Pytanie czytelnika:
Jakie jest oficjalne stanowisko Kościoła katolickiego odnośnie do uznawania ślubu wyznawców religii judaistycznej? Czy ślub zawarty wcześniej według tradycji żydowskiej i późniejszy rozwód przekreślają możliwość zawarcia małżeństwa w Kościele katolickim (małżeństwo mieszane katolik – żydówka)?
Małżeństwo jest instytucją prawa naturalnego, do której każdy odpowiednio dysponowany człowiek ma mieć dostęp. Kościół zatem, na zasadzie prawa naturalnego, uznaje małżeństwa zawierane przez różne osoby, szczególnie gdy chodzi o przynależność religijną. Czyli – każdy związek zawarty w określony sposób jest wiążący i rodzi skutki prawne, a jednym z nich jest nierozerwalność małżeństwa. Rozwód sprzeciwia się nierozerwalności i generalnie osoba po raz kolejny nie może zawrzeć małżeństwa sakramentalnego, czyli jak Pan napisał – raz zawarty ślub przekreśla możliwość kolejnego związku w Kościele.
W podanym przez Pana przypadku małżeństwo zawarte jest między katolikiem a osobą nieochrzczoną. Mamy zatem klasyczny przypadek przeszkody różnicy religii. Do ważnego zawarcia małżeństwa jest potrzebna dyspensa od tej przeszkody i ewentualnie dyspensa od formy kanonicznej, gdyby małżeństwo miało być zawierane poza Kościołem katolickim (bez udziału duchownego katolickiego). Bez spełnienia tych warunków małżeństwo zawierane przez katolika byłoby zawarte nieważnie, gdyż strona katolicka nie dopełniła formalności, i wówczas nie zrodziłyby się skutki prawne. W takim przypadku katolik mógłby zawrzeć małżeństwo w Kościele (podobnie jak w przypadku katolików, którzy zawarli tylko ślub cywilny i nawet po rozwodzie mogą zawrzeć małżeństwo sakramentalne). Jeszcze inną formę stanowi możliwość przewidziana w dokumencie Potestas Ecclesiae z 2001 r., według którego w określonych przypadkach Ojciec Święty może rozwiązać takie małżeństwo wskutek przywileju in favorem fidei. W takich sytuacjach potrzebny jest jednak proces, który toczy się na poziomie diecezjalnym, a następnie akta sprawy wysyła się do Stolicy Apostolskiej.
Jestem nauczycielem mianowanym. Pracuję w szkole podstawowej. Od września 2024 r. jest nowa pani dyrektor, która wręczyła mi skierowanie na badania lekarskie do lekarza medycyny pracy (mimo że mam aktualne badania okresowe) z uzasadnieniem: „Zgłasza lęki przed pracą z uczniami”. Nic takiego nie zgłaszałem ani jej, ani innym pracownikom szkoły. Pani dyrektor zasugerowała ponadto, że lekarz medycyny pracy skieruje mnie do psychiatry. Aktualnie mam ważne badania lekarskie i jestem zdrowy. Pani dyrektor stosuje wobec mnie mobbing, dyskryminację, szykanowanie i zastraszanie. Twierdzi, że jak nie pójdę do lekarza, to zwolni mnie dyscyplinarnie. Nie dotrzymuje tajemnicy służbowej, rozpowiada o mojej sprawie nauczycielom. Chce ze mnie na siłę uczynić chorego, a potem zwolnić. Ale w innej szkole nie będą chcieli mnie przyjąć, bo będę miał zszarganą opinię, będę miał wpis w systemie, że leczyłem się psychiatrycznie. W tej szkole pracuję już wiele lat. Kiedy był dyrektor, nie było takich problemów. Nie chcę rezygnować z pracy w tej szkole.
Odpowiedź eksperta Kwestię badań okresowych nauczycieli regulują przepisy Kodeksu pracy oraz Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (DzU nr 69, poz. 332 z późn. zm.).
We wtorek przed południem odbyła się ostatnia, 12. kongregacja generalna kardynałów, poprzedzająca rozpoczynające się jutro konklawe. Zgodnie z przepisami, zaktualizowanymi przez Papieża Franciszka w ubiegłym roku, podczas kongregacji kardynałowie anulowali Pierścień Rybaka oraz ołowianą papieską pieczęć.
W 12. kongregacji generalnej kardynałów, która przed południem odbyła się w Auli Synodalnej na terenie Watykanu, wzięło udział 173 kardynałów, w tym 130 elektorów. Nieobecnych było trzech purpuratów, którzy również wezmą udział w konklawe.
Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze
150. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych potrwa od 6 do 8 maja w Licheniu. W obradach weźmie udział ponad 160 sióstr - przełożonych prowincjalnych i generalnych z około stu żeńskich zgromadzeń zakonnych posługujących w Polsce.
Tematem przewodnim spotkania będzie "Życie konsekrowane w dobie 'popołudnia chrześcijaństwa'. Wezwanie do głębi". W ciągu trzech dni zagadnienie to poprowadzi w formie wykładów S. prof. Beata Zarzycka ZSAPU, profesor uczelni Instytutu Psychologii Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.