Reklama

Wiadomości

Uczmy się ekologii

Polacy potrzebują prawdziwej i mądrej edukacji ekologicznej, bo często temat ten bywa zawłaszczany przez ideologie – to jeden z wielu wniosków konferencji Gratias Domine, która odbyła się 10 października.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Według uczestników konferencji zorganizowanej przez Ekologiczną Agencję Informacyjną EKOMAIKA, człowiek powinien szanować przyrodę jako dzieło Bożego stworzenia, ale także z niej umiejętnie korzystać. Niestety, coraz częściej dochodzi do ideologicznego zagrożenia, np. animalizacji ludzi i humanizacji przyrody. Dobitnym przykładem tego mogą być ataki na Lasy Państwowe. – W ostatnich latach z polskich leśników robi się przestępców i morderców, bo personifikuje się drzewa, a ich wycięcie jest określane jako morderstwo – powiedział Józef Kubica, p.o. dyrektor generalny Lasów Państwowych.

Ludzie jednak nie wiedzą, że lasy służą nie tylko jako źródło pozyskiwania zasobów drzewnych, ale też pełnią ważną funkcję ekologiczną: zwiększają bioróżnorodność, stabilizują obieg wody, poprawiają warunki klimatyczne. Są także atrakcją przyrodniczą, z której co roku korzystają miliony Polaków. – Lasy w sensie gospodarczym to także źródło bardzo ekologicznego budulca. W produkcji plastiku czy cementu emituje się znaczące ilości CO2, w przypadku drewna mamy jego pochłanianie – podkreślił Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Krytyka konsumpcjonizmu

Reklama

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wspólnie z Ministerstwem Edukacji i Nauki przygotowały scenariusze lekcji o zmianach klimatu oraz roli człowieka w tym procesie. – To młodzi byli inicjatorami tych zajęć, które obejmą wszystkie grupy wiekowe. W tym procesie uczestniczyli także eksperci i naukowcy, zarówno od ekologii, jak i od metodyki nauczania, by przekaz był odpowiednio dostosowany do wieku uczniów – zwrócił uwagę Sergiusz Kieruzel, dyrektor Departamentu Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Kolejna rządowa kampania edukacyjna odnosi się do bioróżnorodności oraz roli człowieka, którą ten w jej kształtowaniu odgrywa. Młodzież, a także dorośli będą się uczyć, że człowiek jest częścią przyrody. Przecież nawet mrówki mocno zmieniają i kształtują wokół siebie środowisko naturalne, a ludziom tego prawa się coraz częściej odmawia. – Polacy muszą wiedzieć, że np. drewno pozyskiwane z lasu jest cennym i ekologicznym surowcem. Będziemy też jednak krytycznie patrzeć na niektóre bezmyślne postawy człowieka, np. konsumpcjonizm, i namawiać do oszczędzania. Ludzie najczęściej krytykują wielkie fabryki i uprawy rolne, ale nawet nie wiedzą, że sami masowo korzystają z ich produkcji – tłumaczył Kieruzel.

Ekologia i rozwój

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej od 30 lat wspiera inwestycje przyjazne dla środowiska, wśród których jest też inwestycja w człowieka i w jego wiedzę. – Niestety, bardzo często w edukacji ekologicznej dominuje nurt, w którym pokazuje się jedynie ciemną stronę rozwoju gospodarczego. Tymczasem normalna edukacja ekologiczna to również troska o rozwój gospodarczy, który może być jednocześnie związany z poszanowaniem i pomnażaniem zasobów przyrodniczych – stwierdził Sławomir Mazurek, wiceprezes NFOŚiGW.

Ministerstwo Edukacji i Nauki również stawia na edukację ekologiczną, której celem jest zrównoważony rozwój. Zadaniem szkoły jest przede wszystkim nauka poprawnego myślenia i zrozumienia otaczającego nas świata. Dlatego niewłaściwe byłoby, gdyby w szkolnych programach edukacyjnych próbowano przeciwstawiać sobie człowieka i rzeczywistość przyrodniczą. – Zagrożeniem jest jednak także taka edukacja, która środowisko naturalne traktuje jako przedmiot plastycznego zarządzania przez człowieka. Charakterystyczną cechą nowoczesności jest bowiem porzucenie teocentryzmu na rzecz radykalnego antropocentryzmu, w którym zarówno Bóg, jak i Jego stworzenie służą wyłącznie realizacji celów człowieka. Mądra edukacja, nakierowana na prawdę i dobro, powinna przed tymi dwoma niebezpieczeństwami uchronić nasze dzieci, młodzież i nas, dorosłych – zaznaczył Artur Górecki, dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych MEiN.

Konferencja Gratias Domine odbyła się pod patronatem Niedzieli.

2022-10-18 13:27

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Caritas apeluje: „Mniej śmieci, więcej pamięci”

[ TEMATY ]

Caritas

ekologia

tradycja

środowisko

uroczystość Wszystkich Świętych

Caritas

Akcja „Mniej śmieci, więcej pamięci”

Akcja „Mniej śmieci, więcej pamięci”

Każdego roku, w okresie Wszystkich Świętych i Dnia Zadusznego, miliony Polaków odwiedzają cmentarze, aby uczcić pamięć bliskich. Ta szlachetna tradycja, pielęgnowana od pokoleń, wiąże się jednak z wyzwaniami ekologicznymi. Polska zajmuje obecnie istotną pozycję na rynku produkcji zniczy i świec - wartość ich eksportu w 2022 roku osiągnęła 764 miliony euro, co stanowi 17% światowego rynku. Mimo to liczby te wiążą się również z problemem - rocznie na polskich cmentarzach powstaje aż 100-120 tysięcy ton odpadów, z czego przeważającą część stanowią szkło i tworzywa sztuczne.

Ekologia na cmentarzach - problem masowej produkcji odpadów
CZYTAJ DALEJ

Masowa likwidacja szkół wiejskich

2025-04-04 23:53

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ministerstwo Edukacji Narodowej z jednej strony zapewnia, że szkoły powinny być blisko uczniów, a z drugiej – daje ciche przyzwolenie na ich masowe zamykanie.

Lubelszczyzna stała się symbolem tej politycznej hipokryzji, bo właśnie tam kurator zgodził się na likwidację większej liczby szkół niż rok wcześniej zlikwidowano w całej Polsce. W województwie mazowieckim do Kuratorium Oświaty w Warszawie wpłynęło 13 wniosków o likwidację szkół. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej ma wdrażać projekty, które mają rzekomo ratować edukację na wsi. Czym jednak jest to całe spóźnione „ratowanie"? Czy zwykłą zasłoną dymną? Czy naprawdę nie dzieje się nic niebywałego? Dla setek uczniów i nauczycieli, którzy właśnie dowiedzieli się, że ich szkoła znika z mapy edukacyjnej, jest to zapewne bardzo pocieszające.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję