Reklama

Niedziela Małopolska

Nowa droga

Widząc, jak bardzo św. Hildegarda pomogła mnie i innym, stwierdziłam, że więcej osób powinno usłyszeć o programie zdrowia mniszki – mówi Barbara Kraus, założycielka Klubu św. Hildegardy przy sanktuarium św. Józefa w Krakowie-Podgórzu.

Niedziela małopolska 49/2022, str. IV

[ TEMATY ]

św. Hildegarda

Archiwum Klubu św. Hildegardy

Pierwsze spotkanie Klubu św. Hildegardy

Pierwsze spotkanie Klubu św. Hildegardy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Barbara Kraus jest absolwentką Studium św. Hildegardy w Legnicy pod patronatem Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. Na co dzień pracuje w sklepie „Hildegarda” przy ul. Karmelickiej w Krakowie. Osoba średniowiecznej mniszki tak bardzo ją zainteresowała, że postanowiła dzielić się swoją fascynacją z innymi. Od czerwca przy sanktuarium św. Józefa w Podgórzu działa klub, który zrzesza przyjaciół św. Hildegardy.

Aktualne zalecenia

– Doświadczając, jak moje ciało się zmieniło po wdrożeniu w życie zaleceń tej średniowiecznej świętej, ale przede wszystkim słysząc świadectwa innych, odczytałam to jako wolę Pana Boga, aby się tym dzielić – wyznaje p. Barbara. – Skoro rodzice mówią, że to pomaga dzieciom, dorośli zachwalają, jak bardzo to pomaga ich seniorom, to wiem, że jest to droga dla każdego – dodaje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Hildegarda z Bingen jest autorką dzieł, w których możemy odnaleźć wiele aktualnych zaleceń. Święta uważała, że człowiek powinien dbać o swoją duszę, ciało i psychikę. W naturze szukała lekarstw, uważając, że choroba nie jest winą ani karą, ale szansą na dokonanie zmian i możliwością wejścia w proces zdrowienia. Program zdrowia mniszki obejmuje m.in.: właściwą dietę (opierającą się na spożywaniu orkiszu właściwej odmiany), odnalezienie równowagi między ruchem i spokojem, czyli pracą i odpoczynkiem, oraz podtrzymywanie uzdrawiających sił duchowych przez pełnienie cnót chrześcijańskich.

Możesz dołączyć

Spotkania Klubu św. Hildegardy odbywają się w raz w miesiącu (w wybraną sobotę) o godz. 16 w salce parafialnej przy kościele św. Józefa w Podgórzu. Ich uczestnicy poznają kolejne strony „Scivias” – zbioru wizji św. Hildegardy, a także wymieniają się swoimi doświadczeniami. Jest czas na modlitwę – wezwanie do Boga napisane przez mniszkę, ale też na rozmowy przy domowych wypiekach, zrobionych oczywiście przy użyciu orkiszowych produktów. – Ciało musi być nakarmione orkiszem, ale i dusza musi być nakarmiona. W ramach spotkania prowadzimy medytację w ciszy nad fragmentami „Scivias” albo dzielimy się tym, co dotknęło nas w danym czytaniu. Zachęcamy również do jak najczęstszego udziału w Eucharystii – informuje p. Barbara.

Na pierwszym spotkaniu gościła dr Alfreda Walkowska, założycielka Polskiego Centrum św. Hildegardy w Legnicy, od 30 lat propagująca nauczanie średniowiecznej mniszki w kraju i za granicą. – Pani Walkowska podzieliła się świadectwem o tym, w jaki sposób spotkała się ze św. Hildegardą. Wiemy, że to nie ostatnia wizyta pani doktor w naszym klubie – mówi Barbara Kraus i dodaje: – Zachęcamy do przyjścia do nas, a przede wszystkim do praktykowania zaleceń świętej z Bingen. Nawet najpiękniejsze opowieści, a także zaczytywanie się w książkach św. Hildegardy nie dokonają w naszym życiu takiej przemiany jak podjęcie konkretnych kroków w kierunku zdrowia – ciała i duszy.

Więcej informacji o Klubie św. Hildegardy, a także o terminach spotkań, można uzyskać, dzwoniąc pod numer telefonu: 665 229 744.

2022-11-29 13:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Słuchanie siebie i innych według św. Hildegardy

[ TEMATY ]

Hildegarda

św. Hildegarda

eSPe

Komunikacja, rozmowa, docieranie do siebie to wcale nie tak proste rzeczy, jak się wydaje. Wiele osób może to zaskakiwać, ale wiele na ten temat możemy dowiedzieć się od średniowiecznej zakonnicy św. Hildegardy. Jolanta Zajdel rozmawia o tym z Beatą Jakoniuk-Wojcieszak.

Słyszeć a słuchać
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy po raz trzynasty

2025-04-13 17:31

[ TEMATY ]

Częstochowa

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty

Jansa Góra

Karol Porwich

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy

Jeden zaczął na komarku po dziadku, inny na junaku po ojcu. Przyznają, że „z motoru się nie wyrasta”, trzeba jeździć bezpiecznie i cieszyć się życiem. Na Jasnej Górze odbył się 13. Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy zorganizowany przez Częstochowskie Towarzystwo Motocyklowe.

Idea zjazdów nawiązuje do tradycji przedwojennych regionu. To pierwsza grupa, która rozpoczęła w kwietniu sezon w częstochowskim sanktuarium. Kolejna zjedzie 27 kwietnia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję