Reklama

Wspommienie o śp. dr Hannie Zaborowskiej

Niedziela łódzka 15/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dr Hanna Zaborowska, polonistka, wieloletnia nauczycielka szkoły średniej, wielokrotnie odznaczona prestiżowymi nagrodami państwowymi, zmarła 26 listopada 2001 r. w Łodzi. Przez wiele lat pracowała w III Liceum Ogólnokształcącym im. J. Piłsudskiego, a ostatnio w Liceum Salezjańskim.
W tym krótkim wspomnieniu o Hani pominę jednak jej osiągnięcia zawodowe. Pragnę przede wszystkim przedstawić ją jako osobę niestrudzenie pomagającą ludziom potrzebującym.
Poznając Hanię, wiedziałam, że oprócz nas (dość licznego grona przyjaciół) ma jeszcze dużą grupę jej bliskich osób, z którymi "zżyta jest na dobre i na złe". Początkowo jeszcze jako studentka polonistyki (z wieloma innymi studentami), w ramach tak zwanych prac społecznych, przychodziła do internatu dla niewidomych przy ul. Narutowicza nr 114, aby czytać im książki. Inni po zaliczeniu prac społecznych odeszli, ale Hania została. Stała się ich siostrą, a dla niektórych najlepszą przyjaciółką. Zawsze była z nimi, a szczególnie z tymi, którzy jej najbardziej potrzebowali. Zawsze miała dla nich czas, potrafiła słuchać i pomagać. To ona była przy urządzaniu ich mieszkań, w wychowaniu dzieci, w ich kształceniu. To ona organizowała dla nich wycieczki do lasu łagiewnickiego, zapewniając im przewodników (co nie zawsze było łatwe). Hania dawała im swoje oczy - mawiają niewidomi - i uczyła ich poznawać kolorowy świat. W każde swoje urodziny zapraszała wielu niewidomych, a że mieszkanie miała wówczas bardzo duże i piękne, wszyscy czuli się u niej wspaniale. Gości przyjmowała po królewsku, dla niektórych było to jedyne przyjęcie w życiu. Do dziś słyszę piękne śpiewy, wesołe rozmowy, recytacje wierszy, dowcipy...
Wkrótce po utworzeniu Duszpasterstwa Niewidomych Hania bardzo czynnie włączyła się w jego pracę. Czasem z humorem mawiała: "Duszpasterze się zmieniają, a ja pozostaję". W znacznej mierze przyczyniła się do rozwoju tego Duszpasterstwa. Obecnie niewidomi gromadzą się również w Sekcji Niewidomych KIK-u w Łodzi, gdzie zostali wprowadzeni przez Hanię.
Miesięczne spotkania, przygotowywanie świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy, organizowanie rekolekcji, szukanie przewodników, którzy mogliby przyprowadzać i odprowadzać niewidomych do kościoła - to wszystko organizowała Hania. Jaka była jej radość, gdy tak wielu ludzi udało jej się zgromadzić na wspólnych Mszach św.
Przed Świętami jej pokój zmieniał się w pracownię plastyczną. Najpierw zbierała stare kartki świąteczne. Z nich robiła nowe. Życzenia do każdego z niewidomych sama wypisywała alfabetem braillowskim (znanym tylko nielicznym widzącym) i życzenia szły w świat. Dla niektórych była to może jedyna kartka, jaką otrzymali, a więc bezcenna. "Wiesz, ile ja od moich niewidomych przyjaciół doznaję przyjaźni. Oni nie tylko za mnie się bardzo modlą, ale mi pomagają. Załatwili mi wizytę u doskonałego lekarza, do którego nie mogłam się dostać, masażystów, a nawet i zaopatrzenie w okresie stanu wojennego. Czy to nie świetnie? Ja daję przyjaźń w zamian, nie oczekując, a tyle od nich dostaję".
Hanka i jej stosunek do niewidomych to ewenement w skali światowej. Pomoc potrzebującym oparta wyłącznie na wspólnej przyjaźni. Przyjaźń ta trwała przez wiele, wiele lat od czasów studenckich aż do śmierci. A gdy już straszna choroba nowotworowa prawie całkowicie ją powaliła, w ostatnim liście skierowanym do Arcybiskupa Łódzkiego prosi, aby kiedy ona będzie już na drugim, lepszym świecie, miał pieczę nad tą grupą niewidomych, których ukochała jak własne dzieci. Taka właśnie była Hania. Należałoby jeszcze dużo napisać o tym,jak bardzo chciała wszystkich jednoczyć i to w rodzinie, i przyjaciół z Łodzi, i z innych miast Polski. Ciągle pisała listy. Nawet w ostatnich chwilach swego życia prowadziła korespondencję. Zazwyczaj w niej prosiła o zajęcie się kimś, kto tego bardzo na ten moment potrzebował. Ogromnie lubiła robić komuś przyjemności. Miała przy tym gest królowej, chociaż finanse jej nie były wysokie.
Zawsze pierwsza gotowa była zawierać przyjaźnie, w czym pomagała jej inteligencja i poczucie humoru. Ten odcinek jej życia to również temat rzeka...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejne zmiany personalne w archidiecezji katowickiej

2025-05-30 09:21

[ TEMATY ]

zmiany personalne

archidiecezja katowicka

Karol Porwich/Niedziela

Publikujemy listę zmian personalnych.

ks. Paweł Dąbrowski, parafia Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła w Jastrzębiu-Zdroju
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: ponad 90 tys. pielgrzymów na wystawieniu ciała św. Teresy z Ávili

2025-05-30 14:40

[ TEMATY ]

Hiszpania

pielgrzymi

Św. Teresa z Ávili

Vatican Media

Po raz pierwszy od ponad 100 lat i po raz trzeci w historii ciało św. Teresy od Jezusa zostało wystawione do publicznej czci. Od 11 do 25 maja do hiszpańskiego Alba de Tormes przybyły 93 tysiące pielgrzymów, aby modlić się za wstawiennictwem wielkiej świętej i reformatorki Karmelu.

Wystawienie ciała św. Teresy od Jezusa to wydarzenie o wyjątkowym charakterze - poprzednie takie uroczystości miały miejsce jedynie w 1760 i 1914 roku. Relikwie świętej karmelitanki znajdujące się w srebrnej trumnie zostały przeniesione pod centralną część ołtarza Bazyliki Zwiastowania NMP w Alba de Tormes. Uroczystej procesji, którą poprowadziło ośmiu karmelitów bosych, towarzyszyły lokalna orkiestra oraz liczni wierni różnych narodowości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję