Reklama

Wiara

Dwa Serca, jedna miłość

W piątek po oktawie Bożego Ciała świętujemy uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa, a w sobotę – liturgiczne wspomnienie Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny. Dwa Serca zjednoczone tą samą miłością. Jakby Jezus chciał nam powiedzieć: tak jak stając się człowiekiem, przyszedłem na świat przez Niepokalane Serce Mojej Matki, tak samo przez to Serce dusze przyjdą do Mojego Najświętszego Serca.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W świadomości naszej wiary obraz Niepokalanego Serca Maryi jest obecny od czasu objawień fatimskich (1917). Wyrażenie cor immaculatum stało się powszechne po sformułowaniu definicji dogmatycznej Niepokalanego Poczęcia Maryi (1854). Wcześniej używano określeń: „Serce Najczystsze”, „Serce Najświętsze” i innych podobnych. Ale dopiero po publikacji pism s. Łucji wyrażenie to zadomowiło się w języku kościelnym i liturgicznym.

Dlaczego „serce”?

Pierwsza odpowiedź może wskazywać na pedagogię Boga, który chce w ten sposób dotrzeć do człowieka redukującego relację z Nim i bliźnimi do zdolności poznawczych rozumu. Serce zawsze zajmowało ważne miejsce w objawianiu się Boga człowiekowi. Można powiedzieć, że mieści w sobie całość relacji religijno-moralnej człowieka z Bogiem. W nim dojrzewają dyspozycje człowieka, dobre lub złe. Serce jest centrum życia moralnego jako zasada i źródło odpowiedzialności. Uznaje się je także za ośrodek życia poznawczego, dlatego reprezentuje wnętrze człowieka i jego głębię intymności. W odniesieniu do Maryi określenie „serce” nabiera mocnego wyrazu dynamicznego, zdolnego rozwijać najwyższe potencjały ducha.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Biblijne fundamenty

Reklama

Teksty mesjańskie (Ps 44, PnP), te, które mówią o „nowym sercu” (Iz 12, 56; Jr 2, 31. 33; Ez 11, 20; Jl 2), i wiele innych w Starym Testamencie, czynią z serca siedzibę spotkania z Bogiem. W Nowym Testamencie pojęcie to zachowuje starotestamentalne znaczenie. Pobożność Niepokalanego Serca Maryi ma ten przywilej, że może się odwołać do dwóch kluczowych tekstów biblijnych, które stały się bazą i punktem wyjścia dla późniejszej tradycji. Są to: „Maryja zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim sercu” (Łk 2, 19) i: „A Matka Jego chowała wiernie wszystkie te sprawy w swym sercu” (Łk 2, 51). Trzeba również rozważyć trzeci tekst: „(...) a Twoją duszę miecz przeniknie” (Łk 2, 35). Teksty te ukazują Maryję w centrum chrześcijańskiej refleksji nad tajemnicami dzieciństwa Jezusa. Serce Maryi jawi się w ten sposób jako początek wszelkiej medytacji chrześcijańskiej nad misteriami Chrystusa. To zaś daje mocny biblijny fundament duchowości i pobożności związanej z Niepokalanym Sercem Maryi. Ponadto ma wymiar mądrościowy. Medytowanie w swoim sercu wskazuje na osobę mądrą, na kogoś, kto zachowuje w sercu pamięć o wydarzeniach, aby aktualizować ich treść. W trzecim tekście objawia się głębokie wewnętrzne zjednoczenie Maryi z całym dziełem zbawczym swojego Syna. Wszystko, co spełnia się w cierpiącym ciele Syna, wypełnia się także w sercu i duszy Matki.

Tradycja i liturgia

Bogate są teksty Ojców Kościoła dotyczące ewangelii dzieciństwa Jezusa. Częsty jest temat poczęcia Jezusa dzięki przyjęciu Słowa słuchem, wiarą i sercem. Święty Augustyn podkreślał, że Słowo stało się ciałem najpierw w sercu Maryi, a dopiero potem w Jej łonie. Ambroży zachęcał do naśladowania Maryi, Dziewicy o pokornym sercu – zachęcał, aby kształtować własne serce na Jej wzór. W średniowieczu Ryszard od św. Wawrzyńca napisał: „wiara i zgoda wyszły z serca Najświętszej Maryi Panny, i dzięki temu zapoczątkowało się zbawienie świata”. W tym czasie kult Serca Maryi szerzył św. Jan Eudes, łącząc go z kultem Serca Jezusa. Dzięki niemu powstały pierwsze święta liturgiczne i pierwsze dzieła teologiczne na ten temat. Zwracał on uwagę na to, że winniśmy dziękować Bogu nie tylko za działania Maryi, od poczęcia i zrodzenia Jezusa zaczynając, ale przede wszystkim za źródło i początek świętości i godności wszystkich tajemnic, działań i całej Jej osoby – za Jej Niepokalane Serce.

Reklama

Teksty liturgiczne wskazują na bogactwo tej tajemnicy. Kolekta opisuje Niepokalane Serce Najświętszej Maryi Panny jako świątynię, która jest w pełni oddana Duchowi Świętemu. Dlatego może nam pomagać, abyśmy stawali się świątynią, w której Bóg będzie uwielbiony. Modlitwa nad darami wyraża prośbę, aby dary, które składamy przez Jej Serce, podobały się Panu Bogu i przyniosły nam Jego przebaczenie. W prefacji uwielbiamy Boga w Boskim macierzyństwie Maryi, które mocą Ducha Świętego przyniosło nam dar Boga z nami. Przedwieczny wszedł w czas i dzięki pośrednictwu Maryi stał się naszym Zbawicielem i Bratem. Modlitwa po Komunii św. jest prośbą skierowaną przez Serce Maryi do Boga, aby dar Jego sakramentu odkupienia pomagał nam jeszcze mocniej współpracować z Nim w dziele zbawienia.

Po co kult Niepokalanego Serca Maryi?

Sam Bóg wskazuje na Serce Maryi jako element Jego zbawczego planu wobec każdego z nas. Kontemplując Serce Maryi, uczymy się Jej postawy w naszej zbawczej relacji z Bogiem. Kardynał Ratzinger zwracał uwagę, że „«kult» Niepokalanego Serca Maryi oznacza zatem zbliżanie się do takiej postawy serca, w której fiat – «bądź wola twoja» – staje się centrum kształtującym całą egzystencję. Gdyby ktoś podniósł zastrzeżenie, że nie powinniśmy jednak stawiać istoty stworzonej między nami a Chrystusem, należałoby przypomnieć, iż Paweł nie wahał się powiedzieć do swoich wspólnot: naśladujcie mnie! (1 Kor 4, 16; Flp 3, 17; 1 Tes 1, 6; 2 Tes 3, 7. 9). Na przykładzie Apostoła mogą się one namacalnie przekonać, co znaczy iść za Chrystusem. My natomiast od kogóż moglibyśmy uczyć się tego w każdej epoce lepiej niż od Matki Chrystusa?”.

Jednymi z kluczowych w tajemnicy fatimskiej są słowa: Moje Niepokalane Serce zwycięży. Wskazują one na to, że serce otwarte na Boga i oczyszczone kontemplacją Jego miłości jest mocniejsze niż wszelkiego rodzaju potęgi ludzkiego oręża. Fiat, słowo pochodzące z serca Maryi, zmieniło bieg dziejów świata. Dzięki Jej zgodzie Bóg mógł się stać człowiekiem i na zawsze pozostać w naszym świecie ze swoją Boską mocą. Nasze doświadczenie potwierdza ograniczoną moc szatana nad tym światem; ta moc bierze się i z tego, że my źle wykorzystujemy naszą wolność i odwracamy się od Pana Boga. Kardynał Ratzinger napisał: „Od kiedy jednak sam Bóg ma ludzkie serce i dzięki temu skierował wolność człowieka ku dobru, ku Bogu, wolność do czynienia zła nie ma już ostatniego słowa. Od tamtej pory nabiera mocy słowo: «Na świecie doznacie ucisku, ale miejcie odwagę: Jam zwyciężył świat» (J 16, 33). Orędzie z Fatimy wzywa nas, byśmy zaufali tej obietnicy”.

Przymierze dwóch Serc

W przedwojennej Polsce w wielu domach wisiały na ścianie obok siebie obrazy przedstawiające oba Serca, w ramach z ornamentem. Takie obrazy można jeszcze i dziś spotkać. Ważniejsze jednak jest to, aby serce człowieka wiary włączyło się w to przymierze Serc. Niepokalane Serce cudownie objawia najwyższe wartości, dla których warto żyć, ofiarować się, cierpieć i umrzeć: chwałę obrażanego Boga i zbawienie zagrożonych dusz.

2023-06-05 13:21

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przyjdź Królestwo Twoje

Uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa przypada w piątek po oktawie Bożego Ciała.
Jak co roku zgromadzi rzesze wiernych. Ilu z nich wybiera się na Światowe Dni Młodzieży?
Czy uroczyste śpiewanie litanii przed Panem Jezusem w monstrancji, w dymie kadzideł, może dziś przyciągnąć młodych?

Początki czci Najświętszego Serca Bożego sięgają śmierci Jezusa. Po przebiciu Jego boku włócznią przez żołnierza wytrysnęła krew i woda. Obecny pod krzyżem Jan, głęboko poruszony zdarzeniem, szczególnie podkreśla prawdziwość swojego świadectwa, bo widzi w nim znak wielkiej wagi.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Teresy od Jezusa

[ TEMATY ]

nowenna

Święta Teresa od Jezusa

François Gerard PD

Święta Teresa od Jezusa, dziewica i doktor Kościoła

Święta Teresa od Jezusa, dziewica i doktor Kościoła

Rozpoczynamy nowennę przed uroczystością św. Teresy od Jezusa. Poniżej przedstawiamy tekst na każdy dzień nowenny, zaczerpnięty z modlitewnika „Nowenna do św. Teresy od Jezusa – o łaskę o mądrej miłości” opracowanego przez o. Krzysztofa Piskorza OCD. Do odmawiania między 6 a 14 października lub w dowolnym terminie.

Miłosierdzie i nędza. To zestawienie słów skupia w sobie całą doktrynę św. Teresy, która widziała się zanurzoną w rzeczywistość wskazywaną przez te dwa słowa. Jej życie krążyło pomiędzy tymi dwoma biegunami i Teresa jest przekonana, że dzieje się tak w życiu wszystkich ludzi. Dlatego przez wstawiennictwo tej, która była i jest wielką nauczycielką modlitwy i życia duchowego, chcemy z ufnością prosić Boga o łaski potrzebne do życia prawdziwie chrześcijańskiego, opartego na zaufaniu Temu, który swoim miłosierdziem czyni nas świętymi.
CZYTAJ DALEJ

Wszywka Esperal Łódź – najczęstsze obawy pacjentów

2025-10-08 13:59

[ TEMATY ]

wszywka alkoholowa

Esperal

obawy pacjentów

Materiał sponsora

Czym właściwie jest wszycie alkoholowe?

Czym właściwie jest wszycie alkoholowe?

Uzależnienie od alkoholu to problem, który wymaga podjęcia odpowiednich kroków. Proces leczenia tej choroby wymaga cierpliwości i dyscypliny w utrzymaniu trzeźwości, co często zniechęca ludzi do dalszej pracy nad sobą. Szczególnie na początku terapii przydatne mogą okazać się dodatkowe elementy, które będą stanowić wsparcie w trzymaniu się z daleka od alkoholu. Możliwości jest kilka, a my przyjrzymy się dziś jednemu z rozwiązań, którym jest wszywka alkoholowa.

Istnieje wiele sposobów stosowanych w walce z nałogiem. Podstawą procesu leczenia w większości przypadków jest regularne uczestnictwo w psychoterapii dopasowanej do charakteru i możliwości osoby uzależnionej. Prowadzone są zarówno spotkania grupowe, jak i indywidualne, co pozwala na skuteczne poradzenie sobie z prawdziwym źródłem problemu. Niestety w szczególności na początku walki z nałogiem wiele osób potrzebuje dodatkowego wsparcia w utrzymaniu trzeźwości i wyrobieniu w sobie dyscypliny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję