Szkoła Animatora Parafialnego – Strategia w Kościele
Dziękuję Wam, że zdecydowaliście się wziąć udział w Szkole Animatora Parafialnego, dziękuję również księżom proboszczom za otwartość na tą inicjatywę – mówił abp Adam Szal w czasie kolejnej sesji Szkoły Animatora Parafialnego, która odbyła się w Wyższym Seminarium Duchownym w Przemyślu. Tematem spotkania było zagadnienie „Strategia Kościoła”.
ks. Maciej Flader
ks. Mateusz Rutkowski
Uczestnicy SAP z abp Adamem Szalem i księżmi proboszczami.
Spotkanie rozpoczęło się Mszą św. w kaplicy Instytutu Teologicznego w Przemyślu. W homilii abp Adam Szal odnosząc się do Ewangelii, wzywającej do świętości, wskazał różne drogi świętości, pokazując, że codzienna wierność Ewangelii, świadectwo życia w środowisku i realizacja powołanie to ta droga, która prowadzi wiernych do Boga. Następnie, w krótkim wprowadzeniu do zajęć w Sali wykładowe Metropolita Przemyski odniósł się do zagadnienia zadania i misji ludzi świeckich w kościele.
Głównym prelegentem marcowej sesji SAP był ks Jan Szeląg, dyrektor Wydziału Duszpasterskiego Kurii Metropolitalnej, który mówił o Strategii w Kościele. Na początku zwrócił uwagę na komplementarność zadań i misji ludzi świeckich i duchownych w budowaniu strategii Kościoła, a następnie scharakteryzował i omówił poszczególne aspekty budowania wizji wspólnej pracy duszpasterskiej. Następni organizatorzy wprowadzili w krótkich referat do warsztatów mających celu uchwycenie kluczowych elementów budowania strategii i wizji w Kościele.
Na tej sesji SAP obecni byli także księża proboszczowi tych parafii, z których pochodzą uczestnicy Szkoły Animatora Parafialnego. Stąd też kapłani i świeccy mogli podzielić się w grupach dzielenia swoją wizji współpracy duszpasterskiej na przestrzeni parafii. Warsztaty były okazją do wymiany spostrzeżeń, uwag oraz uwrażliwienia wszystkich na koniczność otwartości na świeckich także w pracach duszpasterskich oraz inicjatywie ze strony świeckich w podejmowaniu współpracy.
Szkoła Animatora Parafialnego to inicjatywa Szkoły Nowej Ewangelizacji Archidiecezji Przemyskiej, mająca na celu przygotowanie osób świeckich do podjęcia współpracy duszpasterskiej w parafiach.
Zwierzał mi się ktoś, że ma kłopoty z punktualnością. W zasadzie wszędzie się spóźnia, w tym również na niedzielne Msze św. Ta osoba, świadoma swojej wady, zapytała mnie, ile można się spóźnić do kościoła, żeby Msza św. niedzielna mogła być zaliczona jako spełniony obowiązek chrześcijański - pisze abp Andrzej Przybylski.
Zwierzał mi się ktoś, że ma kłopoty z punktualnością.
W zasadzie wszędzie się spóźnia, w tym również na
niedzielne Msze św. Ta osoba, świadoma swojej wady,
zapytała mnie, ile można się spóźnić do kościoła, żeby
Msza św. niedzielna mogła być zaliczona jako speł
niony obowiązek chrześcijański. Dodała zaraz, że po
noć wystarczy, jeśli się zdąży na czytanie Ewangelii,
a właściwie to nawet tylko na moment Przeistocze
nia chleba w Ciało Chrystusa i wina w Krew Pańską.
Musiałem jej dopowiedzieć konkretnie i prosto: nie
wystarczy!
Obok piekła i nieba tajemniczym i zagadkowym stanem jest dla nas również czyściec.
W Piśmie Świętym brak wyraźnego wskazania co do istnienia czyśćca. W Piśmie Świętym słowo „czyściec” też nie pada wyraźnie ani razu, choć wiele fragmentów Nowego Testamentu może pośrednio potwierdzać istnienie miejsca czy czasu, gdzie przez „jakiś ogień” odbywa się oczyszczenie po śmierci. Mimo wszystko sprawa czyśćca nasuwa wiele pytań ludziom wierzącym. Czyżby sformułowanie przez Kościół dogmatu o czyśćcu było zwyczajnie jakimś kompromisem w obrazie Boga miłosiernego, a zarazem sprawiedliwego? Czy w takim razie nawet po śmierci można dostać drugą szansę? Jak żyć, żeby ewentualnie taką możliwość otrzymać? Jak wygląda ta „pośmiertna poprawka”?
Negocjowana obecnie w Genewie rezolucja Rady Praw Człowieka ONZ dotycząca śmiertelności matek i opieki okołoporodowej – „Preventable Maternal Mortality and Morbidity” (PMMM) miała w założeniu dotyczyć realnego problemu zdrowia matek i redukcji wskaźników umieralności okołoporodowej. Dokument, który mógłby stanowić narzędzie budowania współpracy międzynarodowej w obszarze poprawy opieki zdrowotnej został jednak obudowany szeregiem ideologicznych sformułowań, w tym wielokrotnymi odniesieniami do aborcji, „praw seksualnych i reprodukcyjnych” (SRHR), „autonomii cielesnej”, a także do tzw. kompleksowej edukacji seksualnej (CSE) - informuje Ordo Iuris.
Wbrew postulatom wielu państw, sygnatariusze rezolucji – Kolumbia, Estonia i Nowa Zelandia – nie uwzględnili żadnych istotnych poprawek ograniczających ideologiczne elementy dokumentu. Mimo około dziesięciu godzin negocjacji, nowe brzmienie projektu zachowało wszystkie najbardziej kontrowersyjne sformułowania.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.