Reklama

Kościół

Elementarz biblijny

Obyś rozdarł niebiosa

Niedziela Ogólnopolska 49/2023, str. 19

[ TEMATY ]

homilia

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze czytanie z dzisiejszej Liturgii Słowa zaczerpnięte jest z trzeciej części Księgi Izajasza, która obejmuje rozdziały 56-66. Zawiera ona prorockie przesłanie skierowane do Judejczyków, którzy powrócili z wygnania w Babilonii. Słowa proroka mają stanowić pocieszenie dla powracających z niewoli w kontekście różnorakich wyzwań o charakterze religijnym i społecznym. Zapowiadają jednocześnie przyszłą chwałę Jerozolimy, która stanie się miejscem powszechnego kultu jedynego Boga.

Dzisiejsze pierwsze czytanie to fragment psalmu dziękczynno-błagalnego z 63. rozdziału Księgi Izajasza. Jest on poprzedzony apokaliptycznym poematem o pomście Bożej. Kontekst ten pozwala nam lepiej zrozumieć przesłanie Liturgii Słowa. Jednym z głównym tematów tego rozdziału jest działanie Boga jako Sędziego, który przywraca sprawiedliwość, wymierzając słuszną karę nieposłusznym narodom – wrogom Izraela. Naturalną reakcję na takie działanie Boga stanowi dziękczynienie wyrażone w następującym po poemacie psalmie. Prorok dziękuje za miłosierdzie i dobroć, jakie Bóg wyświadczył swojemu ludowi. Najznakomitszym tego przykładem jest fakt, że to sam Bóg stał się wybawicielem swojego ludu, ujął się za nim i wziął go w obronę. Bóg przedstawiony zostaje jako Sędzia i Wybawiciel, który przynosi swojemu ludowi najważniejszy dar – wolność.

Mimo wszystkich wyświadczonych dobrodziejstw człowiek nie dochowuje jednak wierności Bogu. Prorok wyznaje: „grzeszyliśmy przeciw Tobie od dawna i byliśmy zbuntowani”. Boża odpłata dotyczy nie tylko narodów obcych, ale także samego Izraela. Lud przymierza został oddany w „moc” własnej winy. Bóg jednak pozostaje na zawsze Ojcem, który troszczy się o swoje stworzenie. I właśnie w tym kontekście grzechu nieposłuszeństwa i niewierności pojawia się dramatyczny apel: „obyś rozdarł niebiosa i zstąpił”. Wołanie to jest błaganiem skierowanym do Boga o Jego osobistą interwencję. Człowiek, odkrywszy swoją słabość, zwraca się bezpośrednio do Boga, ponieważ tylko On jest w stanie wyzwolić go z więzów grzechu. Tylko On jest fundamentem, na którym można zbudować trwałe szczęście. Modlitwa proroka wyraża prośbę nie tylko o uzdrawiające działanie, ale także o manifestację Bożej mocy przewyższającą nawet objawienie na Synaju. W momencie zawarcia przymierza na górze Synaj Bóg zstąpił na górę pośród ognia, dymu i trzęsienia ziemi. Prorok natomiast prosi o coś więcej – o rozdarcie niebios, co symbolicznie wyraża przybycie Boga i Jego niezawodną obecność pośród ludu. Z jednej strony apel ten odsyła do fundamentalnego momentu w historii Izraela – zawarcia przymierza, z drugiej – przywołuje ostateczną interwencję Boga, polegającą na wybawieniu od grzechu. „Obyś rozdarł niebiosa i zstąpił” – to wołanie ufnego serca, świadomego ludzkiej słabości i jednocześnie pełnego wiary w to, że to do Boga, i tylko do Niego, należy ostatnie słowo.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-11-28 12:21

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Po wieczne czasy zamieszkam u Pana

Realia i uwarunkowania, w jakich żyjemy, wpływają na naszą nadzieję i wyobrażenia o przyszłości oraz o życiu przyszłym. Kreśląc obraz szczęścia obiecanego przez Boga, prorok Izajasz nawiązuje do wystawnej uczty obfitującej w najwyborniejsze mięsa i wina. W starożytności był to znak niebywałej pomyślności i dostatku, które były udziałem jedynie bardzo nielicznych. Prorok zapowiada, że za zakrywającą wszystkie narody zasłoną i całunem, którymi jest doczesność, będzie nowe życie. Bóg raz na zawsze zniszczy śmierć, otrze łzy z każdego oblicza i zdejmie hańbę z ludu Izraela upokorzonego przez wrogów. W tamtym czasie ta zapowiedź wydawała się wręcz niedorzeczna, a jednak została zapisana i była niestrudzenie przypominana, przyczyniając się do podtrzymywania i umacniania zaufania do Boga. Związaną z nią nadzieję dobrze wyraził psalmista: „Po wieczne czasy zamieszkam u Pana”.

CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc prawosławnych i wiernych innych obrządków wschodnich

2024-05-05 10:04

[ TEMATY ]

prawosławie

Piotr Drzewiecki

Prawosławni i wierni innych obrządków wschodnich rozpoczęli w niedzielę obchody Świąt Wielkanocnych, które w tym roku przypadają u nich pięć tygodni później niż u katolików.

Data tego święta w Kościele katolickim wyliczana jest nieco inaczej niż w Kościele wschodnim, więc w tym samym terminie Wielkanoc przypada w obu obrządkach tylko raz na jakiś czas. Tak było np. w 2017 roku; przeważnie prawosławni świętują jednak Wielkanoc później, maksymalnie właśnie nawet pięć tygodni po katolikach.

CZYTAJ DALEJ

Smagła Góralko z Rusinowej Polany, módl się za nami...

2024-05-05 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Po kilku dniach wędrówki powracamy na gościnną ziemię krakowską. Z dzisiejszego „przystanku” ucieszą się miłośnicy gór, zwłaszcza Tatr.

Rozważanie 6

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję