Reklama

Porady

Nasze zdrowie

Ile waży uczniowski tornister?

Odpowiedź na zadane w tytule pytanie brzmi: najczęściej za dużo.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na przestrzeni lat w szkołach zmieniały się programy, podręczniki i listy lektur. Nie zmienił się natomiast nadmierny ciężar zeszytów, książek i pomocy szkolnych dźwiganych przez uczniów w plecakach, teczkach i torbach. Problem, który znany był za czasów dziadków, potem rodziców, dotyczy również kolejnego pokolenia dzieci i młodzieży. Kilka lat temu minister edukacji narodowej zainaugurował w jednej z warszawskich szkół akcję edukacyjną Ogólnopolski Dzień Tornistra, której celem jest zwrócenie uwagi na ciężar plecaków noszonych przez uczniów do i ze szkoły. Nie skończyło się na akcji – zostały wydane rozporządzenia obligujące dyrekcje do zapewnienia uczniom w szkole miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych, np. szafek lub półek do indywidualnego użytku.

Badania przeprowadzone w kilku śląskich szkołach, w grupie 332 uczniów w wieku od 6 do 9 lat, świadczą, że sprawa nie wygląda dobrze. W badanej grupie najmłodszych uczniów waga tornistra wraz z zawartością zmieniała w poszczególnych dniach, a średnio wynosiła 3,57¹0,58 kg. Najcięższy tornister w tej grupie dzieci ważył 6,63 kg! Także w ocenie 77% rodziców spakowane tornistry ich dzieci były ciężkie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pojawia się pytanie: jaka powinna być dopuszczalna waga uczniowskiego tornistra z zawartością? Zalecenie Głównego Inspektora Sanitarnego mówi, że waga tornistra nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała jego właściciela. Autorki wspomnianego badania przekonują, że zalecenie to za mało. Powinna zostać ustanowiona obligatoryjna norma, a jej granica powinna wynosić 10% masy ciała ucznia. – W większości krajów europejskich ciężar tornistra o masie względnej przekraczającej 10% uznawany jest za szkodliwy dla zdrowia, gdyż może prowadzić do wad postawy i bólu kręgosłupa – uważa współautorka badania dr n. med. Jolanta Malinowska-Borowska, adiunkt w Zakładzie Toksykologii i Ochrony Zdrowia w Środowisku Pracy, Wydziału Nauk o Zdrowiu w Bytomiu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Co sprawia, że uczniowskie tornistry są przeciążone? Problem zaczyna się od wagi samego tornistra. Z przeprowadzonego badania wynika, że oprócz lekkich, ważących mniej niż kilogram, tornistrów, zdarzają się modele ważące nawet 2,5 kg. Rodzice, pytani o kryteria decydujące o wyborze plecaka, najczęściej wskazują: usztywnienie jego tylnej ścianki, obecność wielu przegródek, kolor i markę. Warto jednak, by przy wyborze plecaka uwzględniano również jego wagę, a takie kryterium zadeklarowało tylko 15% rodziców.

Zawartość tornistra to książki i zeszyty, a także: przybory do wychowania plastycznego i technicznego, obuwie zmienne, strój na w-f, drugie śniadanie, telefon komórkowy, tablet, a często także dodatkowe „skarby”. U dzieci z najmłodszych klas konieczne jest sprawdzanie przez rodziców zawartości plecaka i eliminowanie zbędnych przedmiotów. Ciekawostką jest, że z przeprowadzonego badania wynika, iż dziewczynki mają tendencję do zabierania do szkolnych plecaków większej liczby przedmiotów niż chłopcy.

Zagrożenia, które wynikają z noszenia na plecach nadmiernego balastu, są znane. Na bieżąco to większe zmęczenie i niedotlenienie, a w dalszej perspektywie – wady postawy, bóle pleców i kolan. Początek roku szkolnego, spotkania z rodzicami to dobry czas, by zadbać w szkole o miejsce, w którym można pozostawić obuwie zmienne, strój do wychowania fizycznego itp. Warto przypomnieć nauczycielom, by na zakończenie lekcji informowali, czy podręcznik będzie potrzebny w domu, czy też można zostawić go na półce w szkole. Kolejny Ogólnopolski Dzień Tornistra przypada 1 października. Może uda się do tego czasu opracować strategię zredukowania ciężaru noszonego codziennie przez uczniów do i ze szkoły. /akw

2021-09-07 11:14

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Marek Jurek: należy wypowiedzieć Konwencję Stambulską

[ TEMATY ]

szkoła

Andrzej Tarwid

Marek Jurek

Marek Jurek

„Tęczowy Piątek” to kolejny sygnał ostrzegawczy przed rozszerzającą się w polskich szkołach „rewolucją gender” – twierdzi marszałek Marek Jurek, obecnie poseł do Parlamentu Europejskiego. Jego zdaniem władze powinny jak najszybciej wypowiedzieć Konwencję Stambulską, tworzącą zamęt pojęciowy w obowiązujących w Polsce normach wychowawczych i prawnych.

Jak twierdzi Marek Jurek „Tęczowy Piątek” to kolejny przykład akcji, której celem jest wywrócenie dotychczasowego modelu wychowania, opartego na szacunku dla rodziny, dla wartości, na których się życie rodzinne opiera, i szerzej – na kulturze chrześcijańskiej. Zwraca uwagę, że inicjatorzy wykorzystują wzmożenie konfliktu politycznego w Polsce. – A ten konflikt może rykoszetem uderzyć w najważniejsze wartości społeczne jak rodzina, wychowanie, tradycja historyczna, czy w najważniejsze instytucje, jak wspólnota Kościoła – zaznacza polityk.
CZYTAJ DALEJ

W Sejmie o postawach rodzicielskich młodych Polaków

2025-11-06 16:08

[ TEMATY ]

młodzi

sejm

rodzicielstwo

pixabay.com

Rodzicielstwo jest dziś postrzegane bardziej jako "zaplanowane przedsięwzięcie" niż "naturalny etap", choć decyzję o byciu rodzicem kobiety podejmują wcześniej niż mężczyźni. O wynikach pogłębionego badania jakościowego na temat motywacji rodzicielskich Polek i Polaków w kontekście społeczno-kulturowym rozmawiano w czwartek w Sejmie.

Badania jakościowe na temat motywacji rodzicielskich Polek i Polaków w kontekście społeczno-kulturowym przeprowadziła firma badawcza Badania i Działania we współpracy z ARC Rynek i Opinia oraz PBS. Omówiono je na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. przyszłości demograficznej Polski.
CZYTAJ DALEJ

Rzeszów/ Studenci lotnictwa i kosmonautyki moją nowe laboratorium dydaktyczne

2025-11-06 16:04

[ TEMATY ]

studenci

Rzeszów

lotnictwo

kosmonautyka

Karol Porwich/Niedziela

Studenci kierunku lotnictwo i kosmonautyka na Politechnice Rzeszowskiej mają nowe laboratorium dydaktyczne. Będą mogli w nim rozwijać umiejętności inżynierskie w zakresie projektowania i wykonawstwa nowoczesnych układów awioniki.

Nowe laboratorium zostało sfinansowane przez firmę Boeing. To efekt wieloletniej współpracy pomiędzy tą firmą a Politechniką Rzeszowską, której celem jest tworzenie przyjaznych warunków edukacyjnych, umożliwiających kształcenie inżynierów zdolnych do rozwiązywania wyzwań przyszłości w branży lotniczej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję