Dziś człowiek jest skłonny zacierać granice, jak to mówią: „zjeść ciastko i mieć ciastko nadal”. Trudno jest zdecydować się na coś, co wiąże się z zerwaniem, albo utratą – mówił bp Roman Pindel podczas Mszy św. celebrowanej w bielskiej katedrze św. Mikołaja w Środę Popielcową. W takim kulturowym kontekście Pasterz przypomniał biblijne wezwanie do nawrócenia i pouczenie na czas 40-dniowej pokuty. Liturgicznej celebracji towarzyszył obrzęd posypania głów popiołem.
Zwracając uwagę na konieczność objaśnienia obrzędu otwierającego Wielki Post słowem, Biskup odwołał się do lektury czytań. – Prorok Joel wzywa do nawrócenia już 26 wieków. To jest wezwanie przejmujące do nawrócenia poważnego, nie tylko jakiegoś powierzchniowego, częściowego – mówił. Wskazał przy tym, że chrześcijanie w Chrystusowej ofierze za nasze grzechy mają jeszcze mocniejszy motyw nawrócenia.
Tłumacząc sens obrzędu posypania głów popiołem, Biskup przypomniał, na czym polega życie w duchu Wielkiego Postu. – Słyszymy, że uczynki pokutne mają wartość, gdy są wewnętrzne i podjęte ze szczerej intencji, kiedy są ukrywane raczej, a nie dla ludzkiego oka. Tak jest z jałmużną, tak jest z modlitwą i postem – stwierdził. I dodał, że na koniec 40-dniowego okresu Wielkiego Postu przychodzi radość ze zmartwychwstania Jezusa. – Ta radość przyjdzie w sposób naturalny, kiedy w takim duchu podejmiemy nawrócenie. Gdy dotknie nas łaska, kiedy będziemy wspierać potrzebujących, nie szukając żadnej nagrody, kiedy będziemy modlić się i pościć tak, że tylko Bóg będzie to widział – dodał.
Po homilii wiernym zebranym w bielskiej katedrze kapłani wraz Biskupem posypali głowy popiołem. Popiół w tradycji biblijnej jest obrazem tego, co przemijające i pozbawione wartości. Staje się zatem wyrazistym znakiem sytuacji, w których człowiek doświadcza swoich granic egzystencjalnych.
Ksiądz Teodor Sawielewicz i Teobańkologia zapraszają do wzięcia udziału w akcji Jerycho - zawalcz o relacje. Start już w Środę Popielcową. – To może być najpiękniejszy Wielki Post w Twoim życiu – przekonują.
Jak dobrze przeżyć Wielki Post? Teobańkologia ma konkretną propozycję - zaprasza do dołączenia do przygotowanej na ten czas akcji modlitewnej. „Jerycho - zawalcz o relacje” to kontynuacja najważniejszego wydarzenia na Teobańkologii: „Jerycho - walka duchowa”, do którego w 2022 r. dołączyło kilkadziesiąt tysięcy osób.
- Teraz odbywa się sąd nad Polską. Głównym prześladowanym i najbardziej zagrożonym jest bowiem dzisiaj małe, niewinne i bezbronne dziecko, które zabija się śmiertelnym uderzeniem w jego serce. Zabija się je dosłownie i w przenośni – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski w Wielki Piątek podczas Drogi Krzyżowej w Kalwarii Zebrzydowskiej.
Arcybiskup powiedział do zebranych, że Chrystus, zawieszony między ziemią a niebem, osądził cały świat w imię Krzyża, który stał się najgłębszym, wzruszającym i przejmującym wyrazem miłości miłosiernej Boga do ludzi. Chwila, w której Zbawiciel wypowiedział ostatnie słowa, stała się momentem ostatecznej klęski ojca wszelkiego kłamstwa, zła i śmierci. – Pokonując szatana, sprawcę wszelkiego kłamstwa i grzechu, zawieszony na Krzyżu Jezus osądził również wszystkich świadomych i mniej świadomych współpracowników oraz współuczestników dzieła szatana. Odbywając sąd nad światem, Jezus odbył także sąd nad tymi, którzy Go sądzili. Sąd Najwyższej Prawdy – powiedział metropolita krakowski.
Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje
2025-04-19 00:12
tom /KAI
PAP
„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.
„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.