Reklama

Niedziela Przemyska

Znów zabrzmiały organy

Renowacja zabytkowych organów w kościele św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie trwała 2 lata i była możliwa dzięki ofiarności parafian.

Niedziela przemyska 22/2022, str. VI

[ TEMATY ]

organy

Ks. Zdzisław Babiarz

Prospekt organowy

Prospekt organowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Organy w zarszyńskim kościele pochodzą z przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Koszt prac remontowych organów w kościele parafialnym św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie wyniósł 135 tys. zł. Z parafialnych zapisów kronikarskich wynika, że instrument był remontowany i strojony w 1981 r. przez firmę Sławomira Truszczyńskiego z Torunia. Kolejne prace renowacyjne instrumentu wykonane zostały w 1995 r. przez Zakład Organmistrzowski prowadzony przez Pawła Ziaję z Chmielnika, który wymienił mieszki i dokonał ogólnej konserwacji organów. Obecnie ten sam Zakład Organmistrzowski dokonał gruntownej renowacji instrumentu w kościele parafialnym św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie. Odbioru technicznego instrumentu po remoncie, po którym zaistniała możliwość ponownego jego używania, dokonano w dniu 16 marca br.

Reklama

Zarszyńskie organy są instrumentem posiadającym dwanaście głosów o trakturze pneumatycznej, w tym w klawiaturze manualnej dziewięć głosów i pięćdziesiąt cztery tony oraz w pedale trzy głosy i dwadzieścia siedem tonów. Głosy zasila jeden miech pływakowy bez podawacza. Większość piszczałek jest wymieniona na używane w podobnych instrumentach, które zostały sprowadzone z zachodniej Europy. Remont organów był uwieńczeniem przeprowadzonego w latach 2018 – 2020 generalnego remontu kościoła parafialnego św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie, w ramach którego w 2019 r. wykonano renowację czwartego przęsła kościoła – chóru, wraz z wymianą podłogi i renowacją zabytkowego prospektu organowego. Przeprowadzono też remont dachu i wieży, odnowiono polichromię wnętrza zarszyńskiego kościoła, odrestaurowano ołtarze i część witraży, odsłonięto posadzkę w prezbiterium kościoła, wymieniono instalację elektryczną i nagłośnienie, a także zamontowano kamery i system alarmowy w kościele. Remont kościoła parafialnego św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie sfinansowano w dużej mierze z pozyskanych środków zewnętrznych, między innymi z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie oraz Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Przemyślu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wykonane prace cieszą parafian. Zadowolenia nie kryje również ks. Zdzisław Babiarz – proboszcz parafii w Zarszynie oraz Artur Niemczyk – parafialny organista. Wnętrze kościoła parafialnego św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie po remoncie wypiękniało, a odnowione organy w tej niezwykle akustycznej świątyni brzmią przepięknie. Mogli tego doświadczyć słuchacze koncertu organowego, który odbył się w dniu 24 kwietnia br., w Niedzielę Miłosierdzia Bożego, po Mszy św. o godz. 15. Koncert ten zorganizowany został z myślą o zaprezentowaniu walorów brzmieniowych wyremontowanego instrumentu, a zarazem uroczyście zainaugurował dalszą żywotność wiekowych organów w zarszyńskim kościele. Koncert poprowadził ks. Jan Łamasz, proboszcz parafii Najświętszej Maryi Panny Królowej w Buszkowicach, który wcześniej odprawił Mszę św. i wygłosił homilię do licznie zgromadzonych parafian i przybyłych gości. Za organami zarówno podczas Mszy św., jak i koncertu zasiadł Franciszek Łamasz – muzykolog, absolwent Instytutu Muzycznego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie, obecnie wykładowca w Instytucie Muzyki Sakralnej w Przemyślu, a zarazem organista w parafii św. Brata Alberta w Przemyślu. W repertuarze koncertu organowego znalazły się klasyczne utwory na ten instrument: „Preludium” i „Fuga B-dur” z cyklu ośmiu małych preludiów i fug Jana Sebastiana Bacha, „Largo” z Opery „Xerxes” w transkrypcji na organy Jerzego Fryderyka Haendla, „Chorał – Improwizacja na organy Op. 65 Nun danket alle Gott” Sigfrida Karg-Elerta oraz „Toccata in d minor”, której autorem jest Gordon Balch Nevin.

Wirtuozerskie wykonanie tych utworów dało możliwość poznania walorów i możliwości technicznych odrestaurowanego instrumentu w kościele parafialnym św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie, wskazując zarazem, iż poza wykonywaniem na nim muzyki sakralnej podczas nabożeństw oraz wszelkich uroczystości kościelnych, może on dawać również możliwość organizowania w zarszyńskiej świątyni koncertów muzycznych, przynoszących wiele wspaniałych doznań ich słuchaczom.

2022-05-24 12:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zabrzmią po raz pierwszy

Mam nadzieję, że każdy wierny będzie zachwycony, gdy usłyszy w pełni brzmienie tych organów – przyznaje kustosz limanowskiego sanktuarium ks. dr Wiesław Piotrowski.

Bazylika Matki Bożej Bolesnej w Limanowej ma nowe organy, o których na łamach czasopisma parafialnego Mater Dolorosa Tomasz Orlow napisał m.in.: „Nowe piszczałkowe organy (...) zbudowane przez wiodącą europejską, słoweńską firmę organową Škrabl, to jedyny w swoim rodzaju, niepowtarzalny pod względem brzmieniowym, instrument symfoniczny...”.
CZYTAJ DALEJ

Zawiercie: Profanacja krzyża. Odcięli jego górne ramię i przemalowali na czarno

2025-04-18 15:49

[ TEMATY ]

krzyż

profanacja

Zawierciańska - źródło warte uwagi/zrzut ekranu

By dokonać tej profanacji krzyża, nieznani sprawcy musieli wdrapać się Skałę Rzędową w Zawierciu-Bzowie. To jedno z największych wzniesień w okolicy - ma 454 metry. Sprawą zajęła się policja - informuje TVP3 Katowice.

Za niszczenie mienia grozi kara do 5 lat pozbawienia wolności, a za obrazę uczuć religijnych – do lat 2.
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję