Reklama

Elementarz biblijny

Wybrani, aby odziedziczyć królestwo

Niedziela Ogólnopolska 36/2021, str. V

Adobe.Stock.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czytanym dziś fragmencie Listu św. Jakuba pojawia się stwierdzenie, że Bóg wybrał ubogich tego świata na bogatych w wierze i na dziedziców królestwa przyobiecanego tym, którzy Go miłują (por. Jk 2, 5). W wypowiedzi tej szczególnie interesujące wydają się dwie prawdy. Pierwsza mówi o Bożym wyborze, druga – o odziedziczeniu królestwa. Idea Bożego wyboru jest jedną z głównych, które pojawiają się na kartach Pisma Świętego. Bóg wybiera sobie ludzi, którzy uczestniczą w realizacji Jego planu zbawienia. W sposób szczególny owa idea wyboru wiąże się z ludem Izraela, który staje się ludem wybranym. Ciekawie ujmuje to Księga Powtórzonego Prawa, w której Bóg przez Mojżesza wskazuje, że podstawowym motywem dokonanego przez Boga wyboru była Jego miłość. Bóg wybiera człowieka nie dlatego, że człowiek na to zasługuje (por. Pwt 7, 7), ale dlatego (i tylko dlatego), że Bóg kierujący się miłością tak zadecydował (por. Pwt 10, 15). W Nowym Testamencie ten Boży wybór nie jest ograniczony tylko do etnicznego Izraela, ale rozszerza się na wszystkich ludzi.

Boży wybór domaga się odpowiedzi ze strony człowieka, tzn. przyjęcia odpowiedniej postawy, przede wszystkim wobec Boga. Chodzi tu o postawę pokory (por. hymn Magnificat – Łk 1, 46-55; 1 Kor 1, 27-28). W czytanym Liście św. Jakuba postawa ta została określona jako „ubóstwo” („ubodzy” – gr. hoi ptochoi). Trzeba jednak pamiętać, że biblijne ubóstwo oznacza właściwą relację człowieka wobec dóbr doczesnych. Nie zawsze wskazuje ono na brak tych dóbr, ale podkreśla ich traktowanie jako daru otrzymanego od Boga, którym należy się dzielić z innymi. Na tym polega pokora.

Druga idea odnosi się do odziedziczenia królestwa. Jest ona, podobnie jak idea wyboru, jednym z najważniejszych tematów biblijnych. Na kartach ST „dziedzictwo” (gr. kleronomia) odnosi się przede wszystkim do ziemi obiecanej, którą lud Izraela ma odziedziczyć (por. Joz 11, 23; 13, 7. 14). W NT wspomniane dziedzictwo oznacza już coś więcej niż tylko ziemię. Oznacza rzeczywistość określaną jako królestwo Boże, czyli przestrzeń, w której człowiek będzie tworzył z Bogiem doskonałą wspólnotę. Królestwo to było w centrum nauczania Jezusa (por. Mt 12, 28; Mk 1, 15; Łk 17, 21). Jego pełna realizacja dokona się przy powtórnym przyjściu Jezusa (Mt 25, 31. 34). Wyrażenie „odziedziczyć królestwo” oznacza właśnie udział w tej pełnej realizacji królestwa (1 Kor 6, 9. 10; 15, 50; Ga 5, 21). Nie dokonuje się on z automatu, ale zostaje nadany tym, którzy odpowiedzą pozytywnie na Boże wezwanie. Wybrzmiewa to dobrze w Ef 5, 5, gdzie pojawia się katalog postaw (jeden z wielu w NT), które wykluczają nas z udziału w realizacji królestwa (w Ef są to m.in. rozpusta, skąpstwo, bałwochwalstwo).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-08-31 12:08

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Lepsza cząstka

2025-07-16 17:18

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

pl.wikipedia.org

Niewielka miejscowość Betania, której nazwa tłumaczy się jako „dom biednych”, była świadkiem interesujących wydarzeń w życiu Jezusa. Tu mieszkała zaprzyjaźniona z Jezusem rodzina, a dokładniej dwie siostry i brat, Maria, Marta i Łazarz. Gdy Nauczyciel pielgrzymował do Jerozolimy na uroczystości świąteczne, zatrzymywał się w ich domu.

Często pewnie rozmowy przeciągały się długo w noc, a cienie żywo dyskutujących postaci figlowały na białych ścianach w świetle oliwnych lampek. Jedną z takich scen skrupulatnie relacjonuje Łukasz: „W dalszej ich podróży przyszedł do jednej wsi. Tam pewna niewiasta, imieniem Marta, przyjęła Go do swego domu. Miała ona siostrę, imieniem Maria, która siadła u nóg Pana i przysłuchiwała się Jego mowie. Natomiast Marta uwijała się koło rozmaitych posług. Przystąpiła więc do Niego i rzekła: ‘Panie, czy Ci to obojętne, że moja siostra zostawiła mnie samą przy usługiwaniu? Powiedz jej, żeby mi pomogła’. A Pan jej odpowiedział: ‘Marto, Marto, troszczysz się i niepokoisz o wiele, a potrzeba tylko jednego. Maria obrała najlepszą cząstkę, której nie będzie pozbawiona’” (Łk 10,38-42).
CZYTAJ DALEJ

Dobrowolnie poszli na pewną śmierć. Bł. Achilles Puchała i Herman Stępień OFM

[ TEMATY ]

patron dnia

pl.wikipedia.org

Bł. Achilles Puchała

Bł. Achilles Puchała

Józef Puchała przyszedł na świat 18 marca 1911 r. we wsi Kosina koło Łańcuta. Wychowywał się w średniozamożnej, rolniczej rodzinie. W gimnazjum wstąpił do Rycerstwa Niepokalanej. W 1927 r. został przyjęty we Lwowie do franciszkanów konwentualnych. Otrzymał zakonne imię Achilles.

Śluby wieczyste złożył w 1932 r., a następnie rozpoczął studia filozoficzno-teologiczne w Krakowie. W 1936 r. przyjął święcenia kapłańskie i jeszcze przez rok kontynuował studia.
CZYTAJ DALEJ

Z Węgier do Łagiewnik

2025-07-20 13:47

Małgorzata Pabis

Przez dziewięć dni pątnicy pokonali 269 km!

Trzynasta Międzynarodowa Piesza Pielgrzymka z Hidasnemeti (Węgry) dotarła w sobotę, 19 lipca, do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję