Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Oddzielić sacrum od profanum

O umiejętności oddzielania tych sfer mówił do oazowiczów bp Piotr Greger. 16 lipca odprawił Mszę św. dla młodych uczestniczących w wakacyjnej formacji.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czynienia wyraźnych granic między sacrum a profanum domaga się nie tylko wrażliwość religijna, ale nasza chrześcijańska tożsamość – mówił do młodych bp Piotr Greger, komentując ewangelijną scenę o oczyszczeniu przez Jezusa świątyni jerozolimskiej. Podkreślił również, że umiejętności oddzielania sfery sacrum i profanum – poza wieloma innymi wartościami – uczy Ruch Światło-Życie.

– W swoim charyzmacie, opartym na soborowej odnowie biblijnej i liturgicznej, daje nam możliwość i stwarza ogromną szansę odkrywania bogactwa wspólnoty Kościoła. To jest jeden z ruchów będących owocem powiewu Ducha Świętego. Jego celem jest ukształtowanie nowego człowieka, czyli poszukującego – w oparciu o otrzymane od Boga dary i charyzmaty – swojego miejsca w świecie i we wspólnocie ludzi wierzących. Ta kategoria nowości ma pobudzić w nas poczucie odpowiedzialności za Kościół, w którym żyjemy, dojrzewamy i wzrastamy ku pełni Chrystusowej doskonałości – mówił do młodych, przy okazji wspominając swoje zaangażowanie w Ruch Światło-Życie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Liturgiczna celebracja w katedrze odbyła się w ramach wakacyjnych rekolekcji oazowych prowadzonych – ze względu na epidemię – w niecodzienny sposób. W normalnych warunkach rekolekcje odbywają się zazwyczaj w przygotowanych do tego ośrodkach kościelnych, ewentualnie w przystosowanych do wypoczynku placówkach oświatowych. Pandemia pokrzyżowała jednak wakacyjne plany. Aby kontynuować oazowy cykl formacyjny przy jednoczesnym zachowaniu zasad bezpieczeństwa rekolekcyjne spotkania zorganizowano w wybranych miejscach diecezji, m.in. w Bielsku-Białej, Cieszynie, Andrychowie, Kętach, Żywcu.

Wakacyjne rekolekcje oazowe są istotną częścią formacji wieńczącą całoroczną pracę młodzieży w parafialnych wspólnotach.

2020-07-28 10:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ożywić ducha miłosierdzia – 41. Kongregacja Odpowiedzialnych Ruchu Światło–Życie

Troska o pogłębianie charyzmatu oraz wezwanie do ożywienia ducha „miłosierdzia czynu, słowa i modlitwy” towarzyszą 41. Kongregacji Odpowiedzialnych Ruchu Światło – Życie. W czterodniowym spotkaniu na Jasnej Górze uczestniczy ponad 800 osób. Obecni są także goście z zagranicy.

- Posługa miłosierdzia to zagadnienie, które musimy odkryć i pogłębić – podkreśla Krzysztof Jankowiak, rzecznik ruchu Światło-Życie. „Wśród rozmaitych diakonii zaproponowanych przez założyciela była także diakonia miłosierdzia. O ile inne diakonie zdołały się przez te lata rozwinąć, o tyle diakonia miłosierdzia była przez dłuższy czas dla nas zadaniem do podjęcia. I rzeczywiście od około 10 lat zaczynają powstawać w diecezjach diakonie miłosierdzia, w zeszłym roku powstała Centralna Diakonia Miłosierdzia. Ja tu mówię o strukturze, ale ta struktura animuje życie, pobudza konkretne działania” – wyjaśnia rzecznik.
CZYTAJ DALEJ

Masowa likwidacja szkół wiejskich

2025-04-04 23:53

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ministerstwo Edukacji Narodowej z jednej strony zapewnia, że szkoły powinny być blisko uczniów, a z drugiej – daje ciche przyzwolenie na ich masowe zamykanie.

Lubelszczyzna stała się symbolem tej politycznej hipokryzji, bo właśnie tam kurator zgodził się na likwidację większej liczby szkół niż rok wcześniej zlikwidowano w całej Polsce. W województwie mazowieckim do Kuratorium Oświaty w Warszawie wpłynęło 13 wniosków o likwidację szkół. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej ma wdrażać projekty, które mają rzekomo ratować edukację na wsi. Czym jednak jest to całe spóźnione „ratowanie"? Czy zwykłą zasłoną dymną? Czy naprawdę nie dzieje się nic niebywałego? Dla setek uczniów i nauczycieli, którzy właśnie dowiedzieli się, że ich szkoła znika z mapy edukacyjnej, jest to zapewne bardzo pocieszające.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję