Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

W oczekiwaniu na uroczystości

Przygotowując się do uroczystości trzechsetlecia koronacji Obrazu Matki Bożej Sokalskiej poznajmy genezę jego kultu.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 50/2023, str. IV

[ TEMATY ]

Sokal

Grażyna Kołek

Kościół Matki Bożej Pocieszenia w Sokalu, – malowidło

Kościół Matki Bożej Pocieszenia w Sokalu, – malowidło

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze ślady kultu religijnego w obrządku łacińskim na Ziemi Sokalskiej pochodzą z XIV wieku. Wówczas prawdopodobnie została przewieziona do Sokala kopia obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, stworzona przez artystę Jakuba Wężyka, który w 1392 r. – w wyniku choroby oczu – stracił wzrok. Chory bardzo zaufał Bogu i Matce Bożej, dlatego udał się do Częstochowy i na Jasnej Górze odzyskał wzrok. W podzięce namalował kopię cudownego wizerunku Matki Bożej Częstochowskiej. Malarz z obrazem udał się do Sokala i umieścił go w cerkwi, która położona była poza miastem nad rzeką Bug. W 1519 r. Tatarzy napadli na Sokal, zrujnowali miasto i spalili cerkiew w której znajdował się obraz, ale on sam ocalał. Uznano to za cud, co zwiększyło cześć dla Matki Bożej. Coraz więcej pielgrzymów przybywało i modliło się przed obrazem, który bywał też określany jako Matka Boża Sokalska.

Zaangażowanie biskupa Fredry

Reklama

O początku XVI wieku zauważa się stopniowy wzrost czci Matki Bożej Sokalskiej, dlatego biskup chełmski zwrócił się do cieszących się wówczas wielką sławą i rozgłosem w Polsce bernardynów o otoczenie opieką duszpasterską tego miejsca. Zakonnicy przyjęli propozycję i w 1599 r. objęli placówkę w Sokalu, a już w 1604 r. odbyło się poświęcenie „kamienia węgielnego” pod budowę kościoła, który został poświęcony w 1619 r. Od tego momentu sława tego miejsca nieustannie wzrastała, dlatego powstała myśl koronacji sokalskiego wizerunku. Ponieważ trzy cieszące się nadzwyczajną czcią wiernych obrazy Matki Bożej w Polsce zostały ukoronowane papieskimi koronami (Częstochowa, Troki, Kodeń), zrodził się projekt podobnego wyróżnienia Matki Bożej czczonej w Sokalu. Promotorów tej sprawy było wieku – taką prośbę napisał również król August II – dlatego biskup chełmski Aleksander Fredro powołał komisję teologów, która miała zbadać łaski i cuda przypisywane interwencji Matki Bożej Sokalskiej. Zgodę na koronację wydał papież Innocenty XIII, który poświęcił korony.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dzień koronacji

Aktu koronacji dokonał arcybiskup lwowski Jan Skarbek w towarzystwie innych biskupów, dnia 8 września 1724 r. Akt ten był oficjalnym potwierdzeniem kultu Matki Bożej Sokalskiej, którym Cudowny Obraz był otaczany przez wiernych, którzy bezustannie wyrażali cześć Matce Bożej oraz wdzięczność za Jej macierzyńska troskę nad przybywającymi do niego pielgrzymami.

Modlitwa idących na bitwę

Ruska Częstochowa, jak nazywano głośne w całej Rzeczypospolitej sanktuarium, przyciągała szczególnie wojsko, przechodzące pobliskimi gościńcami na kresowe pola bitewne. Rycerze wracali po zwycięskich bataliach, pod wodzą królów i hetmanów, przed oblicze Sokalskiej Hetmanki, by ofiarować Jej zdobyczne chorągwie, buławy i kosztowności. Sokal bywał twierdzą oraz miejscem strategicznych narad monarchów i szlachty, które odbywały się w atmosferze wiary i nieustannej modlitwy. Cudowne odpędzenie wojsk Bohdana Chmielnickiego od murów tegoż miasta w 1655 r. przysporzyło Maryi nowych czcicieli i ugruntowało wciąż wzrastające znaczenie sanktuarium. Wielkim wyróżnieniem, a zarazem kanonicznym potwierdzeniem żywego kultu, była koronacja wizerunku papieskimi diademami.

Oznaki kultu

Reklama

W XVIII wieku obraz Matki Bożej Sokalskiej był otaczany wielkim kultem przez wiernych Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a do Sanktuarium przybywali pielgrzymi nie tylko z Ziemi Chełmskiej, Wołynia, Podola czy Podlasia, ale również z odległych miejscowości, np. z Wilna, Krakowa czy Lublina. Sanktuarium cieszyło się wielką sławą, dlatego nieustannie było ubogacane wieloma cennymi darami. W opinii ówczesnych, świątynia Sokalska była jedną z najpiękniejszych w Polsce, a nabożeństwa były w niej sprawowane z największą starannością i wystawnością. Niestety w połowie XIX wieku kościół i zabudowania klasztorne spłonęły. Najdotkliwszą stratą było zniszczenie ołtarza maryjnego z największym skarbem sanktuarium, czyli cudownym obrazem Matki Bożej Pocieszenia. Po spaleniu stosunkowo szybko odnowiono kościół i klasztor, a nowy obraz Matki Bożej Sokalskiej namalował Jan Kanty Maszkowski, uczeń wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych i rzymskiej Akademii św. Łukasza. Obraz malowany na blasze miedzianej, przybrany w ocaloną z pożaru sukienkę, powrócił do sanktuarium 7 września 1848 r. Kopia spalonego oryginału zyskała aprobatę wiernych, o czym świadczy fakt, że liczba pielgrzymów odwiedzających sokalskie sanktuarium utrzymywała się na wysokim poziomie, a w dwusetną rocznicę koronacji oryginału (1924 r.), kopia obrazu Matki Bożej Sokalskiej została koronowana przez arcybiskupa lwowskiego Bolesława Twardowskiego i było to niejako oficjalne, eklezjalne uznanie tej kopii, jako Cudownego Obrazu Matki Bożej Sokalskiej.

Trudne losy

W dniu 28 maja 1870 r. wybuchł kolejny pożar w Sokalu, który pochłonął kościół i klasztor bernardynów, a także część miasta wraz z kościołem parafialnym. Cudowny obraz ocalał dzięki roztropności i odwadze jednego z braci zakonnych, który zamknął się z nim szczelnie w zakrystii. Pomimo strat spowodowanych pożarami, sokalskie sanktuarium do końca XIX wieku wciąż promieniowało i było ważnym ośrodkiem kultu maryjnego i miejscem modlitwy tysięcy przybywających do niego pielgrzymów. Dobre perspektywy świetności Sanktuarium zniweczyły XIX-wieczne konflikty narodowościowe, które na tym terenie miały miejsce i odciągnęły od niego pielgrzymów obrządku wschodniego. Negatywne skutki miały szczególnie prześladowania katolików ze strony państwa sowieckiego, a także dramat drugiej wojny światowej.

Czasy powojenne także nie były pomyślne dla Sanktuarium w Sokalu. Na skutek zawartej w Moskwie umowy polsko-radzieckiej (15.02.1951 r.) doszło do zmiany granic Polski, w wyniku czego Polska utraciła Ziemię Sokalską, z historycznym ośrodkiem kultu Matki Bożej Sokalskiej. Warto zaznaczyć, że po zajęciu Sokala przez sowietów kościół i klasztor pobernardyński zostały zamienione w więzienie o zaostrzonym rygorze. Niestety, po odzyskaniu niepodległości przez Ukrainę (w 1991 r.) – pomimo starań wspólnoty rzymskokatolickiej domagającej się zwrotu kościoła – w zabytkowych zabudowaniach sanktuarium utrzymano zakład karny, a 27 marca 2012 r. klasztor wraz z kościołem spłonęły doszczętnie.

2023-12-05 13:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Psalm na Niedzielę Palmową. Jeden z najbardziej poruszających tekstów w Biblii

2025-04-13 09:13

[ TEMATY ]

Biblia

Niedziela Palmowa

Psalm 22

Karol Porwich/Niedziela

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
CZYTAJ DALEJ

Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Łukasza

Niedziela Ogólnopolska 12/2016, str. 32-33

[ TEMATY ]

Ewangelia

Niedziela Palmowa

Piotr Drzewiecki

+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu

E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Koch przed 20. rocznicą wyboru kard. Ratzingera na Stolicę Piotrową

2025-04-14 12:33

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

kard. Kurt Koch

20. rocznica

kard. Joseph Rarzinger

Grzegorz Gałązka

Wobec obojętności na Boga, która panuje w dzisiejszym świecie, a niekiedy również w Kościele, nie ma pilniejszej misji niż głoszenie Boga i to nie jakiegokolwiek Boga, lecz tego, który objawił się w Jezusie Chrystusie - uważa kard. Kurt Koch. Podkreśla on, że największym problemem współczesnego Kościoła jest nieumiejętność przekazywania wiary przyszłym pokoleniom, a wynika to z kryzysu wiary. Ponieważ przekazywać można tylko to, do czego jest się przekonanym.

Prefekt Dykasterii ds. Jedności Chrześcijan mówi o tym wywiadzie dla miesięcznika Il Timone w związku z przypadającą w Wielką Sobotę 20. rocznicą wyboru kard. Josepha Ratzingera na Stolicę Piotrową. 3 maja w Sanremo szwajcarski kardynał i teolog weźmie udział w międzynarodowym kongresie teologicznym na temat postaci i myśli Benedykta XVI. Będzie mówił o eklezjologii Josepha Ratzingera w świetle konstytucji soborowej Lumen gentium.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję