W 1998 r. Jan Paweł II powołał na stanowisko przewodniczącego Papieskiej Rady „Iustitia et Pax” wietnamskiego arcybiskupa Nguyêna Van Thuâna. Ten urodzony w katolickiej rodzinie Wietnamczyk został w 1967 r. biskupem Nha Trang, a 24 kwietnia 1975 r. Paweł VI mianował go arcybiskupem koadiutorem Sajgonu; 2 dni później hierarcha został aresztowany przez władze komunistyczne i spędził 13 lat w więzieniu, z czego 9 w całkowitym odizolowaniu. Wypuszczono go na wolność w 1988 r. Jan Paweł II wezwał tego autentycznego męczennika wiary do Watykanu i powierzył mu kierowanie dykasterią, której celem było popieranie rozwoju krajów znajdujących się w potrzebie oraz sprawiedliwości społecznej między narodami. Papież wyniósł go do godności kardynalskiej w 2001 r., rok przed śmiercią – purpurat zmarł w 2002 r. w wieku 74 lat. W 2010 r. rozpoczęto w Rzymie fazę diecezjalną jego procesu beatyfikacyjnego, która zakończyła się w 2013 r.
Po śmierci kard. Van Thuâna jego najbliższy współpracownik – abp Giampaolo Crepaldi, ówczesny sekretarz Rady „Iustitia et Pax”, obecnie biskup Triestu, powołał do życia Międzynarodowe Obserwatorium dedykowane wietnamskiemu kardynałowi, którego jest przewodniczącym. Celem obserwatorium jest promowanie na całym świecie społecznej doktryny Kościoła (www.vanthuanobservatory.org). Współpracuje z episkopatami, organizacjami kościelnymi, ośrodkami badawczymi oraz organizacjami międzynarodowymi. Wydaje biuletyn oraz opracowuje raporty dotyczące doktryny społecznej Kościoła – w tym roku ukazał się 8. raport o znaczącym tytule: „Il caos delle migrazioni, le migrazioni nel caos” – Chaos migracji, migracje w chaosie.
Różaniec jako sposobność do „podglądania Nieba”? Tak, ono daje nam się w nim zobaczyć.
Funkcję okien w murze odgradzającym naszą doczesność od komnat Bożego Królestwa pełnią święte ikony – pisane według specjalnych, surowo przestrzeganych kanonów, korzystające z wielowiekowych doświadczeń sztuki i mistyki. Farby ikon są nakładane pędzlami mnichów, ascetów, ludzi przygotowujących się do tego zadania przez długie posty i modlitwy. Patrzymy na ikonę, i nagle obraz staje się mistycznym okienkiem: „otwiera się” przed nami Niebo. Już nie patrzymy na farby, złocenia i kształty. Spoglądamy w głąb ikony. Patrzymy za nią. W wieczność.
40 proc. dzieci przed 9. urodzinami ma własny smartfon, a w Internecie spędza około 5 godzin dziennie. W mediach społecznościowych dziewczęta spędzają średnio niemal 4 godziny, godzinę więcej niż chłopcy. - Istnieje powiązanie między nadużywaniem cyfrowych technologii, zwłaszcza portali społecznościowych, a dobrostanem psychicznym dzieci i młodzieży - mówi ekspertka KUL, psycholog dr Bernadeta Lelonek-Kuleta.
Kilka dni temu media obiegła depesza o decyzji kalifornijskich ustawodawców dotyczącej obowiązku umieszczania ostrzeżeń o zagrożeniach dla zdrowia psychicznego w mediach społecznościowych. Celem jest ochrona dzieci i młodzieży, a ostrzeżenia mają się pojawić w wersji elektronicznej w social mediach, podobnie jak ostrzeżenia o szkodliwości palenia papierosów.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.