Reklama

Zmartwychwstanie i życie wieczne

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II uzyskał od Watykanu prawo wyłączności do wydania drukiem w formie książkowej tekstów w serii „Opera Omnia” Josepha Ratzingera

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzięki staraniom polskich redaktorów serii „Opera Omnia” Josepha Ratzingera: ks. prof. Krzysztofa Góździa i dr. hab. Marzeny Góreckiej, profesor KUL, do tej pory ukazały się 4 z 16 tomów (t. 11, 12, 8/1, 8/2, 10). Multimedialna promocja najnowszego z nich, zatytułowanego „Zmartwychwstanie i życie wieczne. Studia o eschatologii i teologii nadziei”, wpisała się w program Tygodnia Eklezjologicznego KUL.

Jak przypomniał – podczas prezentacji – ks. prof. Krzysztof Góźdź, eschatologia była jedną z najczęściej wykładanych przez prof. Josepha Ratzingera dyscyplin teologicznych. Jako wybitny wykładowca na wielu uniwersytetach niemieckich został on poproszony o napisanie podręcznika o eschatologii do wydawanej przez prof. Johanna Auera z Uniwersytetu Ratyzbońskiego „Kleine Katholische Dogmatik” („Mała Dogmatyka Katolicka”). Eschatologia Ratzingera ukazała się pod tytułem „Eschatologia – śmierć i życie wieczne” w 1977 r. Publikacja ta, w nowym tłumaczeniu, stanowi pierwszą część 10. tomu „Opera Omnia”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Głębia i piękno eschatologii Josepha Ratzingera

Reklama

– W czasie powstawania tej publikacji w teologii zachodniej prowadzone były ożywione dyskusje na temat chrześcijańskiej nadziei. Zaczęto ją wówczas pojmować jako „czyn” przemieniający ten świat w „lepszy świat”. Nadzieja przestała być cnotą teologiczną i stała się politycznym narzędziem teologii wyzwolenia. Z drugiej strony panował jeszcze posoborowy kryzys, odrzucający Tradycję, który chciał na nowo pojmować wiarę chrześcijańską, wychodząc tylko od samej Biblii. Niespodziewanym efektem tego ruchu było zaprzeczenie pojęcia nieśmiertelności duszy, a obstawanie jedynie przy zmartwychwstaniu jako rzekomo jedynym pojęciu biblijnym. Uważano, że chrześcijaństwo należy oczyścić z platońskiego dualizmu na korzyść „czystości” wiary. Tak odrzucono pojęcie nieśmiertelności duszy i zastąpiono je biblijną wiarą w zmartwychwstanie – wyjaśniał Ksiądz Profesor. W odpowiedzi na te argumenty Ratzinger stanowczo odrzucił teologiczne nowinki i zajął się z jednej strony „rehabilitacją” duszy, a z drugiej – wykazaniem, że chrześcijańska wiara w nieśmiertelność w znacznym stopniu jest wiarą w zmartwychwstanie. Przytaczając główne myśli nauczania Ratzingera, ks. prof. Góźdź podkreślał, że „ostateczne zbawienie człowieka pochodzi nie z własnej mocy ludzkiej natury, ale jedynie z Bożej mocy, która objawiła się w Chrystusie Jezusie” (t. 10, s. 266).

– Joseph Ratzinger przedstawia swoją eschatologię jako traktat teologiczny oparty mocno na Biblii i Tradycji. Stoi na straży, aby eschatologii nie przekształcać w teologię polityczną i trzymać się działania Boga w historii, które staje się podstawą ludzkiej nadziei na przyszłość – mówił Ksiądz Profesor. Co to oznacza dla każdego z nas? Zdaniem ks. Góździa odpowiedź jest prosta: nieśmiertelność nie tkwi w samym człowieku, lecz opiera się na jego relacji do tego, co jest wieczne: na relacji do prawdy i do miłości. – Z całego Bożego stworzenia tylko człowiek jest zdolny do takiej relacji, która daje mu wieczność. Jest zdolny, bo ma duszę, która jest niczym innym, jak zdolnością człowieka do budowania związków z Prawdą, z wieczną Miłością. Zatem Bóg jako Prawda, która jest Miłością, daje człowiekowi wieczność. Tak dialogiczna relacja człowieka do wiecznego Boga, rozumiana jako trwanie we wspólnocie z Nim, jest udziałem w wieczności Boga. Ów udział jest pośredniczony chrystologicznie. Człowiek ma udział w wieczności Boga, tak jak Bóg przygotował sobie udział w stworzoności człowieka: Przedwieczny stał się z nami Ciałem. My, należąc do tego Ciała Chrystusa, jesteśmy też (od chrztu) zjednoczeni z Ciałem Zmartwychwstałego. Związek ten opiera się na mocy wspólnotowej wiary Kościoła, a nie spekulacji czystego rozumu – wyjaśniał.

Dzieło wybitne

Reklama

Omawiając prezentowane dzieło, prof. Marzena Górecka podkreślała, że jest ono znakomitym studium naukowym, a jednocześnie praktycznym kompendium wiedzy o najistotniejszej prawdzie wiary chrześcijańskiej, czyli o sensie chrześcijańskiej śmierci, która jest początkiem nieskończonego życia z Trójjedynym Bogiem.

Tom 10. podzielony jest na cztery części. Pierwsza z nich to systematyczne ujęcie eschatologii w formie traktatu teologicznego, skierowanego nie tylko do studentów teologii, ale do wszystkich, którzy pragną zdobyć uporządkowaną wiedzę o rzeczach ostatecznych. Treścią tego rozdziału jest nowe tłumaczenie podręcznika z 1977 r. Pozostałe trzy części, opublikowane po raz pierwszy w języku polskim, są rozbudowaniem i rozwinięciem problematyki eschatologicznej. Druga część zawiera artykuły nt. teologii śmierci, w których zawarta jest m.in. odpowiedź na pytania, co nas czeka „po drugiej stronie”. W trzeciej części Joseph Ratzinger prezentuje aktualną problematykę przyszłości zbawienia, czyli oczekiwania Królestwa Bożego, a także podejmuje kwestie związane z teologią wyzwolenia. Ostatnia część, chociaż najkrótsza, dla czytelnika może okazać się najłatwiejszą. – Składają się na nią homilie, które można uznać za praktyczno-kontemplacyjne ukoronowanie całej eschatologii Benedykta XVI, a zarazem za praktyczny przewodnik po jej kluczowych miejscach. Jest to bez wątpienia najbardziej przystępny, a także najpiękniejszy rozdział Ratzingerowskiej nauki o eschatologii – podkreślała prof. Górecka, zachęcając, by lekturę tego tomu rozpocząć od jego końca.

Redaktorzy polskiej edycji „Opera Omnia” Josepha Ratzingera wydali jednocześnie kolejny zbiór „Złotych myśli Josepha Ratzingera – Benedykta XVI”, na który składają się najciekawsze wypowiedzi autora na temat śmierci, zmartwychwstania i życia wiecznego. Tomik złotych myśli stanowi jednocześnie wielkanocne przesłanie, że każdy człowiek ma przed sobą Paschę, przejście z tego historycznego życia do wiecznego życia w Bogu. Bramą tej Paschy jest wprawdzie śmierć, ale nie jest ona pustką czy rozpaczą, lecz zawierzeniem w działanie Boga, który nas wskrzesi w Dniu Ostatecznym.

Szczegółowe informacje o projekcie znajdują się na stronie internetowej: www.kul.pl/opera-omnia-josepha-ratzingera,15082.html

2014-05-06 15:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmartwychwstanie jest pasją życia

Niedziela Ogólnopolska 22/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

zmartwychwstanie

Karol Porwich/Niedziela

Ważne jest świadectwo. Jeżeli w życiu spotkasz kogoś, kto autentycznie żyje wiarą, to rodzi się w tobie pragnienie: ja też tak chcę. Na zdjęciu: siostry Maria Patrycja Halusiak i Anna Maria Lewandowska

Ważne jest świadectwo. Jeżeli w życiu spotkasz kogoś, kto autentycznie żyje wiarą, to rodzi się w tobie pragnienie: ja też tak chcę.
Na zdjęciu: siostry Maria Patrycja Halusiak i Anna Maria Lewandowska

Zmartwychwstanie to odkrywanie siebie na nowo i cieszenie się pełnią życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach – mówi s. Anna Maria Lewandowska, zmartwychwstanka.

Ludzkie doczesne życie zawsze kończy się śmiercią. I jest obojętne, czy będzie to życie radosne, szczęśliwe, wypełnione sukcesami, wolne od chorób czy też pełne boleści, biedy i upokorzeń. Wiara w zmartwychwstałego Jezusa Chrystusa daje człowiekowi nadzieję, że jego życie nie kończy się w chwili śmierci biologicznej, w myśl słów św. Pawła Apostoła: „Chrystus zmartwychwstał jako pierwociny spośród tych, co pomarli” (1 Kor 15, 20). Pozostaje zatem pytanie: do jakiego życia zmartwychwstaniemy? Do życia z Bogiem czy do życia w potępieniu, które jest de facto ponowną śmiercią? Co zatem mamy czynić, by nasze zmartwychwstanie nie było daremne?
CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Wakacyjny dzień we Wrocławiu dzieci z Lewina Brzeskiego

2025-08-14 17:00

ks. Łukasz Romańczuk

Prawie setka dzieci z Lewina Brzeskiego, których domy ubiegłego lata zostały zniszczone wskutek powodzi, odwiedziły dzisiaj Wrocław. Najpierw odbyło się spotkanie z abp. Józefem Kupnym, metropolitą wrocławskim. Ksiądz arcybiskup rozdał dzieciom lody, a po spotkaniu dzieci udały się na przystań na Wyspie Piaskowej i statkiem popłynęły do ZOO we Wrocławiu, gdzie spędziły cały dzień.

Jest to inicjatywa abpa Kupnego oraz Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. A cały dzień we Wrocławiu dla dzieci z Lewina Brzeskiego to prezent od księży Archidiecezji Wrocławskiej, którzy w Wielki Czwartek w katedrze wrocławskiej złożyli swoją jałmużnę wielkopostną. - Dziś gościmy dzieci z Lewina Brzeskiego, które musiały przejść przez traumę powodzi. Chcemy im zafundować piękny dzień pełen atrakcji. W planie jest rejs statkiem po Odrze do ogrodu zoologicznego i tam będzie okazja do zwiedzania i nawiązania kontaktu ze zwierzętami. Chcemy, żeby dzieci zapomniały o tym, co przeżyły, ale miały okazję do radości i wypoczynku - podkreśla abp Józef Kupny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję