Reklama

Wiara

Homilia

Lepiej cierpieć, czyniąc dobrze, aniżeli źle czyniąc

Niedziela Ogólnopolska 20/2023, str. 18

[ TEMATY ]

homilia

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W okresie wielkanocnym wszystkie czytania mszalne pochodzą z Nowego Testamentu. Szczególne znaczenie ma codzienna lectio continua Dziejów Apostolskich, które ukazują niezwykłą ekspansję Ewangelii od Jerozolimy aż do Rzymu. W tę niedzielę czytanie przypomina o spontanicznym przyjęciu orędzia o Jezusie Chrystusie głoszonego przez Filipa w Samarii. Podglebiem dla tak pomyślnej odpowiedzi była wcześniejsza reakcja mieszkańców tego miasta po rozmowie Jezusa z Samarytanką. Wrzucone wtedy ziarno wiary nie pozostało bezowocne. I tak jest po dzień dzisiejszy. Ktoś zapoczątkowuje głoszenie słowa Bożego, które cicho i niewidocznie trafia na podatny grunt, a ktoś inny je podejmuje i zbiera plon. Po spotkaniu Samarytanki z Jezusem i ewangelizacji podjętej przez Filipa nastąpił trzeci etap. Do Samarytan przybyli apostołowie Piotr i Jan, „którzy przyszli i modlili się za nich, aby mogli otrzymać Ducha Świętego”. Dar Ducha miał umocnić mieszkańców Samarii do mężnego wyznawania wiary.

Czytanie z Pierwszego Listu św. Piotra Apostoła zawiera dwa istotne wątki. Pierwszy – to wezwanie do gotowości do wyznawania i obrony wiary w Chrystusa wobec tych, którzy chcą wiedzieć, dlaczego chrześcijanie związali z Nim swoje życie. Często w tym pytaniu i postawie, którą ono wyraża, przejawia się zwyczajna ignorancja, która pociąga za sobą oszczercze zarzuty. Bywają one bardzo dotkliwe, co tym mocniej zobowiązuje do mężnego świadczenia o Chrystusie, zgodnie z zasadą, że „lepiej bowiem – jeżeli taka wola Boża – cierpieć, czyniąc dobrze, aniżeli źle czyniąc”. Drugi wątek ukazuje znaczenie śmierci Jezusa. Kładąc kres religijności Starego Testamentu, której integralnym elementem było składanie ofiar ze zwierząt i pokarmów, Jezus „raz jeden umarł za grzechy, sprawiedliwy za niesprawiedliwych”. Jego śmierć i chwalebne zmartwychwstanie, ujęte w wyznaniu „zabity wprawdzie na ciele, ale powołany do życia przez Ducha”, przyprowadziło tych, którzy w Niego uwierzyli, do Boga. Na glebie biblijnego Izraela zaistniał Kościół, a jego sukcesy misyjne usposabiają do ponawiania wołania psalmisty: „Niech cała ziemia chwali swego Pana”.

Po przyjęciu wiary w Jezusa Chrystusa nie można poprzestać na wyznawaniu Go tylko słowami. Taka postawa byłaby nietrwała i – co tak samo ważne – niewiarygodna. Czytanie z Ewangelii według św. Jana stanowi fragment mowy pożegnalnej wygłoszonej przez Jezusa podczas Ostatniej Wieczerzy. Po zapowiedzi zaparcia się Piotra i zapewnieniu, że wkrótce nastąpi powrót do domu Ojca, Jezus zapowiada posłanie Ducha Parakleta, czyli Pocieszyciela bądź Orędownika czy Wspomożyciela. Ta zapowiedź nie jest bezwarunkowa, wskazuje bowiem na potrzebę miłości do Jezusa, potwierdzanej zachowywaniem Jego przykazań. W tym dziele nie jesteśmy sierotami, tzn. ludźmi, którzy są zdani wyłącznie na siebie. Miłość okazywana zmartwychwstałemu Panu jest przez Niego po stokroć odwzajemniana, a moc Ducha Świętego wspomaga nas w dochowywaniu wierności Jego przykazaniom. Duch Pocieszyciel jest Duchem Prawdy, „którego świat przyjąć nie może, ponieważ Go nie widzi ani nie zna”. Podobieństwo czynności Jezusa i Ducha wskazuje, że jest On Osobą, co potwierdza prawdę o bogactwie wewnętrznego życia Boga – Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Nowe życie w Jezusie zawiera nadzwyczajną obietnicę poznania, „że Ja jestem w Ojcu moim, a wy we Mnie i Ja w was”. Radości, która z niej płynie, doświadczył św. Paweł Apostoł, o czym napisał w Liście do Galatów: „Teraz zaś już nie ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus” (Ga 2, 20).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-05-10 08:06

Oceń: +40 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czuwać, czyli być człowiekiem sumienia

W „Ogólnych normach roku liturgicznego i kalendarza” czytamy: „Okres Adwentu ma podwójny charakter. Jest okresem przygotowania do uroczystości Narodzenia Pańskiego, przez którą wspominamy pierwsze przyjście Syna Bożego do ludzi. Równocześnie jest okresem, w którym przez wspomnienie pierwszego przyjścia Chrystusa kieruje się dusze ku oczekiwaniu Jego powtórnego przyjścia na końcu czasów. Z obu tych względów Adwent jest okresem pobożnego i radosnego oczekiwania”.

Czytania 1. niedzieli Adwentu odnoszą się do przyjścia Jezusa na końcu czasów. Kluczowy jest w tej kwestii 24. rozdział Ewangelii według św. Mateusza, w której sam Jezus odpowiada na pytanie uczniów: „Powiedz nam, kiedy to nastąpi i jaki będzie znak Twego przyjścia i końca świata?” (24, 3). Chrystus mówi m.in.: „O dniu owym i godzinie nikt nie wie, nawet aniołowie niebiescy, tylko sam Ojciec. (...) Czuwajcie więc, bo nie wiecie, w którym dniu Pan wasz przyjdzie” (24, 36. 42).
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Antoniego z Padwy

[ TEMATY ]

nowenna

św. Antoni

Karol Porwich/Niedziela

św. Antoni z Padwy

św. Antoni z Padwy

Nowenna do odmawiania przed wspomnieniem św. Antoniego z Padwy lub w dowolnym terminie.

O przeczysta lilio niewinności, drogi klejnocie ubóstwa, jasna gwiazdo świętości, chwalebny św. Antoni, który miałeś szczęście piastować na rękach Boskie Dieciątko; oto ja pełen nędzy wszelakiej, uciekam się do Ciebie, błagając, byś mię wziął w Swoją opiekę. Jeśli potrzebujemy cudu czy łaski Kościół św. wzywa nas, byśmy się do Ciebie uciekali. Ufny więc w Twoją opiekę błagam Cię św. Antoni, racz mi wyprośić u Boga łaskę szczerego żalu za grzechy i łaskę miłowania Boga nade wszystko. Ufam, że za Twoją przyczyną zwyciężę wszystkich nieprzyjaciół swej duszy i będę służył Bogu. Ojcu najlepszemu przez całe swe życie w świętości i sprawiedliwości, by potem z Tobą kochać i uwielbiać Go na wieki w niebie. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Amerykańscy badacze: islam rozwija się najszybciej na świecie, następnie chrześcijaństwo

2025-06-10 11:49

[ TEMATY ]

raport

amerykański instytut

Pew Research

krajobraz religijny

Adobe Stock

Symbole religij

Symbole religij

Na znaczny wzrost liczby wyznawców islamu w świecie wskazuje niedawno opublikowany raport amerykańskiego instytutu Pew Research „Jak zmienił się globalny krajobraz religijny w latach 2010-2020”. Wynika z niego, że w roku 2020 r. światowa populacja chrześcijan wynosiła 2,3 mld, a światowa populacja muzułmanów - 2 mld. osób.

Wspomniany raport obejmuje 201 krajów i koncentruje się na siedmiu kategoriach religijnych: chrześcijanach, muzułmanach, wyznawcach hinduizmu, buddystach, żydach, osobach należących do innych mniej znanych religii oraz osobach bez wyznania.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję