Reklama

Wiadomości

Prawnik wyjaśnia

Gdy chcesz ogłosić zbiórkę

Niedziela Ogólnopolska 49/2022, str. 46

[ TEMATY ]

prawnik

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak założyć zbiórkę pieniędzy na rzecz kogoś bliskiego?

Odpowiedź eksperta
Prawo pozwala na przeprowadzenie zbiórki publicznej. Musi ona być na określony, zgodny z prawem cel i spełniać następujące warunki:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

• zbierana jest gotówka lub jest to zbiórka w naturze (czyli zbiórka rzeczy);

• musi odbywać się w miejscu publicznym (ogólnodostępnym, np. ulice, place, parki, cmentarze);

• jest na cel zgodny z prawem, chodzi o cel publiczny, lub religijny.

Zbiórkę publiczną trzeba najpierw zgłosić, a dopiero potem można ją zorganizować. Nie każde zbieranie pieniędzy, nawet odbywające się publicznie, to zbiórka publiczna i wymaga formalności. O tym, co jest zbiórką publiczną, decydują przepisy. Chodzi o Ustawę o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Mimo że portale w celu zbierania pieniędzy posługują się pojęciem zbiórki publicznej, to nie są to zbiórki publiczne w rozumieniu ustawy. Wynika to z faktu, że podczas zbiórek internetowych pieniądze są wpłacane na konto. Nie jest to więc zbiórka w gotówce ani zbiórka rzeczy.

Zbiórkę publiczną mogą zorganizować np. stowarzyszenie, fundacja, organizacja kościelna.

Czy zbiórkę może przeprowadzić jedna osoba? Nie, ale wystarczy, że trzy osoby założą komitet społeczny w celu przeprowadzenia zbiórki.

Akt założycielski komitetu społecznego powinien zawierać:

Reklama

• określenie celu, w którym komitet społeczny został powołany (np. przeprowadzenie zbiórki publicznej ze wskazaniem jej celu);

• dane osób powołujących komitet społeczny (imię, nazwisko, adres, numer PESEL); adres do korespondencji; dane osoby, która reprezentuje komitet; oświadczenie o niekaralności członków komitetu społecznego.

Zbiórka publiczna może zostać przeprowadzona dopiero po tym, jak informacja o niej zostanie opublikowana na Portalu Zbiórek Publicznych. Żeby do tego doszło, organizator najpierw musi zgłosić zbiórkę. Zgłoszenie może zostać dokonane: elektronicznie, przez e-PUAP lub na piśmie.

Po zakończeniu zbiórki publicznej trzeba sporządzić dwa sprawozdania:

• z przeprowadzonej zbiórki publicznej (wpisuje się w nim, jakie ofiary zebrano i jaką miały wartość; termin na złożenie sprawozdania to 30 dni od zakończenia zbiórki publicznej);

• ze sposobu podzielenia zebranych rzeczy (termin na złożenie sprawozdania to 3 miesiące od zakończenia roku obrotowego organizacji; komitet społeczny ma na to sprawozdanie rok i 30 dni od zakończenia zbiórki).

2022-11-29 13:33

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Księga wieczysta – co warto wiedzieć?

Niedziela Ogólnopolska 7/2021, str. 59

[ TEMATY ]

prawnik

Adobe.Stock

Planuję zakup nieruchomości. Powiedziano mi, że przede wszystkim powinienem sprawdzić księgę wieczystą. Dlaczego to takie ważne?
CZYTAJ DALEJ

Bóg pisze prosto na krzywych liniach naszej historii

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Agata Kowalska

Rozważania do Ewangelii Mt 1, 1-17.

Wtorek, 17 grudnia. Adwent
CZYTAJ DALEJ

Papież zachęca, by dziękować Bogu i przodkom za dar życia

2024-12-18 09:33

[ TEMATY ]

papież Franciszek

audiencja ogólna

Rodowód Pana Jezusa

PAP/EPA

Papież Franciszek podczas audiencji ogólnej

Papież Franciszek podczas audiencji ogólnej

Do wdzięczności wobec Boga i przodków za dar życia zachęcił Ojciec Święty podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. Papież rozpoczął nowy cykl katechez zatytułowany „Jezus Chrystus naszą nadzieją”, który będzie trwał przez cały Rok Jubileuszowy. Dzisiaj omówił Rodowód Pana Jezusa.

Drodzy Bracia i Siostry, dzień dobry!
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję