Robi się gorąco: już za kilka lat Rosja może znacznie zbliżyć się do Polski. Najpewniej już w 2022 r. Białoruś może przestać być traktowana jako odrębny kraj. Właśnie na ten czas zaplanowano stworzenie państwa konfederacyjnego, w którym zostaną ujednolicone strategiczne sektory państwowe Rosji i Białorusi. A cały proces ma ruszyć w styczniu 2021 r.
Jak dopiero teraz ujawnił rosyjski dziennik „Kommiersant” (w ten sposób Białorusini poznali szczegóły trwającej od kilku miesięcy „integracji” z Rosją) – na początku września premierzy Rosji i Białorusi podpisali dokument, przyjmujący do realizacji wszystkie ustalone – w trakcie pracy specjalnego zespołu – do tej pory kwestie. Ujednolicone mają zostać kodeksy podatkowy i cywilny, wspólne mają być prawo gospodarcze, system przetargów państwowych, nadzór bankowy, do końca przyszłego roku państwa mają wypracować wspólną politykę celną.
Choć oficjalnie ma to być tylko integracja gospodarcza, droga do głębszej integracji politycznej jest wciąż otwarta. Po podporządkowaniu gospodarki wspólne waluta i organy władzy będą tylko kwestią czasu. Ostatecznie dokument ten ma być podpisany w grudniu przez prezydentów Aleksandra Łukaszenkę i Władimira Putina, i będzie to oznaczało początek wchłaniania Białorusi przez Rosję. Niektórzy specjaliści zachodni bagatelizują sprawę, wskazując, że wiele w tym gry zadłużonego u sąsiada Mińska z Moskwą. Tyle że to niebezpieczna gra, także dla Polski.
Wojciech Dudkiewicz
* * *
Rotacyjny Netanjahu
Wybory parlamentarne w Izraelu znów nie wyjaśniły sytuacji na scenie politycznej w tym kraju. Liderzy dwóch największych ugrupowań: prawicy – Beniamin Netanjahu i centrolewicy – Benny Gantz wprawdzie wzywają do utworzenia rządu jedności, ale obydwaj chcą rządzić i nie wyobrażają sobie oddania inicjatywy rywalowi. Mosze Ja’alon, jeden z liderów Niebiesko-Białych Gantza, oświadczył, że jego blok nie przystąpi do koalicji jedności, na której czele stanąłby Netanjahu, szef prawicowego Likudu. Sam Gantz oświadczył, że chce zostać premierem w rządzie jedności. Wskazał, że odrzuca kandydaturę Netanjahu ze względu na ciążące na nim zarzuty korupcyjne. Wcześniej Netanjahu apelował do Gantza o utworzenie wspólnej koalicji, nie precyzując, kto miałby stać na czele rządu, a potem sugerował koalicję z rotacyjnym premierem.
wd
* * *
Korea się starzeje
Reklama
Rząd Korei Południowej przygotował plan działań, które mają zaradzić problemom związanym z niską liczbą urodzeń i ze starzeniem się społeczeństwa. Zdaniem ekspertów, w ciągu najbliższych 50 lat liczba mieszkańców kraju spadnie z ok. 51 mln do 39 mln. Współczynnik dzietności, czyli średnia liczba dzieci urodzonych przez każdą kobietę, spadł do rekordowo niskiej wartości – 0,98. Problem ma pogłębiać spowolnienie gospodarcze. Koreańczycy boją się posiadania dzieci z powodu problemów ze znalezieniem dobrej pracy – napisała koreańska agencja Yonhap. Rząd rozważa wprowadzenie systemu zmuszającego firmy do zatrudniania osób, które przekroczyły wiek emerytalny. Ten został podniesiony dwa lata temu z 58 do 60 lat. W budżecie zaplanowano już spore środki na zachęty dla firm, które zatrudnią osoby w wieku powyżej 60 lat.
wd
* * *
Nie dla Wiatrowycza
Zwolnienie ze stanowiska prezesa Instytutu Pamięci Narodowej Ukrainy Wołodymyra Wiatrowycza to krok w dobrą stronę. Uważany za jednego z architektów ukraińskiej polityki historycznej, a w Polsce za apologetę działalności OUN-UPA, był często krytykowany u nas m.in. za kłamliwą tezę, że konflikt polsko-ukraiński podczas II wojny światowej i w okresie powojennym, w tym ludobójstwo na Wołyniu, był konfliktem zbrojnym między polskimi i ukraińskimi formacjami podziemnymi.
jk
* * *
Tylko po ślubie
Nowy kodeks karny Indonezji ma bardziej współgrać z charakterem państwa, w którym ponad 87 proc. stanowią muzułmanie. Karane mają być m.in. niepożądane zachowania w relacjach damsko-męskich. Pary żyjące w luźnych związkach mogą być ukarane sporą grzywną lub półrocznym więzieniem. Za zdradę małżeńską będzie grozić do roku więzienia, a za poddanie się aborcji bez wskazań medycznych – 4 lata więzienia. Nowe przepisy zagrożą milionom mieszkańców kraju – z badań wynika, że 40 proc. dorosłych Indonezyjczyków utrzymuje relacje seksualne poza małżeństwem.
jk
* * *
Zatrzymali szamana
Zatrzymanie na granicy Buriacji samozwańczego szamana Ałeksandra Gabyszewa, który głosił, że idzie na Kreml, żeby przepędzić prezydenta Władimira Putina, pokazuje, że potraktowano go poważnie. MSW podało, iż był poszukiwany w związku z przestępstwem – jakim, tego nie podano. Gabyszew w stolicy Rosji zamierzał dokonać obrzędu wygnania prezydenta Putina, którego uważa za reprezentanta „ciemnych sił”.
Nie ma wątpliwości, co było najważniejszym wydarzeniem w Polsce w latach 1000, 1772 czy 1863, a na świecie – w 325, 1453 czy w 1492. Ale co było najważniejsze w 2019 r., to się dopiero okaże – bo z oddali lepiej widać. Co ciekawego działo się w kończącym się roku, zobaczmy... według alfabetu.
Potężna zmiana może przyjść do Kościoła, także polskiego, tym razem za sprawą Amazonii, nazywanej płucami Ziemi. Synod biskupów obradował m.in. na temat wyświęcania na księży żonatych diakonów stałych, co byłoby sposobem na rozwiązanie problemu braku duchownych w Amazonii. Kwestia była szeroko dyskutowana i budziła protesty części hierarchów, ale niektórzy ją bagatelizowali: Amazonia jest daleko od Warszawy, synod tylko doradza, a wiążąca będzie dopiero adhortacja posynodalna Franciszka, którą papież ma przygotować do końca roku. Mowa była również o diakonacie kobiet: Franciszek powiedział, że trzeba zgłębić sprawę, wszak stały diakonat kobiet istniał w początkach Kościoła. Wywołało to, oczywiście, sprzeciw nie tylko części hierarchów.
Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego,
jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest
6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już
sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie
słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano
na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą
tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie
ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde
objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19,
18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie
spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie
natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii
ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym
z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością
Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono
dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości
Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie
dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego
objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się
podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców
oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej.
Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie
w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego
Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest
określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią
Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni
i Nieszporach wspomina się również tria miracula.
Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św.
Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach)
ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając
za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd
Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i
mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z
liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne.
Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając
je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując
kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego
Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu
Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów.
W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje.
Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem
wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia
wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach
z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy
wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga,
natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę
bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego.
Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej,
ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej
po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą
gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych
inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako
inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar (
wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu,
tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni
łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem
benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie".
Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi
Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył
drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi
wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania
stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem
zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy
wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało
próg naszego domu.
Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził
istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz
do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem
uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje
Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem
tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami
jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy,
którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty
wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na
światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie
dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia
i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem.
Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa
uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu:
altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół
staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie
ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary.
Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga.
Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara
jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć
łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
II Orszak Trzech Króli przeszedł ulicami Żernik Wrocławskich. Wśród obecnych był m.in. król Bolesław Chrobry w 1000. rocznicę koronacji a orszakowi towarzyszył zespół Karkonosze z Gruszkowa.
Świętowanie rozpoczęło się Mszą św. w kościele NMP Pompejańskiej. Proboszcz parafii ks. Tadeusz Rusnak przypomniał, dlaczego świętujemy uroczystość Objawienia Pańskiego i zaprosił wszystkich do orszaku a na koniec na słodki poczęstunek do salki parafialnej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.