Trudno podać dokładną datę, kiedy weszliśmy w nowy etap życia. Faktem jest jednak – czujemy to w portfelach, na ciele i na duszy – że w krótkim okresie wiele się zmieniło i prawdopodobnie już nigdy nie będzie tak jak dawniej. O nagłości i szybkości zmiany mówi to, że owo „dawniej” było paradoksalnie całkiem niedawno i doskonale, ze szczegółami, wszystko jeszcze pamiętamy.
Jak nazwać to „nowe”? Skończyły się czasy umiarkowania i nastały czasy dotkliwych turbulencji. Odczuwamy je na polu polityki – przez zagrożenie konfliktami wojennymi, oraz na polu ekonomicznym – choćby w postaci zjawisk ekonomicznych, które jeszcze „wczoraj” chciano „odłożyć ad acta”, a także w obszarze ludzkiego ducha, o czym świadczą cierpienia duszy.
Coraz trudniej jest nam się połapać w tym nowym świecie, przez co stajemy się łatwiejszym łupem dla różnej maści manipulatorów. Wszak – ta zasada obowiązuje i będzie obowiązywała – w mętnej wodzie ryby biorą najlepiej.
To dlatego, drodzy Czytelnicy, dajemy Wam ten dodatek tematyczny. Chcemy choć trochę pomóc Wam zrozumieć ten nowy, zmieniający się z minuty na minutę świat i doradzić, jak w nim żyć. Na tych stronach będziemy pisać m.in. o geopolityce, bo dziś nie da się powiedzieć, że „nasza chata z kraja”; o prawie, bo to potrzebne w dobie szczególnego zagrożenia nową formą autorytaryzmu, którą jest sędziokracja; o gospodarce,
bo tam, gdzie nie wiadomo, o co chodzi, chodzi o pieniądze, i o wielu innych sprawach, które dotyczą naszej codzienności, bo droga chrześcijan do „innego świata” prowadzi przez ten świat.
Był rok 1873, kiedy metropolita Konstantynopola Filoteos Bryennios otoczył się księgami biblioteki Hospicjum św. Krzyża. Pogrążony w lekturze, natrafił na manuskrypt pochodzący z XI stulecia. Hierarcha zanurzył się lekturze… Już w pierwszych zdaniach wyczytał: „Dwie są drogi, jedna droga życia, a druga śmierci – i wielka jest różnica między nimi. Oto droga życia: Przede wszystkim będziesz miłował Boga, który cię stworzył, następnie zaś bliźniego twego jak siebie samego, a czego nie chcesz, by ktoś ci robił, tego wszystkiego i ty także nie rób drugiemu”.
Odkryty przez Filoteosa apokryf, któremu nadano tytuł Nauka Dwunastu Apostołów, jest bardzo wczesny. Badacze datują go na koniec pierwszego stulecia, a jako miejsce jego powstania wskazują Syrię. Przytoczony powyżej fragment mógłby stać się doskonałym komentarzem do słów Jezusa, zanotowanych przez Łukasza w tym samym mniej więcej czasie: „Przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa, i siądą za stołem w królestwie Bożym. Tak oto są ostatni, którzy będą pierwszymi, i są pierwsi, którzy będą ostatnimi” (Łk 13,29-30). Jeśli sprawiedliwi przyjdą do królestwa Bożego, to kroczyć tam będą drogą życia – musiał myśleć Filoteos – a na niej drogowskazem jest przykazanie miłości Boga i bliźniego. Wskazanie na cztery strony świata dzisiejszemu czytelnikowi Ewangelii wydaje się zupełnie zrozumiałe, jednak pierwszych słuchaczy Nauczyciela z Nazaretu słowa te musiały szokować. Przecież królestwo Boże przeznaczone jest tylko dla wybranych, dla należących do narodu Boga, dla Żydów, którzy odziedziczyli obietnice dane Abrahamowi! Mówiąc o czterech stronach świata, Jezus włącza w zbawcze oddziaływanie Boga także pogan. To właśnie oni, choć przez wyznawców judaizmu uznani byli za ostatnich, staną się pierwszymi!…
Gdy dzwonek zabrzmi inaczej 1 września 2025 roku uczniowie usłyszą szkolny dzwonek, ale jego ton nie będzie już taki sam. Ministerstwo Edukacji postanowiło gruntownie przebudować plan lekcji, kalendarz roku szkolnego i system oceniania. W życie wchodzą nowe przedmioty, zmienia się rytm ferii zimowych, wprowadzane są testy sprawnościowe i nowe metody oceniania uczniów z niepełnosprawnościami. Cele reform – jak podkreśla MEN – to przygotowanie młodzieży do rynku pracy, rozwój kompetencji cyfrowych i wyrównanie szans edukacyjnych.
Brzmi jak techniczna modernizacja. Jednak w tym całym zamieszaniu pojawia się pytanie o coś bardziej fundamentalnego – o wychowanie duchowe młodego pokolenia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.