Reklama

Niedziela Świdnicka

Rok niepewności

Zakończony parę dni temu rok szkolny upłynął pod znakiem pytań i niepewności. Taki sposób pracy był wymagający nie tylko dla uczniów i ich rodziców, ale też dla nauczycieli.

Niedziela świdnicka 26/2021, str. I

[ TEMATY ]

on‑line

nauka zdalna

Hubert Gościmski

Umiejętności zdobyte w czasie zdalnej nauki przydadzą się uczniom w przyszłości

Umiejętności zdobyte w czasie zdalnej nauki przydadzą się uczniom w przyszłości

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Praca podczas lekcji online wyglądała inaczej niż w stacjonarnej szkole. Uczniowie musieli nauczyć się samodyscypliny, a nauczyciele – pracy z nowymi technologiami. Pojawiały się także różne trudności.

– Bardzo męczące było siedzenie przed ekranem komputera. Przeprowadzenie lekcji to jedno, ale przygotowanie do nich oraz sprawdzenie prac uczniów zajmowało kolejne godziny – opisuje Iwona Juźwa, nauczycielka języka angielskiego w II LO w Świdnicy. – Brakowało mi kontaktu wzrokowego z uczniami. Niewielu włączało kamery, a trudno jest prowadzić rozmowę, gdy nie widać twarzy rozmówcy i jego emocji – dodaje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ważne było też, aby każde dziecko miało dostęp do potrzebnego sprzętu.

– Staraliśmy się otoczyć opieką wszystkich uczniów. Jeśli otrzymywaliśmy informacje o trudnościach z dostępem do internetu czy komputera, to staraliśmy się taki problem w miarę naszych możliwości rozwiązać – podkreśla Marcin Kruk, wicedyrektor Szkoły Podstawowej w Jaworzynie Śl.

Zajęcia dodatkowe

Inaczej wyglądały również zajęcia dodatkowe. Julii, tegorocznej absolwentce świdnickiej Szkoły Muzycznej, lekcje zdalne nie przysporzyły większych problemów. Zajęcia prowadzono w sposób jasny i zrozumiały, można było poczuć się prawie jak w klasie.

Reklama

– Dużo czasu poświęciłam na przygotowania do egzaminów końcowych, ale one niestety się nie odbyły. Zostały za to zorganizowane dwa koncerty, klas danego instrumentu i absolwentów, na których zaprezentowaliśmy zdobyte umiejętności. Cieszę się też, że mogliśmy wrócić choć w ostatnim miesiącu, gdyż była okazja, aby pożegnać się z klasą i nauczycielami – opisuje Julia.

Egzaminy

Dla uczniów kończących szkołę kluczowe było także przygotowanie do egzaminów.

– Wykonaliśmy dużo testów i dzięki zajęciom online mieliśmy więcej czasu na naukę trzech przedmiotów egzaminacyjnych. Zdalna nauka nie była dla mnie przeszkodą w przygotowaniach, a same egzaminy zostały przeprowadzone bez problemu – mówi Oliwia, absolwentka szkoły podstawowej.

Natomiast Iwona Juźwa zauważa, że maturzyści przygotowywali się przede wszystkim do egzaminów z przedmiotów potrzebnych im na studia. Nauczyciele organizowali konsultacje w szkole, maturzyści pisali więcej niż zazwyczaj próbnych testów maturalnych. W organizacji pomogło także doświadczenie po zeszłorocznych egzaminach.

Powrót do szkoły

W połowie maja uczniowie stopniowo zaczęli wracać do szkół. Czas ten był okazją do integracji klas oraz weryfikacji umiejętności nabytych po nauce zdalnej.

– Niektóre dzieci poradziły sobie świetnie, inni mieli trochę zaległości. Widać jednak, że uczniowie przyłożyli się do nauki i systematycznie pracowali w domu. Okres nauki zdalnej nie był czasem zmarnowanym, wiele zdobytych wtedy umiejętności zostanie z uczniami na dłużej. Nauczyciele natomiast poznali lepiej możliwości, jakie daje wykorzystywanie nowych technologii – zaznacza Marcin Kruk.

2021-06-22 14:25

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bernardyńskie szkoły online

Niedziela łódzka 23/2020, str. VI

[ TEMATY ]

nauczanie

pandemia

on‑line

Marek Rubajczyk

Lekcja prowadzona online

Lekcja prowadzona online

Od chwili ogłoszenia w marcu 2020 r. informacji o zagrożeniu pandemią wiele dziedzin życia uległo głębokiej reorganizacji. Edukacja okazała się jedną z tych, które najgłębiej doświadczyły zmiany.

Nauka online, jakkolwiek rozumiana, obnażyła wiele: braki sprzętowe, niedostateczną przepustowość łącz internetowych, brak doświadczenia nauczycieli i uczniów w kształceniu online czy chaos w obszarze organizacyjnym i decyzyjnym władz oświatowych. Jednak sytuacja ta uświadomiła jeszcze jedną kwestię: system edukacji istniał obok rzeczywistości XXI wieku, nie korzystał powszechnie z narzędzi, bez których wiele osób nie wyobraża sobie funkcjonowania w miejscu pracy. Paradoksalnie pandemia przyczyniła się do unowocześnienia i podniesienia atrakcyjności edukacji.
CZYTAJ DALEJ

Dania/Premier o dronach nad lotniskiem w Kopenhadze: to atak na naszą infrastrukturę krytyczną

2025-09-23 10:26

[ TEMATY ]

lotnisko

Dania

PAP

To, co widzieliśmy w poniedziałek, to najpoważniejszy dotąd atak na infrastrukturę krytyczną Danii - oświadczyła we wtorek premier Mette Frederiksen, komentując obecność dronów nad lotniskiem w Kopenhadze.

Szefowa duńskiego rządu podkreśliła, że „nie wyklucza się żadnych opcji dotyczącego tego, kto za tym stoi”.
CZYTAJ DALEJ

Trump: państwa NATO powinny zestrzeliwać rosyjskie samoloty naruszające ich przestrzeń powietrzną

2025-09-23 20:06

[ TEMATY ]

Donald Trump

państwa NATO

rosyjskie samoloty

PAP

Donald Trump w siedzibie ONZ

Donald Trump w siedzibie ONZ

Prezydent USA Donald Trump twierdząco odpowiedział na pytanie, czy państwa NATO powinny zestrzeliwać rosyjskie samoloty naruszające ich przestrzeń powietrzną. Stwierdził, że USA wsparłyby sojuszników, „zależnie od okoliczności”.

Pytany podczas spotkania z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim w siedzibie ONZ, czy myśli, że państwa NATO powinny zestrzeliwać rosyjskie samoloty naruszające ich przestrzeń powietrzną, Trump odparł: „Tak, tak myślę”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję