To dzień upamiętniający odnalezienie cudownej ikony Matki Bożej Łaskawej, która zaginęła podczas wojen husyckich. Jak się okazało, została ona ukryta przez zakonników w obawie przed zniszczeniem, lecz świadkowie tego lub świadek, prawdopodobnie zginęli i nie przekazali informacji o miejscu jej schowania. Dopiero po prawie 200 latach nieobecności, dzięki promieniowi światła padającemu w wybrane miejsce, zostało to odczytane jako znak, który pozwolił odkryć ukryty obraz. Ponownie więc ikona trafiła w ręce cystersów w 1622 r.
18 grudnia od rana do wieczora wizerunek Matki Bożej Łaskawej wystawiony był w zakrystii, w miejscu jej ukrycia i odnalezienia. Po południu odbyło się uroczyste przeniesienie ikony do bazyliki. Przy głównym ołtarzu sprawowana była Msza św., po której wierni mogli czuwać przy ikonie, zanosić swoje prośby i podziękowania do Matki Bożej.
Tegoroczne obchody Święta Światła zainaugurowały przygotowania do jubileuszu 400-lecia odnalezienia obrazu, który będzie miał miejsce w grudniu przyszłego roku. Rok 2022 będzie także rokiem rocznicy 25-lecia koronacji ikony Matki Bożej Łaskawej przez św. Jana Pawła II, podczas jego wizyty w Legnicy 2 czerwca 1997 r. Uroczystości jubileuszowe zaplanowane są na 5 czerwca.
Kościół pokamedulski na warszawskich Bielanach, druga niedziela Adwentu. Trwa Msza odprawiana przez biskupa Michała Janochę. W prezbiterium – istna arka Noego: osły, woły, kury, ryby.... Pastuszkowie z tobołkami oraz inne rzeźby autorstwa Józefa Wilkonia. Blisko ołtarza żłóbek z sianem – jeszcze pusty, obok postacie Maryi i Józefa.
Drewniane figury zostały odrestaurowane, był to ich pierwszy publiczny pokaz, teraz trafią na swoje miejsce, wyznaczone im ćwierć wieku temu przez ks. Wojciecha Drozdowicza: do słynnej szopki przy bielańskim kościele, nieopodal UKSW.
Zwycięzca festiwalu w San Sebastián – laureat Złotej Muszli, FIPRESCI i SIGNIS – film „Niedziele” Alaudy Ruiz de Azúa porusza od pierwszych minut i już zdobył serca publiki w Hiszpanii. To historia, która pokazuje, że decyzje młodej dziewczyny potrafią wstrząsnąć całą rodziną, a jednocześnie odsłonić prawdy, których boją się zarówno wierzący, jak i sceptycy.
„Niedziele” zaczynają się niewinnie – od cichego niepokoju w domu, gdzie siedemnastoletnia Ainara dojrzewa do decyzji, która jej bliskim wydaje się niepojęta. Zamiast kariery i wygodnego życia wybiera klasztor Betanek. „Powołanie dojrzewa powoli, jest jak ciche wołanie Boga podczas snu Samuela” – zauważa redaktor naczelny magazynu „Któż jak Bóg” ks. Mateusz Szerszeń CSMA, podkreślając, że nawet lęk i wątpliwości nie są w stanie zatrzymać tego wewnętrznego wezwania. Dziewczyna nie ucieka od świata. Przeciwnie, chce zrozumieć swój sens, odnaleźć przestrzeń, w której wreszcie może usłyszeć siebie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.