Z inicjatywy biskupa kaliskiego Damiana Bryla we wrześniu 2021 r. rozpoczęła działalność Szkoła Biblijna. W drugiej edycji uczestniczyło siedemdziesiąt sześć osób, które 18 czerwca podsumowały swoje zajęcia i odebrały dyplomy.
W ramach Szkoły Biblijnej odbyło się dziewięć spotkań wykładowych z cyklu: „Biblia – świat, słowo, spotkanie”. Tematy dotyczyły Księgi Rodzaju, ksiąg proroków Starego Testamentu, Ewangelii wg św. Jana i św. Marka, Apokalipsy św. Jana i Listu do Rzymian św. Pawła. Tegorocznymi wykładowcami byli: ks. dr Krzysztof Kowalik, ks. dr Przemysław Talaga, ks. Grzegorz Mączka, ks. Witold Morozowicz i ks. Piotr Bałoniak.
Zajęcia odbywały się w każdą trzecią sobotę miesiąca w auli Technikum św. Józefa w Kaliszu. Wykłady miały charakter otwarty. Do grona słuchaczy można było dołączyć w każdym momencie.
Koordynatorami Szkoły Biblijnej są ks. Kowalik i ks. Bałoniak. Biskup Bryl wyraził radość, że tak wiele osób odpowiedziało na zaproszenie i regularnie przybywało na zajęcia w ramach Szkoły Biblijnej, aby słuchać i rozważać słowo Boże. – Bardzo chciałbym, aby te wykłady pomogły wam bardziej wejść w spotkanie osobiste ze słowem Bożym. Ta wiedza powinna być przygotowaniem do spotkania, bo wierzymy, że w słowie przychodzi Pan – podkreślił hierarcha i jednocześnie przekonywał do czytania, słuchania i kontemplowania słowa Bożego. – Kiedy spotykamy się z Bożym słowem, nabieramy pewnego stylu, który proponuje Pan Bóg. (...) Proszę, promieniujcie swoim życiem przenikniętym i kształtowanym przez słowo Boże – zachęcał bp Bryl.
Projekt nowego kościoła św. Jana Pawła II w Kaliszu
W diecezji kaliskiej trwa budowa dwóch kościołów parafialnych: kościoła pw. św. Jana Pawła II na os. Dobrzec w Kaliszu oraz kościoła pw. św. Brata Alberta Chmielowskiego na os. Chmielnik w Kaliszu. Biskup kaliski prosi wiernych, aby w duchu solidarności wsparli modlitwą oraz środkami finansowymi budowę tych świątyń.
Bp Damian Bryl podkreśla, że wznoszenie kościołów wymaga wielkiego nakładu czasu, sił i środków materialnych. - Wierni obu wspólnot wraz ze swymi duszpasterzami niestrudzenie podejmują wysiłki, aby móc cieszyć się własną świątynią - napisał biskup kaliski w komunikacie do wiernych diecezji kaliskiej.
„Nie wykluczajmy cierpienia z naszych środowisk. Uczyńmy z niego raczej okazję do wspólnego wzrastania, aby pielęgnować nadzieję dzięki miłości, którą Bóg jako pierwszy rozlał w sercach naszych” - zaapelował Ojciec Święty do chorych i pracowników służby zdrowia. Przybyli oni do Rzymu na swe uroczystości jubileuszowe. Przygotowaną przez Franciszka homilię odczytał proprefekt Dykasterii do spraw Ewangelizacji, abp Rino Fisichella.
„Oto Ja dokonuję rzeczy nowej; pojawia się właśnie. Czyż jej nie poznajecie?” (Iz 43, 19). Są to słowa, które Bóg, za pośrednictwem proroka Izajasza, kieruje do ludu Izraela będącego na wygnaniu w Babilonie. Dla Izraelitów jest to trudny okres, wydaje się, że wszystko zostało stracone. Jerozolima została zdobyta i spustoszona przez żołnierzy króla Nabuchodonozora II, a wygnanemu ludowi nic nie pozostało. Perspektywa wydaje się być zamknięta, przyszłość mroczna, wszelka nadzieja zniweczona. Wszystko może skłaniać wygnańców do załamania się, do gorzkiej rezygnacji, do poczucia, że nie są już błogosławieni przez Boga.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.