Mówiąc o dialogu człowieka z Bogiem (pisaliśmy o tym w wydaniu z datą 1 marca), biskupi poprowadzili słuchaczy do dialogu między ludźmi. Na pytanie ks. Sławomira Pawłowskiego o marzenia i oczekiwania co do dialogu między Kościołami, abp Budzik przywołał przestrzenie dialogu po Vaticanum II i posłudze Pawła VI. Wskazał na znaczenie III Synodu Archidiecezji Lubelskiej, który będzie praktyczną realizacją dialogu. – Do asystowania Synodowi chcę zaprosić naszych braci z innych Kościołów, abyśmy mogli się od siebie uczyć i poznawać się. Im bliżej będziemy Chrystusa, tym bliżej będziemy siebie – podkreślił metropolita lubelski.
Chrześcijanie są wezwani nie tyle do tolerancji i otwartości, co do miłości.
Wzajemne otwarcie
Prawosławny abp Abel, zwracając uwagę na przyjazne warunki władz kościelnych i samorządowych, podkreślał, że dla współistnienia ekumenicznego najważniejsze jest wzajemne otwarcie. Tezę zilustrował przykładem wspólnego projektu rewitalizacji ewangelickiego kościoła Świętej Trójcy oraz prawosławnej cerkwi katedralnej. Innym potwierdzeniem życzliwej współpracy było otwarcie katolickiego „Biskupiaka” dla uczestników Światowego Dnia Młodzieży Prawosławnej. – Są dwa miejsca w Polsce, gdzie ekumenizm traktowany poważnie buduje niezwykłe, pogłębione i serdeczne relacje międzyludzkie: okręg łódzki i Lublin – powiedział bp Cieślar.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
O tym, że „różnica nie oznacza oddzielenia” (ks. Pawłowski), a chrześcijanie, „nie będąc ze świata, mają służyć człowiekowi w świecie”, traktowały kolejne wypowiedzi pasterzy, m.in. o dialogu Kościoła z kulturą, uczestnictwie w troskach rodziny czy realizacji nakazu misyjnego Chrystusa. – Kościół powinien przede wszystkim dawać świadectwo o Bogu, tworzyć nową cywilizację chrześcijańskiej miłości – zaznaczył abp Abel. – Powinien także wyznaczać granice dla swojego obcowania ze światem politycznym i ze wszystkim nurtami życia społecznego. Jeżeli nie będziemy wychodzić na zewnątrz z różnymi formami dialogu, to możemy bardzo dużo stracić. Gdy zagrożenie przez sekularyzację jest tak dokuczliwe dla naszej tradycji chrześcijańskiej, to nawet dialogując miedzy sobą jako podzieleni chrześcijanie już możemy odnaleźć wartość, która będzie swoistym apostolstwem z korzyścią dla Ewangelii Chrystusowej – powiedział prawosławny hierarcha.
– Dialog wymaga nie tylko tolerancji, ale otwartości na cudze poglądy. Chrześcijanie są wezwani nie tyle do tolerancji i otwartości, co do miłości. Kościół ma być domem i szkołą komunii, znakiem zjednoczenia całej ludzkiej rodziny – podkreślił abp Budzik. – Moim marzeniem jest, by dialog w społeczeństwie był ugruntowany na fundamencie miłości i na biblijnym spojrzeniu: „Czyńcie dobrze wszystkim, a najwięcej domownikom wiary”. Mamy żyć tak, aby inni mówili: „Patrzcie, jak oni się miłują!” – dzielił się bp Cieślar.
Ekumeniczny Lublin
W program Lublin Ekumeniczny 2020. Ludzie i formy dialogu. Ku Jerozolimie zaangażowane są Kościoły chrześcijańskie Lublina. Każdego miesiąca (z wyjątkiem lipca i sierpnia) odbywać się będą nabożeństwa ekumeniczne i towarzyszące im debaty oraz wydarzenie kulturalne; najbliższe – 25 marca na KUL (modlitwa i dyskusja nt. wspólnego świadectwa wiary Żydów i chrześcijan). Programowi towarzyszy festiwal organowy Ewangelicka 1 (maj) oraz międzynarodowa konferencja naukowa Dialog chrześcijańsko-żydowski. Dialog międzyreligijny czy ekumeniczny? (listopad). Wielomiesięczny projekt jest przygotowaniem do II Międzynarodowego Kongresu Ekumenicznego Jerozolima – Lublin. Miasta dialogu, który w 2021 r. odbędzie się w Jerozolimie.