Reklama

Niedziela Łódzka

10 lat metropolii łódzkiej

29 czerwca archidiecezja łódzka świętuje kilka rocznic. Dwie pierwsze związane są z rokiem 2004, kiedy ustanowiona została metropolia łódzka, a abp Władysław Ziółek przyjął z rąk Jana Pawła II paliusz – symbol władzy metropolity. Trzecia – to rocznica przyjęcia paliusza przez obecnego metropolitę, abp. Marka Jędraszewskiego

Niedziela łódzka 26/2014, str. 8

[ TEMATY ]

rocznica

Łukasz Głowacki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koniec drugiej dekady XX wieku był dla Łodzi czasem wielkiego awansu. Siłę Łodzi doceniono podczas podziału administracyjnego w niepodległej od kilku miesięcy ojczyźnie – została stolicą województwa łódzkiego. Ważne wydarzenia dotyczyły także Kościoła w Łodzi. Historycznie były to tereny należące do archidiecezji gnieźnieńskiej, w połowie XVIII wieku część z nich (razem z Łodzią) stała się częścią diecezji włocławskiej. Po Kongresie Wiedeńskim większość ziem trafiła do archidiecezji warszawskiej, a trzy dekanaty i dwie parafie – do diecezji kujawsko-kaliskiej. I wojna światowa, kiedy miasto przechodziło z rąk do rąk, stała się – paradoksalnie – początkiem diecezji łódzkiej. O jej utworzenie starał się arcybiskup warszawski Aleksander Kakowski. To właśnie on powołał w 1915 roku wikariat generalny z siedzibą w Łodzi. Chodziło o dobrą komunikację w dekanatach objętych okupacją niemiecką.

Reklama

Machina wojenna ruszyła zatem młyny historii Kościoła. Po odzyskaniu niepodległości dużo łatwiej było zauważyć specyfikę pracy duszpasterskiej w regionie, w którym dominował wielki przemysł i robotnicy. Nie bez znaczenia był także fakt, że premierem był wówczas Leopold Skulski (były prezydent Łodzi), nuncjuszem Achilles Ratti (późniejszy papież Pius XI), a idea utworzenia diecezji łódzkiej miała poparcie nie tylko kard. Kakowskiego, ale także większości polskich biskupów (o czym świadczą wyniki ankiety z 1920 roku).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nie trzeba było szukać kościoła odpowiedniego na katedrę – wybudowany niedawno, okazały kościół św. Stanisława Kostki nadawał się w sam raz. Z dobrej strony pokazali się też przedsiębiorcy – Karol Scheibler podarował dom z ogrodem przy ul. Piotrkowskiej i posesję przy ul. Bocznej, a Julian Heinzl – działkę budowlaną na rogu Piotrkowskiej i ks. Skorupki.

Na takim gruncie można było budować. 10 grudnia 1920 roku papież Benedykt XV powołał do życia diecezję łódzką z siedzibą w Łodzi. W jej skład wchodziło 5 dekanatów (łódzki miejski, łódzki zamiejski, łęczycki, kłodawski i brzeziński), 67 parafii, 126 księży i 522091 wiernych. Administratorem diecezji został kard. Kakowski, ale już 11 kwietnia 1921 roku papież mianował ks. Wincentego Tymienieckiego pierwszym ordynariuszem łódzkim. 5 lat później diecezja powiększyła się o tereny z likwidowanej wówczas diecezji kujawsko-kaliskiej. W efekcie stolicę w Łodzi miało 13 dekanatów, 105 parafii, 193 księży i prawie 900 tysięcy wiernych.

Reklama

Aż do 1992 roku struktura diecezji łódzkiej nie ulegała większym zmianom – przetrwała II wojnę światową i czas zniewolenia sowieckiego. Jednak pod koniec XX wieku zmiany były konieczne. Przez cały okres PRL rozrastały się największe miasta regionu, a ówczesne władze nie chciały się zgodzić na tworzenie nowych parafii i budowanie kościołów. Te szykany przestały blokować rozwój Kościoła dopiero po 1989 roku.

25 marca 1992 roku papież Jan Paweł II ogłosił bullę „Totus Tuus Poloniae Populus”, która wprowadzała nowy podział administracyjny Kościoła w Polsce. Łódź została wtedy stolicą archidiecezji, która nie należała już do metropolii warszawskiej, ale bezpośrednio podlegała Stolicy Apostolskiej. Ówczesny ordynariusz łódzki, Władysław Ziółek, wyniesiony został do godności arcybiskupa, a katedra stała się archikatedrą. Jednocześnie północna część diecezji łódzkiej została włączona do nowej diecezji łowickiej. Obowiązujący do dzisiaj kształt archidiecezja łódzka przyjęła 25 marca 2004 roku. Papież Jan Paweł II ustanowił wtedy nową prowincję kościelną ze stolicą w Łodzi (należą do niej archidiecezja łódzka i diecezja łowicka), a ordynariusz łódzki otrzymał tytuł metropolity. Abp Władysław Ziółek przyjął paliusz, symbol władzy metropolity, 29 czerwca 2004 roku w Rzymie, z rąk Ojca Świętego Jana Pawła II.

Następca abp. Władysława Ziółka, abp Marek Jędraszewski przyjął paliusz 29 czerwca 2013 roku z rąk papieża Franciszka. Uroczystość odbyła się w Bazylice św. Piotra w Rzymie. Papież Franciszek przypomniał w homilii trzy wymiary zaangażowania Następcy św. Piotra – umacnianie w wierze, miłości i jedności.

2014-06-25 15:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Głód wiosny

Rozmaite bywają głody, większe mniejsze, dramatyczne i nieważne. W tym roku szczególny głód opanował Lechitów - głód wiosny. Zima za żadne skarby nie chciała odpuścić. Człowieka ciągnie do zieleni, do słoneczka, do błękitu z radosnymi chmurkami, a za oknem szarość, że wyć się chce. Nam się trochę udało - wybraliśmy się na początku kwietnia do Rzymu. A tam też narzekają na brak wiosny, choć my byliśmy pełni zachwytu, widząc ogromne, jaskrawozielone liście akantu na Palatynie, wdychając zapach kwitnących drzew. Dla rzymian to ciągle mało, to jeszcze nie to, dogrzewają się na potęgę w ulicznych trattoriach. Asyż przepiękny po odbudowie przyjął nas słotnie i chłodno, w franciszkowej pustelni Carceri trzęśliśmy się z zimna, u św. Damiana cieplej, ale też bez przesady. Mieliśmy nadzieję, że wrócimy w połowie kwietnia do zielonej Ojczyzny, nic z tego - ciągle szaro i chłodno. Więc kolejna wyprawa - tym razem służbowo - do Tunezji. Tam wyjątkowo zielono - Tunezja zazwyczaj jest szaro-beżowo-popielata, ewentualnie oliwkowa, teraz była faktycznie zielona, było ciepło, ale nie gorąco. Miejscowi niezbyt zadowoleni, chodzili w zimowych jeszcze strojach… Wracamy z Tunezji po kilku dniach pewni, że w Ojczyźnie już ciepło i wiosennie, nic z tego, już z okien samolotu widać było, że z tą wiosną ciągle coś nie tak, ciągle dominuje szarość.
CZYTAJ DALEJ

Czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?

2025-04-13 20:56

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W Wielkim Tygodniu odpowiedź na pytanie - czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Rocznica chrztu Mieszka I. Co wiemy o tym wydarzeniu sprzed 1059 lat?

2025-04-14 09:36

[ TEMATY ]

Chrzest Polski

Mieszko I

1059. rocznica

wikipedia.org

Mieszko II

Mieszko II

Chrzest Polski, a właściwie chrzest przyjęty przez Mieszka I, był bez wątpienia aktem wiekopomnym. Wprawdzie z wydarzeniem tym wiąże się wiele niewiadomych: data, miejsce, szafarz, jak i imię chrzestne księcia, to jednak decyzja władcy Polan o przyjęciu chrześcijaństwa zaważyła na całych dziejach państwa, które przyszło mu współtworzyć.

Analizując poszczególne elementy wydarzenia na pierwszy plan wysuwa się ustalenie daty przyjęcia przez Mieszka chrztu. Niestety, nie dysponujemy żadnymi zapiskami z okresu panowania pierwszego historycznego władcy Polski. Faktu przyjęcia przez niego chrztu nie odnotował nawet w swoim dziele skrupulatny saski kronikarz Widukind. Jako pierwszy uczynił to dopiero pół wieku później biskup merseburski Thietmar. Dziejopis ten jednak notorycznie mylił termin owego wydarzenia, raz mówiąc o nim pod rokiem 966, w innym zaś miejscu wspominając rok 968 i utworzenie biskupstwa w Poznaniu. Nie były zgodne w tej dziedzinie i późniejsze roczniki pochodzące z połowy XI w., które podając lakoniczną informację: Mesco dux Poloniae baptizatur, umieszczały ją zarówno pod datą 966, jak i alternatywnymi jej odpowiednikami: 965 i 967. Żmudna praca historyków, jak i mocno zakorzeniona w narodzie polskim tradycja pozwoliły na określenie terminu chrztu na rok 966. Odniesienie się natomiast do praktyki chrzcielnej Kościoła umożliwiło wskazanie hipotetycznej daty dziennej. Tą najprawdopodobniej była Wielka Sobota, która wtenczas przypadła w dniu 14 IV. Powyższe ustalenia sprawiły, że dziś powszechnie, i na ogół zgodnie, uznaje się datę 14 IV 966 r. jako moment przyjęcia przez Mieszka I i jego najbliższych współpracowników chrztu świętego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję