Tegoroczne obchody Bożego Ciała były okazją do dziękczynienia za wpisanie spycimierskich kwietnych dywanów na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości UNESCO.
W homilii biskup włocławski Krzysztof Wętkowski przypomniał m.in. wielowiekową historię Spycimierza. Nie zabrakło też nawiązania do tradycji układania kwietnych dywanów, po których przechodzi procesja w Boże Ciało. – Tym, co motywuje parafian Spycimierza do corocznego układania tych dywanów, jest wiara w rzeczywistą obecność Chrystusa pośród nas – powiedział bp Wętkowski.
Ordynariusz diecezji przypomniał także związek wiary i kultury, co pozwoliło przetrwać narodowi polskiemu pomimo zaborów i wojen. – Dlatego przekaz wiary i kultury powinien być na polskiej ziemi otoczony wielkim szacunkiem i doceniany przez wierzących i niewierzących – stwierdził biskup.
Po Eucharystii ulicami Spycimierza przeszła procesja eucharystyczna do czterech ołtarzy.
Na zakończenie uroczystości miała miejsce prezentacja kartki pocztowej, nawiązującej do spycimierskiej tradycji układania kwietnych dywanów na Boże Ciało. Została ona przygotowana w związku z 700-leciem świętowania uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Pana Jezusa w Polsce, jednak ze względu na ograniczenia związane z pandemią COVID-19 została opublikowana w tym roku.
Eucharystia jest sakramentem obecności, to znaczy, że najważniejszą prawdą o Eucharystii jest rzeczywista obecność Ciała i Krwi Chrystusa pod postaciami chleba i wina
Ciało i Krew Chrystusa stanowią istotę Eucharystii i podstawę całej rzeczywistości, która pod tym pojęciem się zawiera. Jezus jest obecny „prawdziwie”, nie tylko w obrazie czy figurze; jest obecny „rzeczywiście”, nie tylko subiektywnie przez wiarę wierzących; jest obecny „substancjalnie”, to znaczy według swojej głębokiej rzeczywistości – która jest niewidzialna dla zmysłów – a nie według zewnętrznych przejawów.
Gorzkie Żale to nabożeństwo pasyjne z początku XVIII wieku. Powstały w kościele św. Krzyża w Warszawie. Ksiądz Wawrzyniec Benik, ze zgromadzenia księży misjonarzy Wincentego a Paulo, napisał tekst nowego nabożeństwa oraz opracował jego strukturę na podstawie Godziny Czytań. Gorzkie żale to wyłącznie polska tradycja. Od przeszło 300 lat ożywia pobożność i gromadzi wiernych na rozważaniu Męki Pańskiej.
Nabożeństwo Gorzkich Żali składa się z trzech części poprzedzonych pobudką. Każda część składa się z: Intencji, Hymnu, Lamentu duszy nad cierpiącym Jezusem oraz Rozmowy duszy z Matką Bolesną. Treść śpiewów dotyczy poszczególnych etapów cierpienia Chrystusa: od modlitwy w Ogrojcu aż do skonania na Krzyżu. Tekst całości jest rymowany, co ułatwia jego przyswojenie, zapamiętanie i wyśpiewanie. Pobudka często nazywana jest też Zachętą. Ma na celu rozbudzenie kontemplacji nad cierpieniem Zbawiciela. Jest to bardzo piękny i poetycki tekst, w którym prosimy Boga o przenikający żal, rozpalający nasze serca.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.