Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Co znaczy, że wiara jest sprzeciwem wobec świata?

Niedziela Ogólnopolska 29/2023, str. 16

[ TEMATY ]

Teolog odpowiada

Monika Książek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie czytelnika:
Co znaczy, że wiara jest sprzeciwem wobec świata?

Warto przyjrzeć się słowu „świat” i temu, w jakim sensie i kontekście używa się tego terminu w Piśmie Świętym. Nie można bowiem stwierdzić, że wiara stoi w opozycji do świata jako miejsca zamieszkania i działalności człowieka. Świat przecież został stworzony przez Boga na służbę właśnie Jemu (por. J 3, 8). Bóg stworzył świat, aby całe stworzenie Go uwielbiało. Psalmista z kolei podkreśla, kto jest dawcą i pierwszym właścicielem wszystkiego: „Do Pana należy ziemia i to, co ją napełnia, świat i jego mieszkańcy” (Ps 24, 1). W takim sensie wiara nie jest sprzeciwem wobec świata, lecz prowadzi do uwielbienia Boga za dzieło stworzenia i do wyznania wiary w Boga jako Stworzyciela wszystkiego. Pytanie czytelnika, które dotyczy sprzeciwu wiary wobec świata, skrywa w sobie raczej inne biblijne rozumienie terminu „świat”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Ewangelii według św. Jana oraz w listach św. Pawła Apostoła słowo „świat” używane jest na określenie ludzi przeciwstawiających się Bogu. Według Ewangelii, ten świat to przestrzeń, w której ludzie nie chcą przeznaczyć miejsca na prawo Boże i kierują się grzechem. Ten świat wszedł pod władzę szatana. Ten świat to ludzie, którzy zupełnie świadomie buntują się przeciw Bogu i przeciw Chrystusowi. W Ewangelii według św. Jana mowa jest zatem o grzechu świata (por. J 1, 29). Wobec tego na ziemię przyszedł Syn Boży, aby budować królestwo Boże, które jawi się jako manifestacja obecności Bożej. Z jednej strony widzimy więc przychodzące od Boga do grzesznego człowieka królestwo Boże, z drugiej – to, co Jemu przeciwne, światowe. Sam Jezus, uważając za konieczne wyjaśnić, skąd przychodzi, ujmuje to w następujących słowach: „Wy jesteście z tego świata, Ja nie jestem z tego świata. Powiedziałem wam, że pomrzecie w grzechach swoich. Jeżeli bowiem nie uwierzycie, że JA JESTEM, pomrzecie w grzechach waszych” (J 8, 23-24). Owa śmierć została wyjaśniona przez św. Pawła spostrzeżeniem, że świat nie może ofiarować człowiekowi nic trwałego. Przemija postać tego świata (por. 1 Kor 7, 31).

Gdyby Jezus głosił to, co chcieliby usłyszeć ludzie tego świata, zapewne nikt by Go nie prześladował i nie ukrzyżował. Gdyby Apostołowie i ich następcy po dzień dzisiejszy nauczali tego, co ten świat chce usłyszeć, nie musieliby się czuć adresatami słów Jezusa: „I z powodu mojego imienia będziecie w nienawiści u wszystkich” (Łk 21, 17). Wiara i jej wyznawanie wobec świata są w swej istocie świadectwem samego Chrystusa, aktualizacją Jego misji, ukazaniem prawdziwej twarzy Boga. Wiara i jej wyznawanie są zatem zwierciadłem, w którym świat widzi swój grzech i jego skutki. Świat natomiast, tak jak wystąpił przeciwko Chrystusowi, tak występuje wciąż przeciwko wierzącym, ponieważ Ewangelia głoszona mocą Ducha Świętego jest tą, która zawstydza świat, demaskuje fałsz i ukazuje Prawdę odwieczną. To wszystko burzy budowany na grzechu świat pychy i egoizmu, świat, którego postać, choć przemija, to jednak za wszelką cenę ochraniana jest przez jego spadkobierców.

2023-07-11 14:12

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na czym polega chrześcijański kult obrazów?

Wyznawcy judaizmu i część środowisk protestanckich oraz wiele innych środowisk zarzucają Kościołowi katolickiemu, że oddaje cześć świętym obrazom – sugerują popełnianie przez katolików grzechu bałwochwalstwa. Tymczasem nie o oddawanie czci obrazom tu chodzi. Świetnie tłumaczy to Katechizm Kościoła Katolickiego: „Chrześcijański kult obrazów nie jest sprzeczny z pierwszym przykazaniem, które zabrania bałwochwalstwa. Istotnie, «cześć oddawana obrazowi odwołuje się do pierwotnego wzoru» i «kto czci obraz, ten czci osobę, którą obraz przedstawia». Cześć oddawana świętym obrazom jest «pełną szacunku czcią», nie zaś uwielbieniem należnym jedynie samemu Bogu. Obrazom nie oddaje się czci religijnej ze względu na nie same jako na rzeczy, ale dlatego, że prowadzą nas ku Bogu, który stał się człowiekiem. A zatem cześć obrazów jako obrazów nie zatrzymuje się na nich, ale zmierza ku temu, kogo przedstawiają” (p. 2132). To wyjaśnienie jasno wskazuje, że oddaje się cześć nie konkretnemu wizerunkowi, ale Bogu, do którego ten wizerunek nas prowadzi. Człowiek modlący się odnosi swoją modlitwę do Boga, a sam obraz pozwala mu lepiej przeżywać modlitwę, działa na wyobraźnię i prowadzi do Boga. Modlący się przez wstawiennictwo konkretnego świętego przed jego wizerunkiem wznosi swoją modlitwę do samego Boga, prosząc o pomoc tego świętego.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł śp. Franciszek Ryś, Tata kard. Grzegorza Rysia

2025-04-15 16:25

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archidiecezja Łódzka

Dnia 15 kwietnia br. zaopatrzony Świętymi Sakramentami w 92. roku życia odszedł do Pana śp. Franciszek Ryś, Tato kardynała Grzegorza Rysia, metropolity łódzkiego. 
CZYTAJ DALEJ

Święta, święta... i pełna lodówka?

2025-04-16 04:16

Archiwum KUL

Zostaw żywność w lodówce społecznej KUL – apeluje Monika Stojowska, zastępca rzecznika prasowego KUL.

Zrobiłeś za dużo jedzenia na święta i już nie dasz rady nic zjeść? Przynieś żywność do lodówki społecznej KUL i uratuj ją przed zmarnowaniem!
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję