Reklama

Kościół

Kapelan wojskowy: obecność jest pierwszym „sakramentem”

Z końcem sierpnia po roku służby na Sycylii wrócił do Polski ks. ppłk Maksymilian Jezierski. Kapelan żołnierzy Polskiego Kontyngentu IRINI opowiedział o zadaniach, życiu religijnym żołnierzy na misji i potrzebie obecności w rozmowie.

2025-09-26 20:48

[ TEMATY ]

kapelan

wojsko

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Krzysztof Stępkowski (KAI): Jak doszło do tego, że został ksiądz kapelanem misji PKW IRINI?

Ks. ppłk Maksymilian Jezierski: Po ośmiu latach budowania przeze mnie duszpasterstwa akademickiego „Nieśmiertelni” przy Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu biskup polowy zaproponował mi wyjazd na misję. W Polsce czułem się już osadzony, poszerzałem horyzonty, ale padł pomysł, by wyjść dalej. Zapadła decyzja: Sycylia, roczna misja, czyli dwie zmiany po około sześć miesięcy. Kontyngent nie jest liczny - niespełna 60 polskich żołnierzy - ale to misja o bardzo wysokim znaczeniu patrolowo-rozpoznawczym. Rozstanie z Wrocławiem nie było łatwe, jednak przyjąłem decyzję w duchu posłuszeństwa. Dziś mogę powiedzieć: to był dobry czas.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na czym polegają zadania PKW IRINI?

Reklama

Działamy w ramach EUNAVFOR MED IRINI (operacji wojskowej Unii Europejskiej na Morzu Śródziemnym - przyp. k.s.). Nasz mandat dotyczy głównie monitorowania embarga na broń i nielegalnego handlu ropą z Libii na akwenie Morza Śródziemnego, a także obserwacji szlaków migracyjnych. Trzonem polskiego komponentu lotniczego jest samolot M28 Bryza z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej - maszyna rotuje, ale zawsze operuje jedna. Załoga wykonuje loty rozpoznawcze, śledzi jednostki, nawiązuje łączność ze statkami, dokumentuje. Nasza Bryza potrafi zejść bardzo nisko, co pozwala wykonać zdjęcia wysokiej jakości - ten detal często przesądza o skuteczności. Potem materiał jest analizowany i przekazywany do dowództwa operacji, które decyduje o dalszych krokach. To praca cicha, ale niezwykle odpowiedzialna.

Zdarzają się sytuacje dramatyczne?

W moim rocznym okresie służby takich nie było.

Przejdźmy do roli kapelana. Jakie jest jego najważniejsze zadanie na sycylijskiej misji?

Obecność. Żołnierze muszą wiedzieć, że kapelan jest obok - w kaplicy, w campie, w hotelu, na siłowni, czasem na biegu czy na rozgrywkach sportowych. Bardzo ważna jest posługa związana z sakramentami (Eucharystia, spowiedź, Komunia). Ona jest ważna nie tylko w związku z życiem duchowym, ale też stwarza przestrzeń do spotkania i rozmowy. W praktyce kapelan bywa trochę psychologiem pierwszego kontaktu. Na pierwszej zmianie był z nami etatowy psycholog, na drugiej już nie - wtedy wsparcie Dowództwo Operacyjne zapewniało „na wezwanie”.

Przypomina mi się zdanie o. Józefa Marii Bocheńskiego OP: „Powinnością kapelana jest być z żołnierzem”. Blisko księdzu do tego zdania?

Bardzo. Kapelan podlega temu samemu regulaminowi, chodzi w tym samym mundurze, podlega dowódcy kontyngentu. To otwiera serca. Często słyszałem: „Księże, łatwiej było przyjść do spowiedzi, gdy się wie, że jest ksiądz jednym z nas”. Formy duszpasterstwa mogą się zmieniać, ale zasada „być z żołnierzami” - nigdy.

Co jeszcze?

Reklama

Ważne są też działania charytatywne i integracja z lokalną społecznością. Nawiązaliśmy współpracę z Caritas Archidiecezji Katanii. Wspieraliśmy Dom Dziecka i Dom Samotnej Matki prowadzony przez Siostry Służebniczki Opatrzności Bożej. Były zbiórki, konkretna pomoc materialna i spotkania, zorganizowaliśmy też dzień sportu dla dzieci z domu dziecka. Bariera językowa nie była przeszkodą - dzieciaki chętnie próbowały angielskiego, a uśmiech i wspólnie spędzony czas potrafią zdziałać cuda. Bardzo chętnie angażowali się w te akcje nasi żołnierze. Była to dla nich okazja, aby wyjść poza rutynę codziennej służby oraz zrobić coś dobrego dla innych. Przy okazji, choć to nie było celem, stawaliśmy się ambasadorami Polski i Wojska Polskiego.

Włosi często kojarzą Polskę przez pryzmat Jana Pawła II. Spotykał się ksiądz z taką reakcją?

Regularnie. Włosi na terenie bazy Sigonella, widząc biało-czerwoną, mówili: „Polacco? Giovanni Paolo II!”. Dla nich wciąż jest ikoną świętości.

Co było dla księdza najtrudniejsze?

Rozłąka. To paradoks: jest się ciągle wśród ludzi, a jednak przeżywa się samotność. Rok bez jednego dnia w kraju - to koszt, który trzeba było ponieść. Tęsknota potrafi dopaść znienacka. I to dotyczy każdego żołnierza, nawet największych twardzieli. Poza tym upał - w słońcu ponad 45°C - do zniesienia, ale dający w kość.

Jak wyglądało życie religijne kontyngentu?

Mszę św. odprawiałem codziennie i nigdy nie stałem przy ołtarzu sam. W niedzielę frekwencja rosła. Byłem do dyspozycji żołnierzy jeśli chodzi o sakrament pokuty i pojednania. Dbaliśmy o polskie święta i tradycje: w pasterce wzięło udział ok. 50 osób, a więc prawie cały kontyngent. Postawiliśmy szopkę, było też poświęcenie pokarmów w Wielką Sobotę, czego np. Włosi nie praktykują. Żołnierze wykazali się pomysłowością - gdy brakowało koszyków, pojawiały się hełmy wyłożone białą serwetką. Wspólnie przygotowywaliśmy też ołtarze na Boże Ciało. Te działania naprawdę scalały nas.

A czy odbyła się tradycyjna „kolęda”?

Reklama

Tak - wizyta duszpasterska po pokojach okazała się ogromnie ważna. Prawie 100% żołnierzy przyjęło kolędę. Mieszkamy w wojskowym hotelu na terenie bazy, a nasze kancelarie są w campie. Wejście do czyjejś przestrzeni życiowej z modlitwą i błogosławieństwem też tworzyło szansę na rozmowę. Widziałem, jak bardzo żołnierze tego potrzebują.

Gdzie spotykaliście się na Mszy?

Korzystaliśmy z kaplicy włoskiej na terenie bazy. Z miejscowym kapelanem uzgadnialiśmy godziny. Zdarzało się, że Włosi czy Amerykanie przychodzili na naszą niedzielną Mszę - nie rozumieli słów, ale to nie był problem, chcieli być z nami.

Wspomniał ksiądz o kontakcie z Polonią.

Na Sycylii mieszka sporo Polek, które przyjechały za pracą, założyły rodziny z Włochami i zostały. Ich dzieci bardzo często mają „polskie serca” - znają pieśni patriotyczne, modlitwy po polsku. Raz w miesiącu spotykaliśmy się z Polonią z Katanii i Syrakuz: Msza św., rozmowa przy stole, polskie piosenki. Panie przygotowywały domowe potrawy - kuchnia włoska jest fantastyczna, ale za schabowym też można zatęsknić. Te spotkania dodawały otuchy i sił obu stronom. To także element naszych wytycznych wojskowych - tam, gdzie jest Polonia, nawiązujemy współpracę i podtrzymujemy więź.

Brzmi to trochę jak zwyczajne parafialne życie…

Reklama

Tak, i to mnie zaskoczyło. Myślałem, że przez rok nie będę miał typowej, parafialnej posługi (śluby, chrzty, pogrzeby). Tymczasem we wrześniu - zaraz po moim przylocie - zmarła ostatnia sybiraczka na Sycylii, pani Teresa Bobrowska. Pogrzeb był dla mnie mocnym doświadczeniem. Potem był chrzest dziecka absolwenta AWL, ślub żołnierza z kontyngentu, bierzmowanie z udziałem biskupa polowego, pomoc w przygotowaniu do Pierwszej Komunii. Udało się też zrealizować moje marzenie: Drogę Krzyżową na Etnę. Wykorzystaliśmy w niej rozważania Ordynariatu Polowego „Podnieś się”, przygotowane na Wielki Post dwa lata temu. Szliśmy w skupieniu i - mimo trudu podejścia - to była głęboka modlitwa.

Jak wyglądał czas wolny żołnierzy?

W tygodniu - głównie służba i zadania mandatowe. W weekendy można było zwiedzać Sycylię w ramach czasu wolnego: Taormina, Syrakuzy, Palermo, Agrigento, wąwóz Alcantara. To tylko niektóre z miejsc, które udało się zobaczyć.

A sycylijskie smaki?

Owoce morza - w każdej postaci. Pasty i pizze z frutti di mare. I obowiązkowo lokalne specjały: arancini oraz cannoli.

Patrząc na naszą historię, Włochy są dla nas bardzo ważnym krajem. Czy była szansa na kultywowanie pamięci i historii?

Zdecydowanie tak. Kultywowaliśmy pamięć: dwukrotnie byliśmy na Monte Cassino, uczestniczyliśmy też w uroczystościach na cmentarzu Casamassima, gdzie spoczywa blisko 400 polskich żołnierzy.

Misja wypadła w okresie śmierci papieża Franciszka i wyboru następcy. Jak te wydarzenia odebrali żołnierze?

Reklama

Wiadomość o śmierci papieża Franciszka dotarła do nas dwie minuty przed Mszą św. w Poniedziałek Wielkanocny. Ludzie byli poruszeni i niedowierzali. Do dnia pogrzebu modliliśmy się codziennie w intencji zmarłego papieża. Potem przyszło oczekiwanie na konklawe i wybór Leona XIV - znów modlitwa i wdzięczność. Podczas jednego z wyjazdów patriotycznych byliśmy w Rzymie w czasie sedevacante. Odwiedziliśmy grób św. Jana Pawła II, przeszliśmy przez Drzwi Święte w Roku Jubileuszowym - w Bazylice św. Piotra i w Bazylice św. Jana na Lateranie. Wyjaśniłem sens odpustu, wiele osób świadomie z niego skorzystało.

Co działo się z wiarą ludzi w czasie misji?

U wielu rozłąka zadziałała jak duchowy katalizator. Uwydatniła ważne sprawy. Widziałem powroty do spowiedzi po wielu latach, widziałem decyzje o nowym początku. Misja daje czas i ciszę, które są dziś rzadkością. A kiedy kapelan jest pod ręką - „nie ma wymówek” do naprawy i nawrócenia. To też łaska zwyczajnej bliskości.

Z jakim zdaniem zostawiłby ksiądz następcę i żołnierzy?

Dla kapelana: „Obecność jest twoim pierwszym »sakramentem«”. Trzeba być z żołnierzami. Nie tylko przy ołtarzu. Mieszkać obok, dzielić rytm dnia, obecnością „odczarowywać dystans”. Dla żołnierzy: „Nie jesteście na misji sami” - po to tu byli moi poprzednicy, po to byłem ja i będą moi następcy. Część z naszych żołnierzy jest niewierzących, ale kapelan jest dla wszystkich, a ci niewierzący czasem też kapelana potrzebują.

Rozmawiał Krzysztof Stępkowski

Oceń: +7 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zbrojenie to koszt niepodległości

Niedziela Ogólnopolska 45/2022, str. 30-31

[ TEMATY ]

wojsko

Adobe Stock

Lockheed Martin F-35 Polskich Sił Powietrznych we wspólnym locie z F-16

Lockheed Martin F-35 Polskich Sił Powietrznych we wspólnym locie z F-16

Koniec końca historii – to określenie obecnej sytuacji na świecie, a zwłaszcza w Europie Środkowej. Wojna w Ukrainie sprawiła, że wszyscy zbroją się na potęgę, a zakupy dla polskiego wojska przyprawiają o zawrót głowy.

Kiedy w 1989 r. wraz z murem berlińskim legł w gruzach komunizm, prof. Francis Fukuyama ogłosił w swym słynnym eseju o tym samym tytule „koniec historii”. Stworzył on niezwykle ciekawą koncepcję, wedle której nastąpił kres konfliktów między wielkimi systemami politycznymi, zaś wszystkie społeczeństwa od tej pory będą dążyć do modelu liberalnej demokracji, który wprawdzie nie jest wolny od wad, ale najlepszy z możliwych. To miało nam zagwarantować rozwój ekonomiczny i świat wolny od wielkich wojen.
CZYTAJ DALEJ

CBOS: Rośnie liczba tych, którzy pozytywnie oceniają działalność Kościoła katolickiego

2025-10-03 21:53

[ TEMATY ]

badania

opinie

Karol Porwich/Niedziela

45 proc. badanych pozytywnie ocenia działalność Kościoła katolickiego, to o 3 punkty więcej niż w marcu; źle – 41 proc., o 4 punkty mniej niż poprzednio - wynika z wrześniowego badania CBOS. Zadowolone są w większości osoby identyfikujące się z prawicą, a krytyczne - o poglądach lewicowych lub centrowych.

Podziel się cytatem Pozytywnie działalność Kościoła katolickiego oceniło ocena 45 proc. dorosłych Polaków. To o 3 punkty więcej niż pół roku temu. Z kolei źle oceniło 41 proc. respondentów, o 4 punkty mniej niż poprzednio. „Od pięciu lat opinie o Kościele są wyraźnie spolaryzowane, przy czym raz niewielką przewagę zyskują osoby z aprobatą wypowiadające się o działaniu tej instytucji, a innym razem – jej krytycy” - wskazał CBOS.
CZYTAJ DALEJ

Jak zapobiegać samobójstwom? – po debacie u arcybiskupa Galbasa

2025-10-04 15:31

[ TEMATY ]

samobójstwo

Milena Kindziuk

dr Milena Kindziuk

Red

Kiedy przekroczyłam próg Domu Arcybiskupów Warszawskich, czułam, że to nie będzie spotkanie, które można „odbębnić” i wrócić do codzienności. Tytuł – „Nie pozwólmy znikać bez słowa” – brzmiał boleśnie, zwłaszcza w świetle statystyk, o których mówił później abp Adrian Galbas: prawie pięć tysięcy samobójstw w Polsce w ubiegłym roku. Prawie pięć tysięcy ludzkich dramatów. Prawie pięć tysięcy rodzin, w których rany nie zabliźnią się już nigdy. Liczba to przerażająca, ale jeszcze bardziej poruszająca jest cisza, która po nich zostaje. Cisza, w której brzmi echo ich samotności.

Abp Galbas zaczął od Psalmu 23, który znają chyba wszyscy wierzący: „Choćbym chodził ciemną doliną, zła się nie ulęknę, bo Ty jesteś ze mną”. Lecz w jego ustach pojawiła się wersja tragiczna: „Jestem w ciemnej dolinie i nikogo nie ma ze mną. Nie ma Cię ze mną, Boże. Nie ma cię ze mną, bracie”. Te słowa zapadły w pamięć. Widziałam twarze uczestników – nikt nie patrzył w telefon, nikt się nie wiercił. W tym momencie zrobiło się naprawdę ciszej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję