Reklama

Niedziela Łódzka

Modlitwa sercem sztuki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tegoroczna XVII edycja Międzynarodowego Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej (3-17 listopada) przypadła na czas rocznicy znaczącej dla ludzi sztuki skupionych wokół kościoła środowisk twórczych w Łodzi. W tym roku przypada jubileusz tej świątyni, którą 20 lat temu abp Władysław Ziółek przekazał twórcom i artystom, aby zgodnie z przesłaniem Jana Pawła II „Z pasją i poświęceniem poszukiwali nowych epifanii piękna, by podarować je światu”. Przez te dwadzieścia lat świątynia bardzo się zmieniła, wypiękniała, stała się miejscem, z którym związany jest Teatr Logos oraz Festiwal Kultury Chrześcijańskiej. W listopadzie 2004 r. abp Władysław Ziółek erygował tu Europejskie Centrum Kultury LOGOS, w ramach którego działa Galeria, gdzie prezentowane są prace wielu wybitnych artystów.

Festiwal rozpoczęła Msza św. zaduszkowa, którą sprawował arcybiskup senior Władysław Ziółek przy współudziale ks. inf. Andrzeja Dąbrowskiego i ks. prał. Waldemara Sondki. Modlono się za łódzkich twórców, którzy w tym roku przekroczyli próg wieczności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nawiązując do historii Zacheusza z Ewangelii św. Łukasza, Ksiądz Arcybiskup ukazał, jak wiele z tej historii możemy się nauczyć. W kontekście Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej można także zaryzykować stwierdzenie, iż ta opowieść zawiera pewne szczegóły, które w jakimś sensie są obrazem współczesnej kultury, do której wdarł się chaos a nawet grzech będący odbiciem widocznego rozdźwięku między kulturą a wiarą. Co wobec tych tendencji winna zrobić kultura chrześcijańska? Powinna spróbować wznieść się wyżej, by ujrzeć inny świat, pośród którego idzie Jezus. Winna szukać nowego wyrazu modlitwy, która ze swej natury jest czynnikiem najbardziej kulturotwórczym, jaki zna historia sztuki. To jest zadanie dla Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej oraz dla tych, którzy od 20 lat tworzą środowisko twórcze przy kościele artystów.

Po Mszy św. ks. inf. Andrzej Dąbrowski otworzył wystawę fotografii Krzysztofa Wojnarowskiego – „Na bezdrożach tatrzańskich” – będącą pierwszą częścią projektu „Tatry. Koncert na dwóch”. W jego drugiej części Michał Jagiełło zaprezentował wybór swoich wierszy tatrzańskich. Była to ciekawa próba nawiązania artystycznego dialogu między wierszem a obrazem, próba przekazania emocji, nastrojów i wspomnień dwóch niezależnych twórców.

2013-11-13 13:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Finał Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej

Niedziela łódzka 47/2014, str. 5

[ TEMATY ]

kultura

Maria Niedziela

Metropolita łódzki podziękował ks. Waldemarowi Sondce za Festiwal

Metropolita łódzki podziękował ks. Waldemarowi Sondce za Festiwal
Reqiuem to przedsmak wieczności, ale także wyrażenie uczuć tkwiących we wnętrzu każdego z nas – powiedział abp Marek Jędraszewski na zakończenie XVIII Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej – to pokazanie, że zawsze nad tym, co bolesne triumfuje Boży pokój i radość – dodał. Ksiądz Arcybiskup podziękował ks. Waldemarowi Sondce – twórcy Festiwalu za to, że „heroicznie po raz kolejny podjął się jego organizacji”. Wyraził także nadzieję, że uczta duchowa, jaką dla mieszkańców miasta jest odbywająca się co roku impreza, będzie nadal kontynuowana.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Ktoś podszywa się pod kard. Grzegorza Rysia. Kuria ostrzega

Na Facebooku pojawił się profil o nazwie "Grzegorz Wojciech Ryś", który podszywa się pod ks. kardynała Grzegorza Rysia - poinformowała w sobotę Archidiecezja Łódzka. To już kolejna próba wykorzystania wizerunku metropolity łódzkiego w internecie - bez jego wiedzy i zgody.

"Na Facebooku pojawił się profil o nazwie +Grzegorz Wojciech Ryś+, który podszywa się pod ks. kardynała Grzegorza Rysia. Informujemy, że kard. Grzegorz Ryś nie prowadzi prywatnego profilu na Facebooku, a wspomniana strona nie jest przez niego autoryzowana ani administrowana. Prosimy o zgłaszanie tego profilu do Facebooka, aby zapobiec dezinformacji i ewentualnym nadużyciom" - ogłosiła w sobotę wieczorem Archidiecezja Łódzka w swoich mediach społecznościowych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję