Reklama

Europa

Jak wyleczyć Europę?

W Watykanie odbyło się spotkanie przywódców politycznych i ekspertów przed szczytem G20.

Niedziela Ogólnopolska 44/2021, str. 22

[ TEMATY ]

Europa

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dwudniowa konferencja Healing Patient Europe, która została zorganizowana na Watykanie przez Papieską Akademię Nauk Społecznych, Stowarzyszenie Pacjent Europa oraz Centrum Myśli Jana Pawła II, zgromadziła w dniach 7-8 października światowych liderów nauki i polityki. Filozofów, teologów, ekonomistów, analityków, przedstawicieli ruchów zawodowych i ekologicznych. W pięciu sesjach panelowych dyskutowano na tematy związane z kryzysem ekonomicznym, ekologicznym i zdrowotnym oraz ze skutkami, które dzisiaj, w czasie pandemicznym, ponoszą obywatele Europy i świata. Debata toczyła się wokół pytań: jak bronić godność ludzką i prawa człowieka w czasie pandemii i kryzysów klimatycznych? Czy bezpośrednia pomoc finansowa dla obywateli może uzdrowić Europę i zażegnać kryzys zdrowotny, ekonomiczny i polityczny? Jak sprawić, by ożywienie gospodarcze i zielona transformacja w Europie były sprawiedliwe? Dlaczego świat potrzebuje ogólnodostępnej szczepionki i opieki zdrowotnej?

Reklama

– Pierwsze wnioski płynące ze spotkania – jak informuje dr hab. Dominika Żukowska-Gardzińska z Centrum Myśli Jana Pawła II – łączy przekonanie, że w celu ochrony godności osoby konieczne są działania podejmowane systemowo na różnych poziomach aktywności społeczeństwa. Najważniejsze przesłanie to przekonanie europejskich decydentów, że nie musimy i nie możemy normalizować kryzysu. Innowacyjność, o której tyle się mówi, także w kontekście produkcji szczepionek i narzędzi zapobiegania skutkom pandemii, powinna dotyczyć również życia wspólnotowego. Potrzebujemy renesansu w myśleniu o wspólnocie. Odnowy wymaga także etos pracy. On kształtuje człowieka, a nie tylko zabezpiecza wartości utylitarne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Obecny na konferencji prof. Rocco Buttiglione, reprezentujący Papieską Akademię Nauk Społecznych – kontynuuje dr Żukowska-Gardzińska – silnie akcentował, że ruchy oddolne, spontaniczna aktywizacja obywateli nie mogą się opierać na irracjonalności, ale powinny bazować na racjonalności wypływającej z dialogicznego łączenia interdyscyplinarnych głosów. Ekonomista prof. Stefano Zamagni podkreślił natomiast, że potrzebujemy kompromisu między indywidualnymi wartościami, które promuje współczesna kultura, a dobrem wspólnym, rozumianym jako mądry pomost między wartością a jakością życia człowieka i wspólnoty. Uczestniczka konferencji puentuje: – Podczas debaty starano się przenieść na wymiar praktyczny takie pojęcia jak solidarność i wyobraźnia miłosierdzia. I wobec takiej perspektywy podjęto wątki: zniesienia patentów, dostępności szczepień i roli kapitału w procesie minimalizowania kryzysu; negatywnych skutków zielonej transformacji; zbyt dużych przy obecnych możliwościach komunikacyjnych i logistycznych różnic w radzeniu sobie z pandemią w krajach globalnego południa; ochrony pracowników nie tylko pod kątem prawa do pracy i płacy, ale także ich stabilności i trwałości; godnych warunków funkcjonowania w czasie wolnym; bardziej skutecznej opieki medycznej w kontekście chorób innych niż powikłania po COVID-19.

W konferencji wzięli udział m.in.: David Sassoli – przewodniczący Parlamentu Europejskiego IX kadencji, La´szlo´ Andor – węgierski ekonomista, Johannes Hahn – austriacki polityk, Nisreen Alwan – brytyjsko-iracka badaczka zdrowia publicznego, Philippe Lamberts – belgijski polityk, Aleksander Temkin – działacz społeczny i filozof.

Wnioski z konferencji zostaną przekazane podczas obrad przywódców szczytu G20, którego gospodarzem w tym roku są Włochy.

2021-10-26 12:17

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Muskus: „nie” dla Europy egoizmu, „tak” dla Europy otwartego i miłosiernego serca

Naszą życzliwą postawą i ofiarnością powiedzmy głośno „nie” Europie egoizmu i powiedzmy „tak” Europie otwartego i miłosiernego serca – apelował bp Damian Muskus OFM do uczestników spotkania modlitewnego w intencji pokoju dla Europy, które odbyło się nad Wisłą w Krakowie. Na Bulwarze Czerwieńskim zgromadziły się setki krakowian i turystów.

Msza św. odprawiona została na barce „Nimfa”, przed którą zgromadzili się krakowianie i turyści. Podczas Eucharystii modlono się w intencji Europy, ale również za wszystkie narody cierpiące w wyniku konfliktów zbrojnych i prześladowań. W sposób szczególny uczestnicy modlitwy nad brzegami Wisły polecali w swoich modlitwach papieża-emeryta, którego patronem jest św. Benedykt.
CZYTAJ DALEJ

Rocznica objawienia cudownego medalika

[ TEMATY ]

Cudowny Medalik

pl.wikipedia.org

Cudowny medalik jako medalik Niepokalanego Poczęcia znany jest wielu ludziom wiary na całym świecie, szczególnie członkom Rycerstwa Niepokalanej. 27 listopada 1830 r. Najświętsza Maryja Panna objawiła się świętej Katarzynie Labouré w kaplicy Sióstr Miłosierdzia przy rue du Bac w Paryżu. Niepokalana poleciła św. Katarzynie rozpowszechniać medalik według przedstawionego wzoru. Papież Leon XIII 23 lipca 1894 r. ustanowił święto Najświętszej Maryi Panny objawiającej cudowny medalik.

„27 listopada 1830 roku, w sobotę przed pierwszą niedzielą adwentu, o godz. 17.30, gdy zapadło milczenie po przeczytaniu pierwszej części tekstu rozmyślania, usłyszałam szelest, jaki wydaje poruszana jedwabna suknia, pochodzący od strony ambony, z miejsca, na którym zawieszony jest obraz świętego Józefa. Gdy spojrzałam w tamtą stronę, ujrzałam Najświętszą Dziewicę, stojącą na wysokości obrazu świętego Józefa. Jej postać była wyraźnie widoczna. Ubrana była w białą jedwabną suknię, błyszczącą jak jutrzenka. Miała również biały, długi welon sięgający do stóp. Pod welonem można było dostrzec włosy. Twarz pozostawała niezasłonięta. Oczy miała wzniesione ku niebu. Stopy opierały się na kuli, czy raczej na półkuli, w każdym razie widziałam tylko połowę kuli. Inną kulę Najświętsza Dziewica trzymała w dłoniach, ułożonych w sposób naturalny na wysokości piersi. Ta kula oznaczała glob ziemski. Cała postać promieniowała takim pięknem, że nie potrafię tego opisać.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Piotr Pawlukiewicz: Kochani, my tutaj, na ziemi, jesteśmy tylko na chwilę

2024-11-27 08:41

[ TEMATY ]

ks. Piotr Pawlukiewicz

Fragment okadki książkim "Przestań się bać"

Po to zaliczamy teraz te wszystkie spowiedzi, po to czytamy Biblię, po to się kształcimy, po to doskonalimy się w miłości, żeby kiedyś pojechać z całą rodziną do nieba - mówił ks.Pior Pawlukiewicz.

„Nie szukajcie chleba ziemskiego, który ginie, tylko tego chleba, który trwa na wieki”. Kiedy słyszymy to przeciwstawienie chleba, który ginie, i chleba, który trwa na wieki, możemy pomyśleć o grahamce ze sklepu i Najśwętszym Sakramencie w tabernakulum. Dwa różne rodzaje chleba, a oba spożywamy tu, na ziemi. Słowo „chleb” ma jednak nie tylko dosłowne znaczenie. „Chleb doczesny” to również wszystko, na czym chcemy zbudować swoją ziemską egzystencję. „Chlebem” może być dla nas dobre samopoczucie, jasność intelektualna, jakaś relacja, w której po ludzku jest nam dobrze.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję