Reklama

Wiara

GLOSSA MARGINALIA NA 29/11/2025

Rozważanie do Słowa Bożego: Czuwanie jest trzeźwą miłością

2025-11-28 21:01

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. czytanie (Dn 7, 15-27)

Po wizji bestii Daniel „jest strwożony” i szuka wyjaśnienia u jednego z obecnych - anioła. Apokalipsa nie ma karmić ciekawości, ale prowadzić do zrozumienia. Cztery bestie to czterej królowie, czyli kolejne imperia. Ale ostateczne słowo jest inne. „Święci Najwyższego otrzymają królestwo i będą je posiadać na wieki wieków”. Centrum interpretacji nie leży w katalogu mocarstw, ale w obietnicy dla ludu Bożego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Potem akcent pada na czwartą bestię i „mały róg”, który „wypowiada wielkie słowa” i toczy wojnę ze świętymi. Czasowniki są tutaj ważne. „Przemoże ich… aż do chwili, gdy przyjdzie Przedwieczny i wyrok zostanie wydany na korzyść świętych”. Przemoc ma swój „czas, czasy i pół czasu”. To okres ograniczony, nie ostateczny. Prześladowanie jest realne, ale nie absolutne. Anioł streszcza finał. Władza bestii zostanie odebrana, „królestwo i panowanie oraz wspaniałość wszystkich królestw pod niebem” zostaną przekazane ludowi świętych Najwyższego.

Reklama

Tekst wraca więc do paradoksu. Prawdziwym podmiotem historii są nie imperia, lecz mała wspólnota wierzących. W tle rozbrzmiewa postać „Syna Człowieczego” z poprzedniej wizji. On uosabia świętych, a oni mają udział w Jego panowaniu. Dla Żydów czasów Antiocha był to tekst pocieszenia. Dla Kościoła pozostaje wezwaniem, by nie absolutyzować żadnego systemu. Logika bestii -ideologii, rynków, przemocy- nie jest ostatnim słowem. Ostatnie należy do Boga, który dzieli się swoim królestwem z tymi, co pozostali wierni, nawet jeśli w dziejach wyglądają jak przegrani.

Ewangelia (Łk 21, 34-36)

Kulminacja mowy eschatologicznej ma kształt bardzo prostego wezwania. „Uważajcie na siebie, aby wasze serca nie były ociężałe wskutek obżarstwa, pijaństwa i trosk doczesnych”. Jezus nie mówi o spektakularnych grzechach, ale o powolnym zagęszczaniu serca. Obżarstwo, pijaństwo, nadmiar bodźców, to ucieczki. „Troski doczesne”, to lęk, który wygryza miejsce na Boga. W takim stanie „ów dzień” przychodzi jak potrzask. Dzień to nie tylko kres świata, ale każda godzina prawdy.

Lekarstwem jest działanie dwuwymiarowe: „czuwajcie i módlcie się w każdym czasie”. Czuwanie (agrypein) to trzeźwość, uważność na to, co dzieje się w sercu i wokół nas. Modlitwa to nie ucieczka z historii, lecz oddychanie w jej centrum. Łukasz podkreśla „w każdym czasie”. Nie chodzi o odświętne zrywy, czy o nasycenie każdej sekundy pacierzem, ale o styl życia.

Celem jest „uzyskać siłę, aby ujść przed tym wszystkim, co ma nastąpić, i stanąć przed Synem Człowieczym”. „Ujść”, raczej nie znaczy tchórzliwie się wymknąć, lecz przejść przez próbę bez zdrady. „Stanąć”, to termin procesowy. Oznacza, nie jak oskarżony sparaliżowany strachem, ale jak świadek, który ufa Temu, przed którym stoi.

Podziel się cytatem

W tle jest wizja z Daniela. Syn Człowieczy przychodzi w chwale, a święci mają udział w Jego królestwie. Jezus przenosi tę scenę do sumienia ucznia. Każda Eucharystia jest ćwiczeniem w stawaniu przed Synem Człowieczym. Stawaniu z sercem lżejszym od nadmiaru, oczyszczonym z lęku, karmionym Słowem. Czuwanie jest trzeźwą miłością, która nie daje się uśpić ani rozproszyć. Kto tak żyje, nie boi się „dnia”, bo wie, że w jego centrum stoi Twarz Przyjaciela, nie anonimowy los.

Oceń: +89 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważanie do Słowa Bożego: Tylko Bóg jest ostatecznym „miejscem” człowieka

2025-11-24 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Jerozolima – Kościół św. Piotra in Gallicantu[/fot. Grażyna Kołek

Sny Nabuchodonozora są sceną teologii dziejów. Król widzi ogromny posąg. Głowa ze złota, piersi i ramiona ze srebra, brzuch i biodra z brązu, nogi z żelaza, stopy z żelaza zmieszanego z gliną. Daniel, natchniony przez Boga, tłumaczy, że złota głowa to sam Nabuchodonozor. Po nim przyjdą kolejne królestwa, coraz twardsze, ale coraz bardziej kruche. Ostatni etap, żelazo z gliną, to mieszanina siły i niestabilności. W tym momencie „kamień odłączony nie ręką ludzką” uderza w posąg, kruszy go, a sam staje się górą, która wypełnia ziemię. Tradycja widziała w tym kamieniu Mesjasza i królestwo Boga.
CZYTAJ DALEJ

Abp Marek Jędraszewski: Proszę o wybaczenie, jeżeli kogoś zawiodłem lub sprawiłem przykrość

2025-11-29 15:46

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

„Pragnę serdecznie podziękować wszystkim – księżom biskupom, braciom kapłanom, siostrom zakonnym, osobom życia konsekrowanego, wiernym świeckim. (…) Proszę o wybaczenie, jeżeli kogoś zawiodłem lub sprawiłem przykrość” – do wiernych Archidiecezji Krakowskiej w liście pasterskim na rozpoczynający się Adwent pisze abp Marek Jędraszewski.

Z dzisiejszą niedzielą rozpoczynamy kolejny w naszym życiu Adwent. Jest to czas, w którym razem z Najświętszą Maryją Panną, ze św. Józefem i ze św. Janem Chrzcicielem wybiegamy w najbliższą przyszłość – ku zbliżającym się Świętom Bożego Narodzenia. Z Nimi także – tak głęboko związanymi z przyjściem na świat Jednorodzonego Syna Bożego, Jezusa Chrystusa – pragniemy przygotowywać się na Jego ostateczne przyjście jako jedynego Pana ludzkich dziejów i historii. Z Nimi również, najwybitniejszymi Dziećmi narodu wybranego, chcemy rozpamiętywać wielkie rzeczy Boże, które ten naród przygotowywały do tego, co ostatecznie miało się wydarzyć wraz z życiem i nauczaniem tak bardzo oczekiwanego Mesjasza i co miało się stać w przyszłości udziałem wszystkich narodów. Dzięki temu, zgodnie z poleceniem św. Pawła z jego Listu do Rzymian, dane nam będzie jeszcze lepiej zrozumieć „chwilę obecną” (por. Rz 13, 11).
CZYTAJ DALEJ

Idea spotkania wszystkich chrześcijan w Jerozolimie w 2033 roku

Jest rozważana możliwość, żeby Kościoły chrześcijańskie spotkały się w 2033 roku w Jerozolimie z okazji Jubileuszu Odkupienia, czyli dwóch tysięcy lat od śmierci i zmartwychwstania Jezusa – zasugerował Leon XIV w rozmowie z dziennikarzami na pokładzie samolotu z Turcji do Libanu.

Podczas lotu ze Stambułu do Bejrutu w czwartym dniu podróży apostolskiej do Turcji i Libanu Leon XIV podziękował za organizację podróży do Turcji, którą nazwał wielkim sukcesem, mówił także o perspektywach pokoju w Ziemi Świętej i Ukrainie. Papież wypowiedział się także w kwestii celebracji Jubileuszu Odkupienia w Jerozolimie – czyli spotkania w tym mieście chrześcijan różnych wyznań w 2033 roku, w 200 tysiące lat od śmierci i Zmartwychwstania Jezusa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję