Wspólnota Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej w Lublinie przy ul. Orzechowskiego 10 zaprasza młodzież męską szkół średnich i wyższych na Dzień Otwarty, który odbędzie się w sobotę 25 kwietnia.
Goście, którzy nas odwiedzą, będą mogli obejrzeć seminarium od środka. Poznają krótką historię naszego domu formacyjnego i dowiedzą się, na czym polega sześcioletnie przygotowanie do kapłaństwa, jakich przedmiotów uczą się alumni i jak przygotowują się do przyszłej posługi. W planie przewidziane są spotkania z klerykami, którzy opowiedzą o codziennym życiu seminarzysty i podzielą się świadectwem własnego powołania. Można będzie wziąć udział w koncercie kleryckiego zespołu muzycznego, a także we wspólnotowej modlitwie Liturgią Godzin w kaplicy seminaryjnej. Przewidziana jest również konferencja na temat rozeznawania życiowego powołania – jak rozpoznać wolę Bożą, jak uniknąć pomyłki, jak pokonać lęk przed podjęciem decyzji. Zainteresowani będą mogli też odbyć indywidualną rozmowę z kapłanem odpowiedzialnym za formację seminarzystów.
Najważniejszym punktem dnia będzie uroczysta Eucharystia, a po niej zaprosimy naszych gości na obiad w seminaryjnym refektarzu. Dzień Otwarty rozpocznie się o godz. 9 i potrwa do 16. Chętnych do wzięcia udziału w tym wydarzeniu prosimy o wcześniejsze zgłoszenie przyjazdu na adres e-mailowy: orzechowskiego10@gmail.com.
Katecheci z Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej w ostatnim dniu wakacji w zamojskiej katedrze uroczyście zainaugurowali nowy rok szkolno-katechetyczny 2024-25.
Każdego roku katecheci spotykają się na Diecezjalnym Dniu Katechetycznym, aby wspólnie się modlić i ukierunkować sposób pracy w nowym roku. Spotkanie rozpoczęło się od adoracji Najświętszego Sakramentu. Następnie odbył się wykład inauguracyjny Duch Boży w ciele pedagogicznym, który wygłosiła dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska, wykładowca i pracownik Katedry Katechetyki Fundamentalnej i Materialnej UKSW w Warszawie, nauczyciel religii i rzeczoznawca ds. oceny programów nauczania religii przy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. – Przede wszystkim chciałam, żeby katecheci pamiętali, że niezależnie od tego, co się dzieje dookoła nauczania religii w szkole, dookoła tego z czym się zmagamy na co dzień, jaka jest ich wartość, jak są ważni i potrzebni. I nawet jeśli będą doświadczali różnych trudności, to żeby były one swoistym „ogniem”, który będzie ich hartował, z czego wyjdą silniejsi, pamiętając, że nie są sami, że skoro Pan Bóg ich posłał, to też z nimi jest – stwierdziła.
Ministerstwo Edukacji Narodowej z jednej strony zapewnia, że szkoły powinny być blisko uczniów, a z drugiej – daje ciche przyzwolenie na ich masowe zamykanie.
Lubelszczyzna stała się symbolem tej politycznej hipokryzji, bo właśnie tam kurator zgodził się na likwidację większej liczby szkół niż rok wcześniej zlikwidowano w całej Polsce. W województwie mazowieckim do Kuratorium Oświaty w Warszawie wpłynęło 13 wniosków o likwidację szkół. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej ma wdrażać projekty, które mają rzekomo ratować edukację na wsi. Czym jednak jest to całe spóźnione „ratowanie"? Czy zwykłą zasłoną dymną? Czy naprawdę nie dzieje się nic niebywałego? Dla setek uczniów i nauczycieli, którzy właśnie dowiedzieli się, że ich szkoła znika z mapy edukacyjnej, jest to zapewne bardzo pocieszające.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.