W uroczystość Wszystkich Świętych Kościół czci pamięć świętych wyniesionych na ołtarze oraz tych nieznanych, którzy swoim życiem zasłużyli na zbawienie. Przez to święto chce wiernym dać przykład do naśladowania i wzrastania w wierze.
W wieczór poprzedzający uroczystość Wszystkich Świętych, po raz pierwszy w Chełmie, po ulicach centrum miasta miała miejsce procesja z relikwiami świętych. Jej celem było przypomnienie sylwetek świętych i błogosławionych, których relikwie znajdują się w parafii pw. Rozesłania Świętych Apostołów. – Obecnie w naszym muzeum parafialnym jest eksponowanych 17 relikwii. W każdą niedzielę pokazujemy je chętnym podczas zwiedzania – mówi Andrzej Nowosad, kustosz muzeum, a zarazem osoba, dzięki której ono powstało. – Jednak relikwie nie mogą być zamknięte. Przed niektórymi z nich, jak choćby św. s. Faustyny, bł. ks. Jerzego Popiełuszki czy też bł. Jana Pawła II, są w naszym kościele odprawiane nabożeństwa. Wierni modlą się do Boga podczas całodniowych adoracji za pośrednictwem tych świętych i błogosławionych. Niestety, w ostatnich latach, głównie wśród młodzieży, promuje się niezgodne z katolickim duchem świętowanie pogańskiego halloween. Postanowiliśmy więc wyjść z naszymi świętymi na ulice Chełma – wyjaśnia.
Bezpośrednio po wieczornej Mszy św. odprawionej w parafialnym kościele, wierni wyszli w procesyjnym orszaku na ul. Lubelską. Procesję otwierały relikwie Krzyża Świętego, niesione przez ks. kan. Józefa Piłata. Kapłani uczestniczący w procesji i siostry zakonne oraz członkowie Bractwa Krzyża Świętego nieśli relikwie: Świętych Apostołów Piotra i Pawła, męczenników Kościoła rzymskiego, św. Izydora, św. Stanisława Biskupa, bł. Edmunda Bojanowskiego, męczenników z Pratulina, św. s. Faustyny, św. Maksymiliana Kolbego, bł. ks. Jerzego Popiełuszki i bł. Jana Pawła II. Rozświetlając drogę zapalonymi pochodniami, uczestnicy procesji obeszli pl. Łuczkowskiego, śpiewając Litanię do Wszystkich Świętych. Każdej z dziesięciu stacji towarzyszył krótki fragment z życia świętego, modlitwa oraz błogosławieństwo jego relikwiami.
Szczególnie wiele do myślenia dała uczestnikom tej radosnej i głębokiej duchem uroczystości postawa przechodzącej przez pl. Łuczkowskiego grupy pijanej młodzieży, która przy stacji wspominającej św. s. Faustynę zakłócała spokój i powagę procesji wulgaryzmami, głośnym śmiechem i niestosownymi komentarzami. To wskazuje, jak wiele trzeba się modlić o nawrócenie.
Znany historyk i pisarz Jarosław Pelikan w książce „Jezus przez wieki” stwierdza: „Gdyby szukać, która z postaci w historii na przestrzeni 2 tys., lat najpełniej wyraziła ideał Ewangelii i nauczania Jezusa Chrystusa, to trzeba by wskazać z całą pewnością na Świętego z Asyżu”. Zaś Ewa Szelburg-Zarębina pisarka, która nie kłaniała się komunistycznej władzy i ideologii – mówi: „Kiedy w głębi duszy pytam siebie, kim być powinnam, coraz częściej przychodzi mi na myśl św. Franciszek z Asyżu”. Jest on tym świętym w Kościele, który z niezwykłą łatwością unieważnia swą odległość czasową wobec każdej kolejnej epoki i każdego pokolenia, stając się przedziwnie bliskim ludziom każdego czasu. Mówi się o nim, że jest Świętym, który nie ma żadnych przeciwników ani pośród innych konfesji chrześcijańskich, ani wśród innych religii. Dzięki jego świętości i czynom oblicze Kościoła zyskało nowy, radosny rys franciszkanizmu powodujący czy niosący entuzjazm wiary i dynamikę działania.
Wpływ św. Franciszka na dzieje Kościoła i ludzkości jest po dziś dzień tak wielki, iż nie ma on równego sobie wśród świętych katolickich. Można bez przesady za Janem Rostworowskim powiedzieć, że wielkość św. Franciszka stanęła w poprzek biegu dziejów świata tak, iż każdopokoleniowy nurt historii otrzymuje coś z bogactwa Franciszkowego charyzmatu. Widać to i to w naszym pokoleniu XXI wieku, gdy szukamy natchnienia do właściwego odniesienia się do świata natury, dbałości o ekologię i przyjazny stosunek do świata roślin i zwierząt oraz wartości życia jako takiego. To też stanowi powód jawienia się współcześnie różnych wspólnot i grup duchowości czerpiących z ducha świętości św. Franciszka. Taki jest też powód, że wiele wspólnot parafialnych sięga po jego imię i jego patronat. Parafia nasza istnieje już 40 lat ciesząc się Jego duchową bliskością i patronatem.
Być ludźmi św. Franciszka, podjąć jego ideały i wartości to nadrzędny cel duszpasterstwa, radosnego entuzjazmu wiary i podążania drogą zbawienia w Franciszkowym stylu za Jezusem. Franciszkowy styl staje się bardziej dostępny i łatwiej go naśladować bo jest sprzymierzony z szarym, codziennym życiem człowieka, wraz z wszystkimi jego niespodziankami i problemami. Wszystko w nim staje się okazją do służenia Bogu i bliźnim w miłości. Chodzi przecież o całożyciową odpowiedź na miłość największą, jaką Bóg okazuje nam w Jezusie Chrystusie. Stąd wołanie Franciszka, aby Miłość była miłowana. Otwieranie się wierzących na tę Miłość jest zasadniczym pragnieniem chrześcijaństwa i największą potrzebą naszych czasów, o czym przypomina Ojciec Święty Benedykt XVI w encyklice „Caritas in Veritate”. Pytajmy za św. Franciszkiem czy Miłość jest miłowana, czy Chrystus jest miłością naszych ochrzczonych serc, czy jest przedmiotem miłości i wierności serca naszej Świętofranciszkowej wspólnoty.
Wiemy, że w ciągu 40 lat dzięki oddaniu i ofiarności mieszkańców parafii wyrosła jej struktura materialna i duszpasterska. Cieszy nas piękna od strony architektonicznej bryła kościoła, jego wyposażenie i wnętrze, a także właściwe oddalenie od hałaśliwej jezdni z ekranem zieleni. Wszystko to zostało ukształtowane rękami, ofiarnością, pracą i groszem dwu pokoleń wierzących.
Każdy kościół parafialny, zamieszkujący w nim sakramentalnie i działający przez duszpasterzy Chrystus, chce być duchowym domem naszego życia i zbawczego spełnienia. Duszpasterze swą troską pragną objąć w sposób szczególny chorych i starszych wiekiem, a także dzieci i młodzież. W programie wyjścia duszpasterskiego ku młodym zostało u nas otwarte boisko do piłki ręcznej i nożnej. Formuje się parafialna drużyna sportowa, jak również wspólnota KSM-u. Całą wspólnotę chórem modlitwy czyni wspaniały nasz chór „Cantilena”. W ramach obchodów 40-lecia odbył się radosny festyn parafialny, a do samej uroczystości liturgicznej przygotowały nas rekolekcje prowadzone przez ks. dr. Mariana Szymonika. 4 października miała miejsce centralna uroczystość 40-lecia istnienia parafii, której przewodniczył bp Antoni Długosz. Ksiądz Biskup w swoim wystąpieniu przypomniał franciszkański program życia.
Parafia chce być dynamiczną wspólnotą entuzjazmu i życia dla Chrystusa pod patronatem Wielkiego Świętego z Asyżu do którego modlimy się słowami bł. Jana Pawła II: „Ty, który tak bardzo przybliżyłeś Chrystusa Twojej epoce, pomóż nam przybliżyć Chrystusa naszej epoce i naszym trudnym, krytycznym czasom. Wspieraj nas”.
26 maja Biskup Płocki wręczył nominacje nowym wikariuszom, księżom, którzy rozpoczną posługę duszpasterską na prawach i obowiązkach wikariusza, oraz nowemu kapelanowi Szpitala Wojewódzkiego w Ciechanowie.
Ks. mgr Piotr Jurczyński mianowany wikariuszem parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Dobrzyniu nad Wisłą.
Kulturkampf, czyli „walka o kulturę”, to polityka Otto von Bismarcka prowadzona w Cesarstwie Niemieckim w latach 1871–1878, kiedy to kanclerz chciał ograniczyć wpływy Kościoła katolickiego w państwie. W Cesarstwie Niemieckim protestantyzm pełnił nieformalnie rolę religii państwowej, a Królestwo Prus – państwo protestanckie – odgrywało w nim dominującą rolę.
Włączenie do Cesarstwa południowoniemieckich państw katolickich na czele z Bawarią sprawiło, że 36% ludności Niemiec stanowili katolicy. Bismarck postrzegał to jako źródło destabilizacji społeczeństwa, gdyż katolikom, którzy mieli podlegać zewnętrznej władzy, tzn. władzy papieża, zarzucano brak patriotyzmu niemieckiego. W ramach Kulturkampfu wprowadzano wiele ustaw wymierzonych przede wszystkim w Kościół katolicki, których celem miało być jego upaństwawianie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.