Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Namiot w Jakubie

Niedziela Ogólnopolska 1/2025, str. 25

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

pl.wikipedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wyrażenie „w Jakubie rozbij namiot” znajduje się w Księdze Mądrości Syracha. Jest to głęboka refleksja nad pochodzeniem i znaczeniem biblijnie pojętej mądrości. Warto zwrócić uwagę na to, że mądrość wypowiada się w pierwszej osobie, jest uosobiona i pozostaje w szczególnie zażyłej relacji z Bogiem. Została stworzona – jak sama wyznaje – przed wszystkimi rzeczami i od początku zakorzeniona jest w Bożej obecności. Mądrość stanowi zatem fundamentalny aspekt stworzenia – spleciony z porządkiem wszechświata. Została ustanowiona jako trwały i stabilny fundament rzeczywistości naturalnej i duchowej. Nie jest ona jedynie przemijającą cechą, ale to wieczna prawda, niezmiennie aktualna.

Mądrość związana jest ze świątynią, w której pełni służbę. Jerozolima to bijące serce ludu wybranego, święte miasto. Obraz ten wyraża sakralny charakter mądrości oraz jej związek z Izraelem. Mądrość pochodząca od Boga jest towarzyszką człowieka na drogach historii zbawienia – nie tylko w stworzeniu, ale także w dziejach Przymierza. Przebywa na Syjonie, pośród wybranego ludu, który jest dziedzictwem Boga i Jego własnością. Mądrość jest z jednej strony integralną częścią stworzenia, jako Boski pierwiastek, i jednocześnie fundamentalnym elementem relacji między Stwórcą a człowiekiem, jako kontekst zbawczego dialogu toczącego się w historii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Syrach w swojej refleksji nad naturą mądrości podkreśla jej związek z wybranym ludem, Izraelem. Bóg zwraca się do mądrości: „W Jakubie rozbij namiot i w Izraelu obejmij dziedzictwo!” (Syr 24, 8). Jakub, który później został nazwany Izraelem, reprezentuje korzenie izraelskiej wspólnoty i przypomina początki historii ludu wybranego pochodzącego od Abrahama. Dzieje patriarchy Jakuba to historia zmagania i jednocześnie przemieniającego spotkania z Bogiem. Tekst z Księgi Syracha podkreśla zasadniczy związek między poszukiwaniem mądrości a tożsamością Izraelitów jako ludu Przymierza. Bóg przez jego zawarcie powierzył potomkom Jakuba Prawo i obietnice. To one są budulcem i fundamentem prawdziwej mądrości. Jest ona wpleciona w duchową tkankę Izraela, a jej ślady można znaleźć w historii dialogu Boga z wybranym ludem. Idea rozbicia namiotu podkreśla koncepcję obecności Boga pośród ludu, sugerując zarazem wspólnotowy charakter mądrości. Ta mądrość obecna w Jakubie stanowi jednocześnie cenne dziedzictwo, które powinno być przekazywane jako model i środek prawego życia – życia w wierności Przymierzu, na miarę otrzymanej obietnicy.

Mądrość, której źródłem jest sam Bóg, objawia się w stworzeniu i historii jako jeden z przejawów Bożej obecności w świecie. Nie ma tu mowy o jakiejś abstrakcyjnej idei. Mądrość można osiągnąć przez wytrwałe dążenie do zachowania wierności Bogu. Jest ona przewodniczką prawego i harmonijnego życia. Ślady jej obecności w historii Izraela stanowią inspirację do poszukiwania jej także dziś, w kontekście naszego życia.

2024-12-28 16:58

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dźwięk trąby Bożej

Niedziela Ogólnopolska 46/2023, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Michał Anioł, fragm. fresku Sąd Ostateczny, pl.wikipedia.org

Tematyka Pierwszego Listu św. Pawła do Tesaloniczan dotyczy Paruzji – powtórnego przyjścia Chrystusa, określanego mianem dnia Pańskiego. Autor odnosi się do konkretnych oczekiwań eschatologicznych pierwszego pokolenia chrześcijan, którzy spodziewali się rychłego końca rzeczywistości ziemskiej. Język pisma zaczerpnięty jest z tradycji apokaliptycznej – ma on charakter symboliczny. W związku z tym opisywane przez św. Pawła wydarzenia ostateczne nie mogą być odczytywane jako dosłowny opis końca. Elementy eschatologiczne powinny być interpretowane w kontekście całego listu. Autor dziękuje w nim Tesaloniczanom za to, że przyjęli Ewangelię, i zachęca ich do życia w świętości, w praktykowaniu czystości i miłości. To z tych refleksji naturalnie wypływa nauczanie o powtórnym przyjściu Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Wałbrzych. Włamanie i profanacja w sanktuarium. Sprawca zatrzymany

2025-11-13 10:55

[ TEMATY ]

Wałbrzych

profanacja

kradzież

ekspiacja

profanacja kościoła

Komenda Miejska Policji w Wałbrzychu

Uszkodzona kasetka na datki – ślad po włamaniu dokonanym w nocy z 10 na 11 listopada.

Uszkodzona kasetka na datki – ślad po włamaniu dokonanym w nocy z 10 na 11 listopada.

W nocy z 10 na 11 listopada w sanktuarium Drzewa Relikwii Krzyża Świętego na wałbrzyskim Podzamczu doszło do profanacji i kradzieży.

Jak poinformował Oficer Prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu, kom. Marcin Świeży, 40-letni mieszkaniec miasta włamał się do czterech kasetek na datki i ukradł znajdującą się tam gotówkę. Mężczyzna wszedł do kościoła jeszcze w godzinach wieczornych, ukrył się w jednym z pomieszczeń, a gdy świątynia została zamknięta, wyłamał zabezpieczenia i zabrał pieniądze - prawdopodobnie nawet kilka tysięcy złotych. Następnie opuścił obiekt.
CZYTAJ DALEJ

9. Światowy Dzień Ubogich

2025-11-15 22:10

Biuro Prasowe AK

– Jesteście, każda i każdy z Was, bliscy Sercu Pana Jezusa. On Was kocha i chce okazywać Wam swoją miłość oraz troskę przez otwarte serca innych ludzi – mówił abp Marek Jędraszewski w „Namiocie Spotkań”, który po raz 9. stanął na krakowskim Małym Rynku w ramach obchodów Światowego Dnia Ubogich.

W czasie spotkania uczestników przywitał dyrektor Wydziału ds. Charytatywnych Kurii Metropolitalnej w Krakowie, ks. Mariusz Słonina, przypominając, że „Namiot Spotkań” jest przestrzenią modlitwy i wspólnoty. – Pan Jezus w Najświętszym Sakramencie stał tutaj w monstrancji. Była adoracja, a następnie kapłan przeszedł przez namiot, aby pobłogosławić wszystkich. Było wiele wzruszeń, wiele radości i nadziei – mówił, przedstawiając abp. Markowi Jędraszewskiemu to, co w ramach obchodów 9. Światowego Dnia Ubogich działo się od piątkowego poranka na krakowskim Małym Rynku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję