Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Pociąg do zmian?

9,5 tys. km w 12 dni pokonał 950-metrowy pociąg z chińskiego Xi’an do Sławkowa. To pierwszy taki przejazd otwierający oficjalnie tzw. Nowy Jedwabny Szlak.

Niedziela sosnowiecka 4/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

Polska

kolej

Polska

Chiny

pociąg

Piotr Lorenc

Euroterminal Sławków: uroczyste przecięcie wstęgi

Euroterminal Sławków: uroczyste przecięcie wstęgi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W kontenerach transportowanych z Chin znalazły się m.in. sprzęt elektroniczny, części samochodowe, materiały papiernicze oraz odzież. Przedstawiciele Euroterminala w Sławkowie zwracają uwagę, że skład, który dotarł tam 6 stycznia br. był rekordowy co najmniej z dwóch powodów – długości i szybkości pokonania tak długiej trasy.

Dla wszystkich jest to więc szansa na zdecydowany rozwój. Ale tylko w przypadku, gdy pociąg będzie jechał w obie strony załadowany towarem. Jeśli będziemy tylko importowali, nie wykorzystamy w pełni potencjału połączenia. Tylko eksport, zwłaszcza żywności, przyniesie nam wymierne korzyści.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wracając do składu. Długość pociągu wyniosła 950 m a tzw. skład liczył 45 kontenerów. Linie kolejowe w Polsce nie formują aż tak długich składów. Pociągi przewożące towary masowe, jak na przykład rudę żelaza, węgiel, koks, są wyraźnie krótsze ze względu na ich masę. Dzięki szerokotorowej linii, od chińskiej granicy do terminala w Sławkowie, pociąg przejechał w zaledwie 12 dni i nie był potrzebny przeładunek ani wymiana wózków, co pozwoliło zaoszczędzić czas i koszty. – Transport na Śląsk zajął tylko 12 dni, a jestem przekonany, że możemy skrócić ten czas do 10 dni – stwierdził Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, która administruje trasę. Z kolei Xu Xiaofeng, radca handlowy Ambasady Chin w Warszawie powiedział podczas otwarcia trasy, że w 2019 r. z Chin do Europy dojechało ponad 8 tys. pociągów, które przewożą coraz więcej towarów również z innych krajów Azji Południowo-Wschodniej. Roczna wartość eksportu z Chin do Polski to 31 mld dol., a do całej Unii Europejskiej – 700 mld dol. Przewoźnicy kolejowi, w tym także PKP Cargo, liczą, że będą odgrywać coraz większą rolę w transporcie towarów między Państwem Środka a Europą. Dotychczas główne drogi przewożenia eksportu z Chin to transport morski i transport lotniczy. Ale to się zmienia, głównie przez konkurencyjność kolei. Trzeba wiedzieć, że najszybszy, ale i najdroższy jest transport lotniczy, najwolniejszy – morski. Transport kolejowy jest więc optymalnym rozwiązaniem -– i cenowym, i czasowym.

Dodajmy, że długość całej trasy z Xi’an przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa LHS wynosi 9477 km. Zlokalizowany na stacji końcowej linii szerokotorowej Euroterminal Sławków to nowoczesny terminal kontenerowy, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych. Obecnie Xi’an jest najszybciej rozwijającym się portem śródlądowym i centrum logistycznym na Nowym Jedwabnym Szlaku.

2020-01-21 12:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Sánchez: stosunki dyplomatyczne kolejnym krokiem w relacjach z Chinami

[ TEMATY ]

Chiny

Włodzimierz Rędzioch

Dynamika wzrastającego zaufania, jakie okazują sobie Chiny i Stolica Apostolska doprowadzi do kolejnego kroku, jakim będzie nawiązanie stosunków dyplomatycznych. Te słowa bp. Marcelo Sancheza Sorondo, kanclerza Papieskiej Akademii Nauk Społecznych cytuje chiński dziennik „Global Times”.

Ta sama logika - według 77-letniego hierarchy - doprowadzi we właściwym momencie do wizyty papieża Franciszka w Chinach i do goszczenia chińskich przywódców w Watykanie. Bp Sánchez zapewnił, że takie jest życzenie Ojca Świętego.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Papież: Europa potrzebuje Jezusa, On jest jej drogą i celem

2025-11-06 10:30

[ TEMATY ]

Europa

Papież Leon XIV

potrzebuje Jezusa

droga i cel

Vatican Media

Leon XIV przyznał, że opracowanie nowej karty jest uzasadnione, ponieważ w ciągu 25 lat od podpisania jej pierwszej wersji zmieniły się wyzwania

Leon XIV przyznał, że opracowanie nowej karty jest uzasadnione, ponieważ w ciągu 25 lat od podpisania jej pierwszej wersji zmieniły się wyzwania

W Roku Jubileuszowym pragnę głosić wszystkim mieszkańcom Europy, że to Jezus Chrystus jest naszą nadzieją, ponieważ jest On zarówno drogą, którą mamy podążać, jak i ostatecznym celem naszej duchowej podróży – powiedział Papież na audiencji dla przedstawicieli katolickich i niekatolickich Kościołów w Europie. Przybyli oni do Rzymu, aby podpisać nową kartę ekumeniczną.

Karta została opracowana przez wspólny komitet katolickiej Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE) oraz Konferencji Kościołów Europejskich (CEC), zrzeszającej wspólnoty niekatolickie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję