Reklama

Niedziela Lubelska

Jesteśmy sobie potrzebni

Nasza parafia otwiera przed tobą nie tylko drzwi świątyni, ale i serca wszystkich, którzy ją tworzą – tymi słowami wierni parafii Miłosierdzia Bożego w Lublinie powitali kolejnego proboszcza.

Niedziela lubelska 30/2025, str. I

[ TEMATY ]

Lublin

Paweł Wysoki

Wyznanie wiary i złożenie przysięgi wierności

Wyznanie wiary i złożenie przysięgi wierności

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Księdza Andrzeja Kołodziejskiego do nowej wspólnoty wprowadził abp Stanisław Budzik. – Przejmujesz stery, aby głosić Słowo Boże, sprawować sakramenty i prowadzić wiernych drogami zbawiania na wzór Dobrego Pasterza – powiedział metropolita. Przedstawiciele Rady Duszpasterskiej i reprezentanci licznych grup modlitewnych oraz formacyjnych (m.in. 30 kół Żywego Różańca) podkreślili, że przybycie nowego proboszcza jest dla nich znakiem Bożej troski. – Wierzymy, że Pan Bóg sam przyprowadził cię do nas, abyś był naszym pasterzem, przewodnikiem i ojcem. Jesteśmy gotowi do współpracy, służby i wspólnego budowania Kościoła świętego, duchowego domu, w którym każdy może odnaleźć miejsce, nadzieję i sens – zapewnili. Za św. Janem Vianneyem przypomnieli, że „dobry pasterz według Serca Bożego to największy skarb, jaki Bóg może dać parafii”. – Dziękujemy Bogu za ten dar, jakim stajesz się dla naszej wspólnoty. Prowadź nas drogą modlitwy, sakramentów i Słowa Bożego; pomagaj nam rozpoznawać głos Chrystusa w codzienności i ucz nas kochać Boga coraz bardziej – powiedzieli w powitaniu.

W homilii abp Stanisław Budzik przywołał ewangeliczną postać dobrego Samarytanina. Jak nauczał w parafii, której patronuje Boże Miłosierdzie, „każdy jest powołany, aby w miłosierdziu uczestniczyć i je praktykować”. Przestrzegał, by odkładając pomoc bliźniemu na jutro, nie utracić wrażliwości serca i nie stać się obojętnym na ludzkie cierpienie. Zwracając się do nowego proboszcza, który przejął stery w parafii po ks. Jerzym Czyżewskim, ks. Eugeniuszu Szymańskim i ks. Wojciechu Iwanickm, podkreślił, że jest on powołany, aby w tej wspólnocie słowem i życiem głosić Ewangelię miłosierdzia. – Świat oczekuje nie tyle nauczycieli, co świadków; czeka na czyny, nie słowa – powiedział metropolita. Jak zapewnił, ks. Andrzej Kołodziejski jest człowiekiem czynu i świadkiem, czego dowiódł na poprzednich parafiach: w Niemcach, Chełmie, Kraśniku i Lublinie, gdzie był wikariuszem, oraz w Pawłowie, gdzie przez 6 lat jako proboszcz odnowił świątynię, ożywił duszpasterstwo i rozwinął kult Matki Bożej. – Umacniaj wiarę w sercach, czuwaj nad całością życia parafialnego, bądź wiernym i roztropnym rządcą, którego Pan ustanowił dla ludu – powiedział do proboszcza abp Stanisław Budzik.

Witając się z nową wspólnotą, ks. Andrzej Kołodziejski wyznał, że Miłosierdzie Boże jest mu szczególnie bliskie; na ten temat napisał pracę magisterską z teologii. – Będziemy razem uświęcać się, bo świadectwo wiary płynie z serca każdego z nas. Wszyscy jesteśmy sobie potrzebni. Chcę, by to miejsce było domem dla każdego. Cieszę się, że mogę być kolejnym ogniwem w łańcuchu duszpasterzy, którzy budowali tę wspólnotę – powiedział. Wyraził wdzięczność za dar życia i powołania, które rozwinęły się w Stróży; szczególne słowa skierował do siostry, która otacza go modlitwą jako Dominikanka Matki Bożej Różańcowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2025-07-22 11:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zaufanie – najważniejsze słowo

Centrum Duszpasterstwa Młodzieży Archidiecezji Lubelskiej zorganizowało spotkanie z bratem Maciejem, jednym z czterech polskich braci będących we wspólnocie Taizé. Czuwanie z modlitwą kanonami i adoracją krzyża w kościele pw. św. Józefa w Lublinie, jakie odbyło się 19 listopada, to przedsmak niesamowitej przygody, jaką może okazać się wyjazd na coroczne Europejskie Spotkanie Młodych. Pielgrzymka Zaufania przez Ziemię, organizowana od ponad 40 lat, gromadzi się przede wszystkim na modlitwie. Noworoczne spotkanie daje młodym okazję do doświadczenia prawdziwej jedności i wzajemnego zrozumienia.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Sędzia Piotr Andrzejewski: trwa batalia o prawo do uciekania się do Chrystusowej wizji świata

2025-10-01 10:23

[ TEMATY ]

Trybunał Stanu

sędzia

Piotr Andrzejewski

Chrystusowa wizja świata

youtube.com/@polsatnewsplofc

Piotr Andrzejewski, sędzia Trybunału Stanu

Piotr Andrzejewski, sędzia Trybunału Stanu

Sędzia Piotr Andrzejewski, który podczas głośnego posiedzenia Trybunału Stanu w sprawie immunitetu przewodniczącej Małgorzaty Manowskiej dyscyplinował innych sędziów, w rozmowie z dziennikarzem portalu niedziela.pl powiedział, że obecnie trwa batalia o obecność światopoglądu tożsamościowego związanego z zakotwiczeniem polskiej kultury i cywilizacji w Kościele Katolickim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję