Reklama

Niedziela Częstochowska

Krzysztof Pośpiech powrócił do „Gaude Mater”

Niedziela częstochowska 6/2017, str. 6

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Anna Wyszyńska

Jan Szyma przy popiersiu Krzysztofa Pośpiecha

Jan Szyma przy popiersiu Krzysztofa Pośpiecha

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do Ośrodka Promocji Kultury Gaude Mater w Częstochowie powrócił jego inicjator i pierwszy dyrektor Krzysztof Pośpiech, który – jak wspominają świadkowie – podczas remontu siedziby ośrodka nie wahał się nosić cegieł i mieszać zaprawy. Zmarły 5 lat temu pedagog, muzyk i animator życia muzycznego, znany nie tylko w środowisku częstochowskim, powrócił w postaci popiersia, które zostało odsłonięte 12 grudnia 2016 r. na zakończenie XVIII Święta Muzyki, które także wymyślił i przez wiele lat organizował.

Reklama

Pomysł wykonania popiersia podjęło częstochowskie Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater. Jego przewodniczący Jan Szyma przypomniał, że „cegiełką”, która pomogła zrealizować to dzieło, była wydana dwa lata temu książka: „Obdarować muzyką. Wspomnienia o Krzysztofie Pośpiechu”. We wstępie do książki Jan Szyma przedstawia jej bohatera słowami: „Krzysztof Pośpiech (1944-2011) należał bez wątpienia do najwybitniejszych osobowości życia muzycznego naszego miasta. Pedagog, chórmistrz, dyrygent, niestrudzony animator i organizator życia muzycznego był przede wszystkim człowiekiem wielkiej pasji. To dzięki niemu lub przy jego udziale zaistniały: Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Święto Muzyki, Festiwal Muzyki Chóralnej «Ars Chori», Festiwal Pieśni Pielgrzymkowej i Liturgicznej «Gaudium et Gloria», Turniej Melomana, Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Reszków i dziesiątki koncertów, z których każdy był dla słuchaczy niezapomnianym przeżyciem”. Jan Szyma zaapelował do władz Częstochowy o kolejne miejsca upamiętniające Krzysztofa Pośpiecha, przede wszystkim ulicę lub rondo noszące jego imię.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Autorem projektu i pomnika jest rzeźbiarz Jerzy Kędziora. Podczas uroczystości Krzysztofa Pośpiecha wspominali: o. Nikodem Kilnar – paulin, krajowy duszpasterz muzyków kościelnych, Ryszard Stefaniak – wiceprezydent Częstochowy oraz Tadeusz Piersiak – dyrektor OPK Gaude Mater. Obecni byli najbliżsi Krzysztofa Pośpiecha – żona i syn z rodziną, a także jego wychowankowie, współpracownicy i przyjaciele. Uroczystości towarzyszył koncert chórów „Pochodnia” i „Coralmente”.

O. Nikodem Kilnar, wspominając imprezy muzyczne na Jasnej Górze, których Krzysztof Pośpiech był współorganizatorem, podkreślił, że oprócz talentu muzycznego posiadał on dwie podstawowe cnoty: ujmującą skromność i pokorę. – Przez takich ludzi Pan Bóg dokonuje wielkich dzieł, ponieważ są dyspozycyjni, są otwarci na wielkie dzieła Boże, a jednocześnie mają głęboką wrażliwość na kulturę, tę wyjątkową wrażliwość miał także pan Pośpiech – podkreślił o. Nikodem. – Widoczne w nim było wielkie umiłowanie piękna, dobra i sztuki, którym dzielił się z młodzieżą.

Reklama

Dodajmy, że Krzysztof Pośpiech współpracował przez wiele lat z redakcją Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, prosząc często o udzielenie patronatu medialnego nad imprezami muzycznymi, organizując wspólnie z „Niedzielą” w redakcyjnej auli koncerty w ramach Dni Kultury Chrześcijańskiej, specjalne koncerty dla wychowanków domów dziecka, dyplomowe koncerty studentów wychowania muzycznego Akademii im. Jana Długosza, a także warsztaty dla nauczycieli, osób prowadzących schole i parafialne zespoły.

Był autorytetem w sprawach muzycznych, chętnie służył swoją wiedzą i radą, był człowiekiem doskonale zorganizowanym i konsekwentnie dążącym do celu. Jego propozycje były szczegółowo przygotowane i przemyślane, dlatego szybko potrafił zjednać innych do swoich projektów. Był wymagający, a jednocześnie wyrozumiały dla niedociągnięć, ale przede wszystkim był kimś, kto nie zabiegał o nic dla siebie – najważniejsza była muzyka.

Piękne i wzruszające w swoim przekazie popiersie Krzysztofa Pośpiecha w Ośrodku Promocji Kultury Gaude Mater, podobnie jak wcześniejsze nadanie jego imienia Sali Kameralnej w Filharmonii częstochowskiej, upamiętni tę nieprzeciętną postać dla przyszłych pokoleń. Dla tych, którzy go znali, będzie znakiem pozwalającym częściej wspominać niezwykłą charyzmę, poczucie służby, życzliwość dla innych i radość życia Maestro Pośpiecha.

2017-02-01 13:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyka synagogalna i sakralna muzyka Gruzji na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

muzyka

Gaude Mater

Magdalena Niebudek

Izrael Rand jeden z najlepszych na świecie kantorów wystąpił 2 maja w Filharmonii Częstochowskiej, zbudowanej na gruzach synagogi. Tego samego wieczoru w ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w kościele pw. św. Jakuba Apostoła w Częstochowie zabrzmiała sakralna muzyka Gruzji w wykonaniu chóru męskiego Anchiskhati.

Izrael Rand urodził się w Tel-Avivie w 1963 r. Był solistą w chórze dziecięcym Pirchei Yerushalaim pod dyrekcją Yigala Caleka oraz w chórze dziecięcym kantora Shlomo Ravitza, gdzie zdobył podstawy śpiewu kantoralnego. Następnie doskonalił swój głos w Izraelskim Instytucie Śpiewu Kantoralnego pod kierunkiem Eli Jaffe, a później Naftali Hershtick oraz Moshe Sterna. Został głównym kantorem w synagodze Heichal Meir w Tel Avivie, a wkrótce potem głównym kantorem Wielkiej Synagogi w Ramat Gan. Od 1994 roku Israel Rand pełni funkcję głównego kantora synagogi Hampton w Nowym Jorku, jednej z najbardziej cenionych synagog w Stanach Zjednoczonych. Podczas koncertu wystąpił także Chór Synagogi Pod Białym Bocianem z Wrocławia. Chór ten jest jedynym profesjonalnym chórem synagogalnym w Polsce. powstał w kwietniu 1996 z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu. Muzykę sakralną Gruzji wykonał chór męski Anchiskhati. Koncert ten odbędzie się pod patronatem honorowym JE Ambasadora Gruzji Nikoloza Nikolozishvili. Zalążkiem słynnego dziś chóru męskiego Anchiskhati stała się grupa muzyków zainteresowanych gruzińskim śpiewem ludowym. Pierwszym zadaniem, jakie postawił sobie nowoutworzony zespół, były studia nad długo zapomnianymi dziewiętnastowiecznymi rękopisami z notacją muzyczną śpiewów chóralnych. Wkrótce potem Patriarcha Gruzji powołał młodych do pierwszego sakralnego chóru Gruzji, który osadził w najstarszym kościele w Tbilisi – Bazylice Anchiskhati. W ten sposób rozpoczął się powrót śpiewu chóralnego do Kościoła Gruzińskiego. Chór ten jest niekwestionowanym autorytetem w wykonawstwie tradycyjnej gruzińskiej muzyki kościelnej. Od 1993 r. chór Anchiskhati regularnie koncertuje poza krajem: w Niemczech, Austrii, Francji, Polsce, Grecji, Wielkiej Brytanii, USA, Kanadzie, Włoszech, Szwajcarii, Liechtensteinie, Szwecji, Rosji. Członkowie chóru prowadzą też kursy mistrzowskie. Chór Anchiskhati brał udział w wielu międzynarodowych projektach. W 2007 r. w opactwie Royaumont we Francji współpracował z francuskim kompozytorem greckiego pochodzenia - Alexandrosem Markeasem; w 2008 koncertował ze Sztokholmską Orkiestrą Symfoniczną. Zespół składa się obecnie z 11 mężczyzn. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych - chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Od 2013 r. Festiwal ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje Częstochowa. Więcej informacji na temat Festiwalu "Gaude Mater" na stronie www.gaudemater.com
CZYTAJ DALEJ

Pytania o Anioła Stróża

Anioł Stróż jest zawsze bliski człowiekowi wierzącemu. Towarzyszące nam od dzieciństwa proste modlitwy do Anioła Stróża, obrazki przedstawiające kroczącego za dzieckiem zatroskanego anioła z rozpostartymi skrzydłami rodzą wciąż pytania: Kim jest Anioł Stróż? Jaki on jest? Ilu jest Aniołów Stróżów? To oczywiste, że chcemy więcej wiedzieć o kimś, kto jest nam szczególnie bliski

Pytamy więc: Czy wszyscy ludzie mają swego Anioła Stróża czy wyłącznie chrześcijanie? Każdy człowiek ma swojego Anioła Stróża. W starotestamentalnej Księdze Tobiasza archanioł Rafał pojawia się w roli towarzysza młodego Tobiasza (por. Tb 5, 4n). Dzieje Apostolskie wspominają anioła św. Piotra (por. Dz 12, 15). Anioła Stróża ma każdy człowiek, także wyznawca innej religii czy osoba niewierząca. Jest on więc dany każdemu człowiekowi. A więc, ilu jest ludzi na świecie, tylu jest Aniołów Stróżów.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: w poszukiwaniu nowych dróg dla Chrystusa w mediach

2025-10-02 10:56

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

poszukiewanie nowych dróg

Chrystus w mediach

PAP

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Na znaczenie głoszenia Ewangelii za pośrednictwem mediów i książek wskazał Papież przyjmując w Watykanie uczestniczki kapituły generalnej sióstr paulistek. Leon XIV zachęcił je do wzorowania się na gorliwości św. Pawła, na jego niestrudzonej radości głoszenia Chrystusa nawet pośród trudności i prześladowań.

Aby wszyscy mogli poznać Jezusa
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję