Życie Józefa Czapskiego – oficera WP, pisarza i malarza objęło niemal cały XX wiek i uczyniło go ważnym świadkiem historii. Wzięty do niewoli po sowieckiej agresji w 1939 r. cudem ocalał z masakry tysięcy polskich oficerów. Nie wrócił z Zachodu do Polski, nie musiał milczeć. Pisał. „Na nieludzkiej ziemi” – jego wspomnienia z gułagu wyprzedziły „Archipelag Gułag” Aleksandra Sołżenicyna o ćwierć wieku. Jednak najbardziej spełnił się w malarstwie: z czasem stało się ono sposobem na przedstawianie jego własnej wizji świata.
Eric Karpeles, autor obszernej biografii Józefa Czapskiego, przyznaje, że z jego postacią zetknął się zupełnie przypadkiem. Jednego dnia nie słyszał o jego istnieniu, by następnego się nim zafascynować, a w kolejnych dniach swoją fascynację narzucić czytelnikom. Sam uprawiał malarstwo i skupił się na tej części twórczości Czapskiego. Malarstwo stało się pryzmatem, przez który Karpeles opisuje losy Czapskiego na tle XX-wiecznych dziejów Polski.
Kilkadziesiąt ilustracji, które zawiera książka, pozwala nam na poznanie drogi twórczej Czapskiego. Prawdziwy świat mógł się wydawać zbyt... realny. Potrzebne było inne spojrzenie: nieco rozmazane, właściwe krótkowidzom, cechujące prawie wszystkie prezentowane dzieła. Książka „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” – pierwsze tak przekrojowe i pełne spojrzenie na życie Józefa Czapskiego – nie musiała wyjść spod pióra autora amerykańskiego – i być owocem dość przypadkowej fascynacji. Ale wyszła, co sporo mówi o Polsce.
W Aix-en-Provence we Francji otwarto proces beatyfikacyjny Maurice’a Blondela, chrześcijańskiego myśliciela i filozofa. Oficjalny dekret w tej sprawie wydał arcybiskup Aix-en-Provence Christophe Dufour.
Maurice Blondel urodził się w 1861 r. w Dijon, a zmarł w Aix-en-Provence w 1949 r. Był ojcem rodziny. Wykładał na uniwersytecie w Aix-en-Provence. Jest twórcą „filozofii działania”. Jej główne tezy zawarł w rozprawie doktorskiej „L’action”. Filozofia Blondela wzbudziła wiele kontrowersji. Katolicy zarzucali mu, że zracjonalizował chrześcijaństwo, a myśliciele laiccy, że pozbawił filozofię jej autonomii.
We wtorek przypada 20. rocznica pogrzebu św. Jana Pawła II. Były to największe w dziejach uroczystości pogrzebowe i jedno z najliczniejszych zgromadzeń chrześcijan w historii świata. W ceremonii, na placu Świętego Piotra i w okolicach, uczestniczyło około 3 mln osób, wśród nich 300 tys. Polaków.
Uroczystościom pogrzebowym w piątek 8 kwietnia 2005 roku, sześć dni po śmierci papieża, przewodniczył dziekan Kolegium Kardynalskiego, prefekt Kongregacji Nauki Wiary kardynał Joseph Ratzinger, przyszły papież Benedykt XVI.
Gorzkie Żale to nabożeństwo pasyjne z początku XVIII wieku. Powstały w kościele św. Krzyża w Warszawie. Ksiądz Wawrzyniec Benik, ze zgromadzenia księży misjonarzy Wincentego a Paulo, napisał tekst nowego nabożeństwa oraz opracował jego strukturę na podstawie Godziny Czytań. Gorzkie żale to wyłącznie polska tradycja. Od przeszło 300 lat ożywia pobożność i gromadzi wiernych na rozważaniu Męki Pańskiej.
Nabożeństwo Gorzkich Żali składa się z trzech części poprzedzonych pobudką. Każda część składa się z: Intencji, Hymnu, Lamentu duszy nad cierpiącym Jezusem oraz Rozmowy duszy z Matką Bolesną. Treść śpiewów dotyczy poszczególnych etapów cierpienia Chrystusa: od modlitwy w Ogrojcu aż do skonania na Krzyżu. Tekst całości jest rymowany, co ułatwia jego przyswojenie, zapamiętanie i wyśpiewanie. Pobudka często nazywana jest też Zachętą. Ma na celu rozbudzenie kontemplacji nad cierpieniem Zbawiciela. Jest to bardzo piękny i poetycki tekst, w którym prosimy Boga o przenikający żal, rozpalający nasze serca.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.