Reklama

Parafia pw. św. Józefa w Starej Dąbrowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dekanat: Stargard Wschód
Siedziba parafii: Stara Dąbrowa 21
Liczba wiernych: 1400
Proboszcz: ks. Michał Jaskowski
Kościoły filialne: Kicko - pw. Matki Bożej Częstochowskiej, Krzywnica - pw. św. Stanisława BM, Nowa Dąbrowa - pw. Matki Bożej Pocieszenia
Wspólnoty: Żywy Różaniec (4 róże), Grupa Synodalna, Rada Duszpasterska, zespół liturgiczny, ministranci (37)
Czasopisma: "Moja Rodzina", "Niedziela" - 15 egzemplarzy

Wieś Stara Dąbrowa położona jest 12 km na północny wschód od Stargardu Szczecińskiego, na południe od szosy Szczecin - Chociwel. Mieści się tu siedziba gminy. Nazwa wsi (po niemiecku Alt Damerow) pochodzi z końca XVII w., gdy majątek był w posiadaniu Adama Jurgena von Malzahn. Przed XVII w. wieś była lennem rodziny von Wedel. Od 1828 r. do 1853 r. majątek w Starej Dąbrowie należał do Wilhelma Sigismunda Emila von Runge, a od 1853 r. do Karla Hermana Otto Runge.
Kościół parafialny znajduje się w środku wsi, po przeciwnej stronie dawnego dworu i zabudowań gospodarczych folwarku. Zbudowano go z początkiem XVI w. W XIX w. poddano go przebudowie, w wyniku której stracił cechy stylowe budowli późnogotyckiej. Wzniesiono go z głazów narzutowych na planie prostokąta o wymiarach 16,8 x 9,3 m. Świątynia jest orientowana, wejście do niej prowadzi przez pełnołukowy, uskokowy portal w ścianie zachodniej. Bryła kościoła to prostopadłościan przykryty dachem dwuspadowym. Brakuje wieży. Ceglane szczyty i fryz arkadowy wymurowano podczas XIX-wiecznej przebudowy, wtedy też przemurowano okna. Już po wojnie do ściany południowej dobudowano zakrystię.
Wnętrze kościoła jednonawowe, przykryte płaskim sufitem przy ścianie zachodniej, posiada XIX-wieczną emporę, wspartą na dwóch słupach. Na ścianie wschodniej po lewej stronie obraz Matki Bożej Częstochowskiej, po prawej Jezusa Miłosiernego, pod którym obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy. Z prawej strony zachowany z dawnego wyposażenia ołtarz klasycystyczny z 1862 r. z obrazem w centrum. Po bokach obrazu dwie gładkie kolumny, na których wsparty jest tympanon. Obraz olejny na płótnie przedstawia ubiczowanego Jezusa (w dolnym prawym narożniku sygnatura malarza - Otto Schneider). Za Chrystusem postać strażnika z biczem. Po stronie prawej drewniana barokowa ambona z bogato dekorowanym baldachimem.
Na przykościelnej działce w odległości 30 m od wschodniego narożnika kościoła znajduje się kaplica grzebalna właścicieli majątku. Powstała w l połowie XIX w., zrujnowana po wojnie, niedawno została zabezpieczona. Jest budowlą sześcioboczną zbudowaną z głazów narzutowych. Narożniki, otwory okienne i gzymsy wymurowano z czerwonej cegły. Kaplica przykryta jest półkolistą kopułą, zwieńczoną krzyżem. Po II wojnie światowej ten teren zaludnili nowi osadnicy. "Parafianie pochodzą z różnych stron, z Kieleckiego, Rzeszowskiego, z Konina, zza Buga, z Wileńszczyzny. Połowa parafian to Ukraińcy grekokatolicy" - notuje kronika parafialna. Ci ostatni należeli do wyznania nieuznawanego przez państwo i przez nie szykanowanego. Nie zawsze też znajdowali oni należne zrozumienie i pomoc ze strony Kościoła rzymskokatolickiego. W połączeniu z polityką narodowościową PRL, prowadzoną wobec przesiedlonych podczas akcji "Wisła" w 1947 r., doprowadziło Ukraińców do wtopienia się w społeczność polską.
Kościół poświęcono 5 czerwca 1947 r. Początkowo duszpasterstwo prowadzili tu Księża Chrystusowcy ze Stargardu Szczecińskiego i Marianowa. Schematyzm archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej podaje jako datę erekcji parafii 28 czerwca 1957 r. Najprawdopodobniej jednak był to wówczas tylko samodzielny wikariat. W archiwum parafialnym znajduje się bowiem dekret erekcji parafii datowany na 28 czerwca 1959 r. Powstała ona z wyłączenia miejscowości z trzech parafii: Marianowa, Maszewa i Stargardu Szczecińskiego. Początkowo obejmowała dziesięć miejscowości, dziś siedem. Proboszcz ks. Edward Wowra TChr z Marianowa, przekazując opiekę duszpasterską, powiedział: "otrzymuje ksiądz teren najbardziej zaniedbany moralnie i religijnie". Parafię objął ks. Bogdan Szczepanowski TChr (1957-59) jako samodzielny wikariusz. Po nim pracowali księża: Stanisław Stępień (1959-62), Jan Zdziarski (1962-68), Stanisław Wygrabek (1968-85), Jan Żyła (1985-88), Marian Żechowski (1988-90), Jerzy Malec (1990-93), Marek Prusiewicz (1993-99). Od 14 marca 1999 r. proboszczem jest ks. Michał Jaskowski. Ksiądz Proboszcz pracował po święceniach jako wikariusz w parafiach pw. św. Kazimierza w Szczecinie, w Kamieniu Pomorskim, Pilchowie, w parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gryficach, pomagał też w innych parafiach. Był proboszczem w Starogardzie Łobeskim.
Przybywszy do parafii, dzięki uprzejmości Księdza Proboszcza mam sposobność towarzyszyć mu w jego coniedzielnej posłudze kapłańskiej sprawowanej w czterech kościołach. Obserwacje tam poczynione pozwalają stwierdzić, że przytoczona wyżej opinia ks. E. Wowry, dzięki ofiar-nej pracy kilku kolejnych duszpasterzy, stała się nieaktualna. W kościele w Kicku obserwuję dwudziestoosobową grupę młodzieży, która chce w sposób pełny uczestniczyć w Ofierze Eucharystycznej. Widzę, jak przystępują do spowiedzi św. W ubiegłym roku w parafii udzielono 18 221 Komunii św. Wierni dbają o swoje świątynie. Na ich potrzeby zbierają składkę w wysokości 5 zł miesięcznie. Zespoły radnych wspierających Księdza Proboszcza istnieją przy czterech kościołach.
Wszystkie z nich to świątynie historyczne - w Nowej Dąbrowie z wieku XV, w Kicku i Krzywnicy z wieku XVI. Są one bardzo zadbane. Ostatnio wymalowano dachy w Krzywnicy i Nowej Dąbrowie, odnowiono elewację w Krzywnicy. Potrzeba jeszcze remontu wieży kościoła pochodzącej z 1757 r. w Nowej Dąbrowie. Wieża jest konstrukcji ryglowej i wymaga generalnego remontu części drewnianych. Ks. M. Jaskowski dostosował nagłośnienie do potrzeb liturgii, wszystkie kościoły wyposażył w potrzebne paramenty liturgiczne - ornaty, mszały, lekcjonarze itp. Każdego roku organizowana jest autokarowa pielgrzymka do sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na osiedlu Słonecznym w Szczecinie.
W niedzielę są cztery Msze św.: w Kicku o godz: 8.30, w Starej Dąbrowie o 10.00, w Nowej Dąbrowie o 11.30, W Krzywnicy o 13.00. W dni powszednie w kościele parafialnym Eucharystia odprawiana jest o godz. 19.00 w poniedziałki, piątki i soboty, we wtorki w Krzywnicy, w środy w Kicku, w czwartki w Krzywnicy. Najdalej, 10 km od kościoła parafialnego, położony jest Krzywiec. Mieszka tam 17 rodzin, w sobotę odprawiana jest dla nich Msza św. o godz. 16.00. W niedzielnej Mszy św. regularnie uczestniczy około 26% parafian.
Na terenie parafii jest jedno przedszkole, wygasająca szkoła podstawowa (tylko klasy V i VI - 52 uczniów). Uczniowie klas I-IV uczą się w Chlebówku, miejscowości należącej do sąsiedniej parafii. Gminne gimnazjum skupia młodzież w liczbie 199 uczniów z pięciu parafii. Katechetką jest Anna Radawiec, ale religii uczy także Ksiądz Proboszcz (pełny etat) i ks. Wacław Nowak z Bielić k. Maszewa (4 godz.).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kim był św. Otton?

Święty Otton (lub Otto) z Bambergu od chwili erygowania diecezji szczecińsko-kamieńskiej (28 czerwca 1972 r.) jest drugim obok Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła jej patronem.

Otton pochodził ze znakomitego rodu frankońskiego Mistelbachów. Przyszedł na świat ok. 1060 r. w Szwabii. Ojcem jego był Otton, a matką Adelajda. Miał również brata Fryderyka. Do Polski przybył ok. 1080 r. wraz z opatem Henrykiem z Weltenburga (późniejszym arcybiskupem gnieźnieńskim). Tutaj najprawdopodobniej został kierownikiem szkoły katedralnej w Gnieźnie. Poznał dobrze język i kulturę polską. Bardziej znany stał się po śmierci pierwszej żony Władysława Hermana Judyty Czeskiej (+ 1085). Skojarzenie małżeństwa między Władysławem Hermanem a Judytą Marią Salicką (siostrą cesarza Ottona IV) zjednało Ottonowi przychylność dworu polskiego i niemieckiego, i w niemałym stopniu odbiło się na jego karierze.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Papież: obserwujemy niegodziwe posługiwanie się głodem jako bronią wojenną

2025-06-30 15:22

[ TEMATY ]

głód

Papież Leon XIV

broń wojenna

PAP/EPA

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV potępił "niegodziwe posługiwanie się głodem jako bronią wojenną". W ogłoszonym w poniedziałek w Watykanie przesłaniu do Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) podkreślił, że świat musi to karać.

"Dzisiaj - napisał papież - obserwujemy z przerażeniem niegodziwe posługiwanie się głodem jako bronią wojenną".
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję