Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Będziesz się bał Pana, Boga swego

„Będziesz się bał Pana, Boga swego” – werset ten jest integralną częścią szerszej teologii Przymierza obecnej w Księdze Powtórzonego Prawa oraz w całym Starym Testamencie, gdzie relacja między Bogiem a Izraelem jest ujęta w kategoriach lojalności, zaufania i przestrzegania Jego prawa.

Niedziela Ogólnopolska 44/2024, str. 20

[ TEMATY ]

wiara

Bóg

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze czytanie zaczerpnięte z Księgi Powtórzonego Prawa to fragment mowy Mojżesza skierowanej do Izraelitów, w której przekazuje on najistotniejsze elementy religijnej tożsamości Izraela. Zawarte jest w niej także nawiązanie do Dekalogu jako kulminacyjnego momentu przekazu wiary w jednego Boga. Logika Dziesięciu przykazań nie ogranicza się jedynie do suchego przepisu, ale stanowi też zachętę do praktykowania autentycznej miłości Boga. Zwraca na to uwagę dzisiejsze pierwsze czytanie, wskazując na zasadnicze komponenty prawdziwej wiary: bojaźń Bożą, postawę zaufania i posłuszeństwa oraz stanowiącą ich ukoronowanie miłość.

„Będziesz się bał Pana, Boga swego” – mówi Mojżesz do Izraelitów. Ten werset jest kluczowy dla zrozumienia natury relacji Przymierza Boga z Jego ludem, Izraelem. Według narracji Księgi Powtórzonego Prawa, Mojżesz wypowiedział te słowa w ramach swoistej katechezy, przygotowania Izraelitów do wejścia do Ziemi Obiecanej. Bojaźń Boża nie sprowadza się do koncepcji strachu, ale oznacza głęboki szacunek, cześć i podziw dla świętości i autorytetu Boga. Ta bojaźń jest podstawą wiernego życia i często w literaturze biblijnej jest uznawana za źródło mądrości (por. Prz 1, 7). Bojaźń Boża powiązana jest ściśle z przestrzeganiem przez człowieka Bożych nakazów i przykazań. Prawdziwa cześć oddawana Bogu naturalnie prowadzi do posłuszeństwa przykazaniom jako pewnym drogowskazom wiodącym do pełni życia. W kontekście Przymierza Izraela z Bogiem przestrzeganie Jego praw jest oznaką lojalności wobec Niego i miłości do Niego. Sugeruje to, że relacja Izraelitów z Bogiem nie jest jedynie formą pewnej umowy, ale ma swoje korzenie w aktywnej, dynamicznej wierze. Posłuszeństwo przykazaniom Boga jest postrzegane jako zobowiązanie, które obejmuje całą wspólnotę wierzących. Podkreśla to wspólnotowy aspekt wiary. Posłuszeństwo i cześć oddawana Bogu są często powiązane z błogosławieństwami. Wskazuje to na głęboką duchową prawdę: życie zgodne z wolą Boga prowadzi do rozkwitu i rozwoju moralnego, duchowego i egzystencjalnego.

„Będziesz się bał Pana, Boga swego” – werset ten jest integralną częścią szerszej teologii Przymierza obecnej w Księdze Powtórzonego Prawa oraz w całym Starym Testamencie, gdzie relacja między Bogiem a Izraelem jest ujęta w kategoriach lojalności, zaufania i przestrzegania Jego prawa. Służy jako przypomnienie, że Izraelici są wybranym ludem, powołanym do przeżywania wiary w duchu Przymierza jako niepowtarzalnej relacji miłości i odpowiedzialności. Istota biblijnej wiary sprowadza się właśnie do Przymierza, które łączy w sobie jednocześnie konkretne zadanie i wyzwanie oraz obietnicę. Bojaźń Boża nie pozostaje bowiem bez odpowiedzi. Bóg odpowiada hojnie na wierność swojego ludu i obdarza go swoimi dobrodziejstwami. Nie ma tu mowy o jakiejś transakcji, ponieważ spoiwem Przymierza jest relacja miłości między Dawcą a obdarowanym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-10-29 13:49

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Irlandia Płn.: chrześcijański piekarz nie będzie sądzony w Strasburgu

[ TEMATY ]

wiara

homoseksualizm

LGBT

clevercupcakes / Foter / Creative Commons Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0)

Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu odmówił orzekania w głośnej sprawie, dotyczącej sporu między aktywistą ruchu gejowskiego a właścicielem piekarni w Irlandii Północnej, który nie zgodził się na udekorowanie tortu napisem, godzącym w jego chrześcijańskie przekonania.

Hasło „Wspieraj małżeństwo gejów” miało znaleźć się na torcie, zamówionym przez brytyjskiego aktywistę homoseksualizmu Garetha Lee. Piekarnia Ashers Baking Co. z Irlandii Północnej odmówiła wykonania napisu. Właściciele stwierdzili, że przyjmują zamówienia na wypieki od kogokolwiek, ale nie umieszczają na swoich produktach informacji, które godzą w ich wiarę.
CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: "Nie usuwaj ciąży, bo sumienie cię zabije"

Codziennie adoruje Jezusa w Najświętszym Sakramencie, odmawia Różaniec i ewangelizuje w mediach społecznościowych. Był jednak czas, że żyła daleko od Boga.

Anna Leśniak pochodzi z tradycyjnej katolickiej rodziny. Wychowywała się w Radomiu. Gdy stała się szaloną, zbuntowaną nastolatką, odeszła z Kościoła. Często mówiła rodzicom, że idzie na Mszę św., ale tak naprawdę siedziała w parku. W liceum zaczęły się imprezy. „Miałam zupełnie inną głowę, inne myśli, zupełnie inne priorytety. Nie było mi po drodze z Panem Bogiem” – wspomina.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa. Miasto, które miało przestać istnieć

2025-07-31 21:07

[ TEMATY ]

Powstanie Warszawskie

s. Amata J. Nowaszewska CSFN / Family News Service

Kopiec Powstania Warszawskiego

Kopiec Powstania Warszawskiego

Choć przez dekady był dziką, porośniętą roślinnością zwałką gruzu, na której dzieci z Czerniakowa bawiły się w Robin Hooda, mieszkańcy wiedzieli, co skrywa ta góra. Dziś, w 81. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego, Kopiec Powstania to już nie tylko miejsce pamięci — to również swoiste muzeum, zielona ostoja i symboliczny pomnik unicestwionej Warszawy.

Na warszawskim Czerniakowie wznosi się monumentalne, a wciąż zaskakująco mało znane miejsce pamięci. Kopiec Powstania – usypany z gruzów zniszczonego miasta – zawiera około 4 proc. całkowitej masy gruzu, jaka po wojnie pokrywała stolicę. Choć przez dziesięciolecia oficjalnie figurował jako „kopiec Czerniakowski” i traktowany był jak góra śmieci, dla lokalnych mieszkańców pozostawał czymś znacznie więcej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję