierunku: żeby wycofać, wypchnąć religię ze szkół. A nawet jeśli formalnie pozwoli się na obecność tego przedmiotu - żeby wpisać go w takie ramy, by zniechęcić do niego jak największą liczbę rodziców i uczniów.

Jak ta sytuacja wygląda z perspektywy katechetów?

- Nauczyciele są bardzo zaniepokojeni i słusznie. Polityka ministerstwa niesie ze sobą poważne ryzyko dla ich etatów i życia zawodowego. Pod kątem tego właśnie zawodu dokonywali poważnych wyborów i w zakresie kształcenia i formacji. Poświęcili lata na naukę i rozwój. Na marne?

Ze strony MEN pojawiały się wypowiedzi, że nauczyciele religii będą mogli, po zdobyciu odpowiednich kwalifikacji, pracować jako nauczyciele innych przedmiotów. Nie jest to jednak satysfakcjonująca propozycja. Katecheci chcą uczyć religii. Nie czegoś innego.

Nie są też uspokajające stwierdzenia, że i tak będzie brakowało nauczycieli religii. Owszem, będą takie miejsca a nawet już są. A jednak w wielu szkołach nauczyciel religii ma w tym momencie normalny etat a planowane zmiany doprowadzą do jego redukcji. Jeśli będzie zmuszony uzupełniać ten etat w innej placówce, będzie to dla niego w oczywisty sposób niekorzystne, choćby z uwagi na stratę czasu potrzebnego na dojazd. Prawdopodobnie względy organizacyjne przełożą się też na możliwość podjęcia zatrudnienia w mniejszym wymiarze godzin.

Reklama

Bardzo niekorzystne dla katechetów jest też to, że informacje podawane w mediach, czy też pewne zapowiedzi rzucane przez MEN na lewo i prawo przełożyły się już na konkretne decyzje w szkołach. W wielu miejscach zdarzyło się tak, że ktoś zasugerował się przedwcześnie tymi zapowiedziami i już doszło do redukcji godzin czy łączenia klas. Tak nie powinno być.

Czy w razie braku porozumienia ze stroną rządową katecheci będą podejmować jakieś działania w kierunku obrony swoich praw?

- Strona kościelna i katecheci cały czas działają w świetle prawa. Jeśli rozstrzygnięcia MEN będą to prawo omijać, uderzając zarówno w nauczycieli jak i uczniów oraz rodziców, myślę, że jak najbardziej zasadne będzie odwoływanie się od tych decyzji do sądów polskich oraz europejskich. Katecheci zrzeszają się widząc potrzebę działania. Jest Stowarzyszenie Katechetów Świeckich. Nauczyciele religii mają wsparcie NSZZ „Solidarność”. Czy jest tak w przypadku ZNP? - tego nie wiem.

Jeśli chodzi o działania odwoławcze, pewne szlaki są już przetarte.

Strona kościelna liczy na spotkanie Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu. Czego by Pani oczekiwała po takim spotkaniu? Co ono może zmienić?

- Oczekiwałabym na pewno tego, by strona ministerialna przestała upierać się przy swoim stanowisku. Oczekiwałabym, że nie tylko zaprosi stronę wyznaniową do rozmowy ale też naprawdę wysłucha argumentów, otworzy się na nie i poszuka rozwiązania dobrego przede wszystkim dla uczniów. Nie tylko dla siebie.

***

Prof. Aneta Rayzacher-Majewska wykłada katechetykę na UKSW. Jest autorką programów i podręczników do religii, konsultorem Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Uczy religii w liceum i w przedszkolu.

2024-12-09 12:11

Oceń: +6 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prymas o lekcjach religii: musimy podjąć wszystkie dostępne kroki prawne

Musimy podjąć wszelkie działania dostępne w obowiązującym systemie prawnym, żeby nie dopuścić, by w sposób bezprawny zmieniane były zasady, które domagają się obustronnej umowy, czyli porozumienia – powiedział prymas Polski abp Wojciech Polak, odnosząc się do sporu wokół lekcji religii w szkole.

Zapytany przez PAP o spór Konferencji Episkopatu Polski z rządem wokół lekcji religii w szkole abp Polak podkreślił, że strona kościelna zamierza podjąć wszystkie dostępne obecnie kroki prawne.
CZYTAJ DALEJ

Rocznica historycznej homilii św. Jana Pawła II: Niech zstąpi Duch Twój!

2025-06-02 21:37

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Archiwum IPN

2 czerwca 1979 r. rozpoczęła się I Pielgrzymka Jana Pawła II do Ojczyzny, której towarzyszyło hasło: „Gaude Mater Polonia” i która odbywała się w roku 900. rocznicy męczeńskiej śmierci św. Stanisława Biskupa i Męczennika. 46 lat temu na ówczesnym Placu Zwycięstwa w Warszawie, Papież wygłosił historyczną homilię, w której przypomniał, że losów człowieka ani dziejów Polski nie można zrozumieć bez Chrystusa i w której przyzywał nad Polską przemieniającej mocy Ducha Świętego.

Msza święta, której Jan Paweł II przewodniczył na Placu Zwycięstwa (dzisiejszym Placu Piłsudskiego) w Warszawie – pierwsze duże spotkanie z wiernymi podczas dziewięciodniowej wizyty – zgromadziła ponad półmilionową rzeszę wiernych. Wprawdzie władze komunistyczne informowały jedynie o 170 tysiącach zebranych, a realizatorom transmisji nakazano filmowanie tzw. „bliskich planów”, w których nie byłoby widać morza głów, sięgającego w głąb Ogrodu Saskiego i zajmującego pobliske ulice, prowadzące ku warszawskiej Starówce, jednak w pamięci zarówno jej uczestników, jak i dziennikarzy, którzy relacjonowali tę Eucharystię, zapisała się ona, jako przełomowe doświadczenie wolności i komunii dla polskiego społeczeństwa.
CZYTAJ DALEJ

Kenia: misjonarki zamykają swoje placówki

2025-06-03 14:34

[ TEMATY ]

przemoc

Kenia

Siostry Benedyktynki Misjonarki

Vatican News

Siostry Benedyktynki Misjonarki (Tutzing) Przeorat Najświętszego Serca, posługujące w Kenii zamknęły wszystkie swoje placówki w Dolinie Kerio z powodu ciągłych aktów przemocy, które codziennie mają miejsce w tym rejonie. Decyzja została podjęta na czas niekreślony, ze skutkiem natychmiastowym.

Jak czytamy w oświadczeniu podpisanym przez s. Rosę Pascal OSB, przeoryszę Sióstr, decyzja została podjęta w następstwie zabójstwa o. Alloy’a Betta oraz utrzymującej się niestabilności w tym rejonie. Sytuacja ta negatywnie wpłynęła na działalność misyjną sióstr, powodując „traumy psychiczne, emocjonalne i duchowe”. Skutkuje to niemożnością dalszego świadczenia podstawowych usług z powodu braku personelu opuszczającego ten teren.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję