Reklama

Kościół

A co z prawami człowieka?

Niedziela Ogólnopolska 38/2020, str. 12

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Wydawnictwo Biały Kruk/Adam Bujak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Żaden papież nie poświęcił tyle miejsca w swoim nauczaniu prawom człowieka, co Jan Paweł II. Za najważniejsze z nich uważał prawo do wolności sumienia. To nauczanie wyrastało z przekonania Karola Wojtyły o niezbywalnej godności każdego człowieka, równości i wolności wszystkich ludzi. W encyklice Evangelium vitae tłumaczył: „Teoria praw człowieka opiera się właśnie na uznaniu faktu, że człowiek, inaczej niż zwierzęta i rzeczy, nie może podlegać niczyjemu panowaniu”. Jan Paweł II przekonywał o tym na najważniejszych forach świata i w miejscach, gdzie te prawa były łamane. Papież wszędzie upominał się o ich przestrzeganie, uznawał je bowiem za warunek wolności, sprawiedliwości i pokoju. Występował jako rzecznik uciśnionych. Był sumieniem tego świata.

Reklama

Niezwykle istotną rolę w wymiarze powszechnym odegrało jego pierwsze wezwanie: „Nie lękajcie się!”, z inauguracji pontyfikatu 22 października 1978 r., które ośmieliło ludzi, zwłaszcza w krajach totalitarnych, do podjęcia oporu wobec władzy i walki o prawa obywatelskie. Ten wielki temat swojego nauczania Jan Paweł II rozpoczął 7 czerwca 1979 r. na terenie byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz. Papież powiedział wówczas: „Czyż ktoś na świecie może się jeszcze dziwić, że papież, który tu, na tej ziemi urodził się i wychował (...), pierwszą encyklikę swego pontyfikatu zaczął od słów Redemptor hominis – i że poświęcił ją w całości sprawie człowieka, godności człowieka, zagrożeniom człowieka – prawom człowieka wreszcie! Niezbywalnym prawom, które tak łatwo mogą być podeptane i unicestwione... przez człowieka!”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przestrzeganie praw człowieka papież uznawał za warunek osiągnięcia wolności, sprawiedliwości, pokoju. Te akcenty znalazły się w słynnym przemówieniu Jana Pawła II na forum ONZ, 2 października 1979 r. Papież poddał wówczas analizie najważniejsze prawa człowieka. Jan Paweł II zasłużył tym wystąpieniem na miano duchowego przywódcy ludzkości, bo wywołało ono niezwykły rozgłos na całym świecie, a w Stanach Zjednoczonych przyczyniło się do jego niebywałej popularności. Papież przypomniał wszystkie prawa człowieka wymienione w Powszechnej deklaracji praw człowieka z 1948 r. i wskazał na konieczność ich przestrzegania.

Jan Paweł II wyraźnie zwrócił uwagę na to, że równouprawnienie oznacza zarówno wykluczenie różnych form uprzywilejowania jednych, jak i dyskryminacji innych, czy to synów tego samego narodu, czy ludzi różnego pochodzenia, rasy, narodów i poglądów.

Gdy papież powiedział, że niektóre państwa podpisały międzynarodowe konwencje i oficjalnie głoszą przestrzeganie swobód obywatelskich, w tym wolności sumienia, odczytano to jako wyraźną aluzję do krajów bloku wschodniego.

Jan Paweł II z determinacją walczył o przestrzeganie prawa do wolności religijnej w krajach podległych ZSRR. Widać to na przykładzie jego starań o prawo do istnienia dla zdelegalizowanej przez władze sowieckie Cerkwi greckokatolickiej, zepchniętej do podziemia i prześladowanej. Papież, podczas tajnego spotkania z Radą Główną Episkopatu Polski 6 czerwca 1979 r. na Jasnej Górze, wyraźnie powiedział, że Kościół greckokatolicki nie będzie kartą przetargową w relacjach ekumenicznych z patriarchatem moskiewskim. Wcześniej, 24 stycznia 1979 r., podczas prywatnej audiencji dla Andrieja Gromyki, ministra spraw zagranicznych ZSRR, upomniał się o prawa dla grekokatolików w Związku Radzieckim. Zdumiony śmiałością swego rozmówcy, nieugięty minister powiedział po spotkaniu z papieżem: „Nikt tak ze mną nie rozmawiał”.

Papież, walcząc słowem Ewangelii o prawa człowieka, przyczynił się do demontażu ustroju totalitarnego w Europie Środkowo-Wschodniej, choć on sam podkreślił, że to „Bóg zwyciężył na Wschodzie”. U schyłku życia, 17 maja 2003 r. gdy odbierał doktorat rzymskiego Uniwersytetu La Sapienza, Jan Paweł II powiedział: „Przez wszystkie lata pasterskiej służby Kościołowi uważałem zawsze, że moja misja nakazuje mi poświęcać wiele uwagi obronie praw człowieka, a to ze względu na ich ścisły związek z dwiema podstawowymi wartościami chrześcijańskiej moralności: godnością osoby i pokojem”.

2020-09-16 11:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pamięć o papieżu Polaku

W Wielki Piątek minęła 16. rocznica śmierci Jana Pawła II. W biłgorajskim kościele, któremu patronuje, przygotowano modlitewne czuwanie przy grobie Pańskim.

Młodzi ludzie przypomnieli jego nauczanie, a odwołując się do Pisma Świętego, przybliżyli symbolikę krzyża i cierpienia oraz ofiarę Jezusa Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Papież Franciszek został pochowany w bazylice Matki Bożej Większej

2025-04-26 14:57

[ TEMATY ]

pogrzeb

msza pogrzebowa

Bazylika Matki Bożej Większej

śmierć Franciszka

PAP/EPA

Trumna z ciałem Papieża Franciszka

Trumna z ciałem Papieża Franciszka

W bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie odbył się pogrzeb papieża Franciszka, zmarłego 21 kwietnia w wieku 88 lat, po 12 latach swego pontyfikatu. Ojciec Święty został pochowany w pobliżu kaplicy z ikoną Matki Bożej Salus Populi Romani (Ocalenie Ludu Rzymskiego), która była mu szczególnie bliska. Od tej pory w tej świątyni znajdują się groby siedmiu następców św. Piotra.

Na schodach bazyliki trumnę z ciałem Franciszka powitało kilkadziesiąt osób - bezdomnych, ubogich, migrantów, więźniów. Każdy z nich trzymał w rękach symbol pożegnania - białą różę. W ten sposób osoby najbardziej zmarginalizowane otrzymały przywilej pożegnania się jako ostatni z papieżem, który zawsze upominał się o ich prawa i dbał o to, by ich dostrzegano. 
CZYTAJ DALEJ

Jednak JEST. Pełne symboli pożegnanie papieża Franciszka

2025-04-26 21:43

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

śmierć Franciszka

Red

Wiatr przekładał karty otwartego Ewangeliarza leżącego na trumnie papieża Franciszka – podobnie zresztą jak w czasie Mszy świętej żałobnej św. Jana Pawła II (wtedy księga ostatecznie się zamknęła). Powiew wiatru – obok ognia i gołębicy – to w kulturze chrześcijańskiej symbol Ducha Świętego. Ten obraz na pewno pozostanie mi w pamięci, jako wymowny znak dla współczesnego świata i świadectwo tego, że – jak głosi Ewangelia – „Duch wieje, kędy chce”. W świat poszła bardzo konkretna katecheza, zatrzymaliśmy się na chwilę - w obliczu majestatu śmierci.

To ważne, że msza święta pogrzebowa była sprawowana w dostojnym języku łacińskim – na znak powszechności Kościoła. Trafnie była dobrana Ewangelia – o powołaniu Piotra, urzekała też homilia, w której kardynał Giovanni Battista Re przypomniał, że Franciszek w każdej niemal publicznej wypowiedzi prosił, by się za niego modlić, tymczasem – jak mówił dziekan Kolegium Kardynalskiego - „teraz, kochany Papieżu Franciszku, prosimy Cię o modlitwę za nas i prosimy, abyś z nieba błogosławił Kościołowi, błogosławił Rzymowi, błogosławił całemu światu, tak jak to uczyniłeś w ostatnią niedzielę z balkonu tej Bazyliki”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję