Reklama

Watykan

Z Watykanu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Audiencja generalna

Nadzieja potrzebuje uzasadnienia

Do stawania po stronie ostatnich i usuniętych na margines, do nieodpowiadania złem na zło, ale przebaczania, uzasadniając w ten sposób swą nadzieję, papież Franciszek zachęcił wiernych podczas audiencji generalnej 5 kwietnia br. W swojej katechezie Papież nawiązał do fragmentu z Pierwszego Listu św. Piotra (1 P 3, 8-17), w którym Książę Apostołów zachęca chrześcijan do uzasadnienia swej nadziei.

Ojciec Święty przypomniał, że Pierwszy List św. Piotra jest bezpośrednio zakorzeniony w wydarzeniu paschalnym, zawierającym światło i radość, wypływające ze śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Ten Pan, który prawdziwie zmartwychwstał, mieszka w naszych sercach od chwili naszego chrztu, stale odnawia nas i nasze życie, napełniając swoją miłością i pełnią swego Ducha. – Dlatego właśnie Apostoł zaleca nam uzasadnienie tej nadziei, która jest w nas: nasza nadzieja nie jest pojęciem, nie jest uczuciem, ale Osobą – jest to Pan Jezus, którego rozpoznajemy jako żywego i obecnego w nas i w naszych braciach – powiedział Ojciec Święty. Następnie Franciszek wskazał, że tę nadzieję trzeba uzasadniać przede wszystkim przez świadectwo życia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

KAI

Zjazd delegatów ŚDM

Pochwała Polaków

Podsumowanie i ocena ubiegłorocznych Światowych Dni Młodzieży w Polsce były m.in. tematem międzynarodowego zjazdu organizatorów i koordynatorów ŚDM oraz Dykasterii ds. Świeckich, Rodziny i Życia w Rzymie.

Najwięcej słów uznania skierowano pod adresem polskich rodzin, które z gościnnością i serdecznością niespotykaną podczas wcześniejszych edycji spotkań młodych przyjmowały pielgrzymów podczas Dni w Diecezjach i tygodnia Wydarzeń Centralnych ŚDM. Jak podkreślali delegaci, nie tylko hojność Polaków, ale też wielkie świadectwo wiary, które przy tej okazji dawali, stały się inspiracją dla młodych ludzi ze wszystkich kontynentów i wynagrodziły logistyczne niedogodności, które zawsze towarzyszą spotkaniu organizowanemu na tak dużą skalę. Polskie powiedzenie „Gość w dom, Bóg w dom” było wielokrotnie cytowane przez delegatów reprezentujących różne kontynenty, m.in. przez organizatorów kolejnego ŚDM – w Panamie.

Reklama

Także piękne scenariusze i przebieg 5 głównych uroczystości ŚDM, w tym 4 z udziałem papieża Franciszka, zostały uznane za jeden z największych atutów ubiegłorocznego spotkania młodych.

Zwieńczeniem międzynarodowego zjazdu delegatów ŚDM był udział w uroczystościach Niedzieli Palmowej na Placu św. Piotra. Na zakończenie liturgii młodzi Polacy przekazali rówieśnikom z Panamy symbole spotkania młodych: krzyż i ikonę Matki Bożej Salus Populi Romani.

KAI

Ojciec Święty do Polaków

Orędzia, które przypomniał św. Jan Paweł II

Pozdrawiam serdecznie obecnych tu rodaków św. Jana Pawła II. W pierwszych dniach kwietnia wspominamy jego przejście do domu Ojca. Był wiernym świadkiem Chrystusa, gorliwym obrońcą dziedzictwa wiary. Przypomniał światu dwa wielkie orędzia: Jezusa Miłosiernego i orędzie fatimskie. Pierwsze przybliżył nam Nadzwyczajny Jubileusz Miłosierdzia; drugie, mówiące o triumfie Niepokalanego Serca Maryi nad złem, uświadamia nam stulecie objawień Matki Bożej w Fatimie. Przyjmijmy te orędzia, niech przemieniają nasze serca, otwórzmy drzwi Chrystusowi. Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.

Audiencja generalna, 5 kwietnia 2017 r.

RV

Nominacja

Strażnik dyscypliny

Ojciec Święty mianował 4 kwietnia br. kapłana archidiecezji w Dublinie ks. prał. Johna Kennedy’ego kierownikiem Biura Dyscyplinarnego Kongregacji Nauki Wiary. Jednym z zadań tego urzędu jest prowadzenie spraw dotyczących wiarygodnych oskarżeń osób duchownych o molestowanie seksualne osób małoletnich, jakie przekazują do Rzymu poszczególni ordynariusze diecezjalni lub zakonni.

Ks. prał. John Kennedy ma 49 lat i został wyświęcony na kapłana w 1993 r. W Kongregacji Nauki Wiary pracuje od 2002 r.

RV

Bractwo Kapłańskie św. Piusa X

Coraz bliżej zgody

Dyrektywy w sprawie ślubów z osobami należącymi do duszpasterstw kierowanych przez lefebrystów wydała Papieska Komisja „Ecclesia Dei”, zajmująca się relacjami z Bractwem Kapłańskim św. Piusa X. Papież Franciszek na wniosek Kongregacji Nauki Wiary oraz Papieskiej Komisji „Ecclesia Dei” postanowił upoważnić ordynariuszy diecezjalnych do udzielenia licencji na sprawowanie sakramentu małżeństwa wiernych, którzy należą do duszpasterstwa prowadzonego przez Bractwo Kapłańskie św. Piusa X.

RV

Z twittera papieża Franciszka

Starajmy się konkretnie podążać śladami Chrystusa, poświęcając się potrzebującym braciom i siostrom.

2017-04-11 09:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: papieska pasterka o 19.30

[ TEMATY ]

Watykan

Włodzimierz Rędzioch

W Wigilię Bożego Narodzenia, 24 grudnia Ojciec Święty będzie o godz. 19.30 przewodniczył tradycyjnej „Pasterce” w bazylice watykańskiej – wynika z opublikowanego 30 listopada kalendarza papieskich celebracji na okres Bożego Narodzenia.

Ponadto w pierwszy dzień Świąt, 25 grudnia o godz. 12.00 papież udzieli z loggii centralnej bazylki watykańskiej uroczystego błogosławieństwa „Urbi et Orbi”, w ostatni dzień roku, 31 grudnia będzie w bazylice św. Piotra przewodniczył pierwszym nieszporom uroczystości Świętej Bożej Rodzicielki Maryi oraz Te Deum w podziękowaniu za miniony rok.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Stolica Apostolska w ONZ: aborcja nie jest drogą do zrównoważonego rozwoju

2024-04-30 15:02

[ TEMATY ]

aborcja

ONZ

Zgromadzenie Ogólne ONZ

Magdalena Pijewska

Przedstawiciel Stolicy Apostolskiej wyraził na forum ONZ sprzeciw wobec międzynarodowych działań prowadzących do erozji szacunku dla świętości ludzkiego życia i niezbywalnej godności osoby ludzkiej. Abp Gabriele Caccia zabrał głos na sesji Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, która odbyła się z okazji 30. Międzynarodowej Konferencji na temat Ludności i Rozwoju.

Stały obserwator Stolicy Apostolskiej przy Organizacji Narodów Zjednoczonych przypomniał, że trzy dekady temu zajęto się w Kairze pilnymi kwestiami związanymi z populacją i rozwojem, uznając kluczowe znaczenie zapewnienia dobrobytu jednostek i rodzin. Był to ważny kamień milowy w zrozumieniu relacji między populacją a rozwojem. Abp Caccia zauważył, że deklaracja przedstawiała ludzi nie jako przeszkodę w rozwoju, ale stawiała w centrum troskę o zrównoważony rozwój.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję